Szybka kolej Rail Baltica może jeszcze zmienić swoją trasę

(uz)
Szybka kolej Rail Baltica ma prowadzić z Warszawy na Litwę. W grudniu zarząd PKP PLK zdecydował, że najlepszym wariantem będzie przebieg przez Ełk i Olecko.
Szybka kolej Rail Baltica ma prowadzić z Warszawy na Litwę. W grudniu zarząd PKP PLK zdecydował, że najlepszym wariantem będzie przebieg przez Ełk i Olecko. Fot. sxc
Zarząd PKP PLK zdecydował, że najlepszym wariantem dla Rail Baltiki będzie przebieg przez Ełk i Olecko. Nie jest to jednak decyzja ostateczna. Wszystko zależy od studium wykonalności.

Szybka kolej Rail Baltica ma prowadzić z Warszawy na Litwę. W grudniu zarząd PKP PLK zdecydował, że najlepszym wariantem będzie przebieg przez Ełk i Olecko.

Alternatywny wariant to przez Sokółkę i Augustów. W obu przypadkach międzynarodowe pociągi zatrzymywałby się na stacji w Białymstoku. Ale wariant wskazany przez PKP PLK jest niekorzystny dla rozwoju województwa podlaskiego jako całości.

Dlatego w pierwszej połowie stycznia wojewoda podlaski Maciej Żywno interweniował u ministra infrastruktury. Wysłał pismo, w którym nie zgodził się na przebieg Rail Baltiki przez Ełk i Olecko. Bronił zaś Augustowa i Sokółki.
.

- Zmiana przebiegu korytarza drogowego Via Baltica, zmiana poprowadzenia linii kolejowej Rail Batlica oraz przedłużające się prace nad budową obwodnicy powoduje, iż ceniony w Polsce i na świecie ośrodek turystyczny jakim jest Augustów zostaje pozbawiony sensownego połączenia z miastami Polski i Europy - argumentuje Maciej Żywno.

Wojewoda zauważa też, że jest to sprzeczne z zasadą zrównoważonego rozwoju. A transport kolejowy uznawany za bezpieczny dla środowiska byłby optymalnym rozwiązaniem na połączenie Augustowa ze stolicą województwa.

Podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury odpowiada, że ostatecznej decyzji w sprawie przebiegu Rail Baltica nie ma.

- Ostateczne ustalenie korytarza Rail Baltica na terenie RP powinno wynikać z aktualnie przeprowadzanego studium wykonalności - informuje Maciej Jankowski.

A studium wykonalności powinno być gotowe pod koniec tego roku.

Mimo to PKP PLK zleciła już firmie Eko-Log, która opracowała analizę środowiskową dla obu wariantów, żeby ta złożyła kartę informacyjną w Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Białymstoku. A proponowanym przebiegiem jest ten przez Ełk i Olecko. Bo Rail Baltica wtedy naruszy obszary Natura 2000 w najmniejszym stopniu.

RDOŚ w Białymstoku ma określić w jakim zakresie należy opracować raport o oddziaływaniu na środowisko.

Rewolucja w aptekach. Farmaceuta jak lekarz?

Wideo

Komentarze 11

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

M
Max"

" Czubek " z Choro - szczy ... ... Mamoniek ...

E
Expert z Choroszczy

Jaka szybka kolej? Kupią pociągi na ustawionym przetargu i pojadą one PO torach carsko-niemieckich w POrywach 60km/h! Przez Mońki ,przez srońki!

a
alek

Wariant przez Knyszyn i Ełk nie jest zły. Da nam lepsze połączenie z Olsztynem, Gdańskiem i Szczecinem. Do Augustowa czy Suwałk można spokojnie dojechać samochodem (z naszego województwa). Zaś osoby podróżujące z innych województw mogą przesiąść się w Białymstoku czy Suwałkach, żeby dojechać do Augustowa.

k
kumaty w temacie
CYTAT(Gość @ 29.01.2010, 08:57:55)
Najrozsądniejszy wariant to Warszwa - Białystok - Sokólka - Grodno - Wilno


Pewnie że najrozsądniejszy. Ale tu na przeszkodzie znowu stoi wąsaty i groźny Łukaszka .
G
Gość

Najrozsądniejszy wariant to Warszwa - Białystok - Sokólka - Grodno - Wilno

k
kumaty w temacie

Dotyczy to też trasy viabaltica. Byle dalej od granicy z Białorusią. Ten Łukaszenko to naprawdę chyba groźny typ?

k
kumaty w temacie

Oni myślą strategicznie ci planiści od kolei. Kombinują żeby kolej była daleko od granicy z Białorusią. Co będzie jak te tereny zajmie Łukaszka , jak Litwini dojadą na Litwę?

V
V8

Białystok jak zawsze z boku. Najlepiej w całym tym rejonie zrobić rezerwat przyrody i będzie spokój.

K
Konan

Nie ma lotniska, nie ma dróg, nie będzie kolei. Zostaną ptaszki i skanseny. Nie będzie nic.

M
MAX
BIAŁYSTOK JEST ZA GŁUPI NA RAIL BALTICE PRZEGRAŁ VIA BALTICE PRZEGRAŁ LOTNISKO PRZEGRA I KOLEJ !!! WYBIERAMY GŁĄBÓW A NIE REPREZENTANTÓW WYBIERAMY GŁĄBÓW A NIE RADNYCH !!! TAKA JEST SMUTNA PRAWDA ONI BIAŁYSTOK MAJA W D.UPIE DBAJĄ TYLKO O SWOJ INTERES !!!
a
adi

szybka kolej??? jaka szybka kolej niech najpierw zajma sie ta wolna koleja!!!

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3