Tak promujemy Podlaskie

Materiał informacyjny
W tym roku czeka nas kilka dużych i wyjątkowych wydarzeń. Województwo podlaskie zaprezentuje się podczas wystawy światowej EXPO 2020 w Dubaju. Będzie to promocja pod hasłem „Drewnopolis”, które zawiera w sobie to, z czego słynie nasz region – naturę, przyrodę, drewno i związane z nim technologie – mówi Artur Kosicki, Marszałek Województwa Podlaskiego. Blisko milion widzów zasiadło przed telewizorami, gdy w programie drugim Telewizji Polskiej emitowany był odcinek "Rodzinka.pl", benefis Zenka Martyniuka przed telewizory przyciągnął cztery miliony widzów w drugi dzień świąt Bożego Narodzenia, to wiele mówi o trafności takich właśnie działań promocyjnych.

Artur Kosicki, Marszałek Województwa Podlaskiego: To jest świetny dowód na to, że działania promocyjne, na które zdecydował się Samorząd Województwa Podlaskiego w 2019 roku były takie, jakich oczekują mieszkańcy regionu. Potwierdziły to słupki oglądalności – były to wydarzenia, które chętnie śledzili widzowie w całej Polsce i z tego bardzo się cieszymy. Mam nadzieję, że widzowie zainspirowani tym, co działo się w naszym województwie, już w niedalekiej przyszłości, np. podczas wakacji, zdecydują się odwiedzić Podlaskie.

Województwo wydało ponad 2 mln zł na promocję poprzez kulturę, ale też wydarzenia rozrywkowe. Skąd taki kierunek?

Podlaskie jest znane w Polsce przede wszystkim ze swojej unikalnej przyrody. Myślę, że dotąd za mało pokazywaliśmy naszą bogatą kulturę, a także mieszkających tu ludzi, którzy są niezwykle gościnni, optymistyczni i spontaniczni. Fenomen ubiegłorocznych koncertów, które można było zobaczyć w telewizji pokazuje właśnie te nasze cechy. Zaprezentowaliśmy się jako miejsce gdzie można radośnie spędzić czas.

Możemy się pochwalić wieloma różnorodnymi przedsięwzięciami. W ubiegłym roku wspieraliśmy takie wydarzenia, jak wystawa poświęcona bł. ks. Jerzemu Popiełuszce na Uniwersytecie Urbaniana w Rzymie, wystawy sztuki współczesnej, festiwale taneczne, jak choćby Breakstok, czy odbywający się w Krakowie międzynarodowy Fair Play Dance Camp. Wsparliśmy też coraz lepiej znany w Polsce Up to Date Festival oraz Suwałki Blues Festival, na który zjeżdżają się do Suwałk miłośnicy tego gatunku muzyki z całej Polski, a nawet z zagranicy, Miasto Dobrej Muzyki, czyli koncert organizowany z Polskim Radiem Białystok właśnie w stolicy naszego regionu.

W Podlaskiem odbyły się też dwie największe imprezy minionego lata – Disco pod Gwiazdami, zorganizowany na kampusie Politechniki Białostockiej dwudniowy festiwal muzyki tanecznej, podczas którego wystąpiła plejada polskich i zagranicznych gwiazd oraz Letnia Trasa Dwójki w Łomży.

Frekwencja, a przypomnę, że Disco pod Gwiazdami obejrzało prawie 80 tys. widzów koncertu i ok. 6 mln widzów przed telewizorami, a także średnio 2 mln widzów dwójkowej trasy to twarde dane, które świadczą o tym, że te imprezy i nasz region zobaczyło nie tylko wielu mieszkańców województwa, ale i kraju.

Podczas gdy Miasto Białystok wydaje większość środków na promocję wewnętrzną, skierowaną do mieszkańców, Zarząd Województwa Podlaskiego kieruje fundusze na promocję zewnętrzną. Chcemy uczynić markę Podlaskie towarem eksportowym ze względu na naszą przyrodę, wielokulturowość i wspaniałych mieszkańców. Proszę zauważyć, że żadne z przedsięwzięć organizowanych przez miasto nie miało takich zasięgów, jak te wsparte przez samorząd województwa.

Jak Pan ocenia stwierdzenia niektórych opozycyjnych radnych sejmiku, którzy krytykują działania promocyjne obecnego Zarządu Województwa, takie jak np. Disco pod Gwiazdami?

Nikt dotąd, a mam tu na myśli poprzednie zarządy województw tworzone przez osiem lat przez koalicję Platforma Obywatelska – Polskie Stronnictwo Ludowe, nie zorganizowały wydarzenia na taką skalę, jak Disco pod Gwiazdami. Trudno powiedzieć czy zabrakło pomysłu, czy chęci na realizację takiego przedsięwzięcia. Stąd pewnie wynika pewien rodzaj frustracji, który obserwuję wśród niektórych radnych, będących w poprzednich latach członkami zarządu województwa.

Ekwiwalent tego wydarzenia jest liczony w milionach złotych, festiwal przyniósł też wymierne korzyści podlaskiej gospodarce. Dlatego trudno jest zrozumieć skąd bierze się ta krytyka.

Panie marszałku, w takim razie co w planach na rok 2020?

W tym roku czeka nas kilka dużych i wyjątkowych wydarzeń. Województwo podlaskie zaprezentuje się podczas wystawy światowej EXPO 2020 w Dubaju. Będzie to promocja pod hasłem „Drewnopolis”, które zawiera w sobie to, z czego słynie nasz region – naturę, przyrodę, drewno i związane z tym technologie. We wrześniu ubiegłego roku podpisaliśmy umowę z Ministerstwem Przedsiębiorczości i Technologii, Polską Agencją Inwestycji i Handlu i Politechniką Białostocką porozumienie dotyczące przeniesienia Pawilonu Polskiego obecnego na tej wystawie do Białegostoku, na kampus PB. Powstanie w nim centrum edukacji o drewnie. Oprócz tego, trwa kolejna edycja konkursu Podlaska Marka, w którym nagradzamy m.in. najbardziej wartościowe wydarzenia, produkty czy inwestycje z naszego regionu. Planujemy również m.in. zorganizowanie drugiej odsłony Disco pod Gwizdami oraz dodatkowej dużej imprezy rozrywkowej w regionie, która również będzie pokazana w telewizji.

Chcemy nadal promować województwo podlaskie poprzez sport, wspierając naszych podlaskich zawodników, takich jak pięściarz Kamil Szeremeta, który w tym roku zawalczy o mistrzostwo świata federacji IBF i drużyny, np. MKS Ślepsk Malow Suwałki. Stawiamy też na młodych sportowców, czyli m.in. Macieja Marchela, brązowego medalistę Mistrzostw Europy Młodzików w Boksie. Powstaną specjalne programy, które umożliwią przyznanie dofinansowania najlepszym i najbardziej obiecującym sportowcom oraz drużynom.

Po raz kolejny wesprzemy cieszące się ogromnym zainteresowaniem Up to Date Festival i Suwałki Blues Festival, Rock na Bagnie, Piknik Militarny „Misja Wschód” oraz odbywający się w Białymstoku PKO Półmaraton. Nadal będziemy też promować region podczas wielu mniejszych wydarzeń, ważnych dla mieszkańców Podlaskiego, bo umacnianie poczucia więzi z regionem jest również jednym z celów, które chcemy osiągnąć.

A co z promocją gospodarczą?

W 2019 roku Zarząd Województwa Podlaskiego przekazał 24 firmom dotacje wartości 2 mln zł na udział w targach i misjach gospodarczych. W ten sposób nasze przedsiębiorstwa mogły zaprezentować swoje produkty i ofertę nie tylko w Polsce, ale również w innych krajach niemal na całym świecie.

W tym roku ruszamy z dużym projektem dotyczącym promocji gospodarczej. Będzie on finansowany z Funduszy Europejskich (ok. 8,5 mln zł), a w jego ramach chcemy zaprezentować województwo podlaskie jako region, z którego pochodzą doskonałe, zaawansowane technologicznie produkty oraz wysokiej jakości usługi wytwarzane i realizowane z poszanowaniem środowiska naturalnego. Projekt ma również pomóc podlaskim firmom w planowaniu i wdrażaniu działań eksportowych, a także zachęcić przedsiębiorców do inwestowania w Podlaskiem i rozwijania tutaj biznesu.

Dziękuję za rozmowę.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3