System zarządzania ruchem ma działać już wiosną

Marta Gawina mgawina@poranny.pl
Tablica informująca o czasie dojazdu do centrum została zamontowana m.in. przy al. Jana Pawła II
Tablica informująca o czasie dojazdu do centrum została zamontowana m.in. przy al. Jana Pawła II Wojciech Wojtkielewicz
Jazda ma być łatwiejsza i bezpieczniejsza. Taki jest cel centrum sterowania ruchem w Białymstoku. Inwestycja ma ruszyć pod koniec maja.

Zostały już zamontowane wszystkie tablice zmiennej treści. Znajdują się przy ul. Zabłudowskiej, Szosie Baranowickiej, al. Tysiąclecia Państwa Polskiego oraz w miejscowości Porosły. Będą informować kierowców o nagłych zdarzeniach na drodze, zatorach, m.in. o wypadkach.

- Dobiega też końca wymiana, modernizacja oraz uruchamianie sterowników sygnalizacji świetlnej. Prace będą jeszcze prowadzone m.in. na skrzyżowaniach: Sławińskiego - Kawaleryjska, Dolistowska - gen. Sulika, Ciołkowskiego - Sławińskiego, 42. Pułku Piechoty - gen. Sosabowskiego- mówi Beata Kołakowska z biura prasowego w urzędzie miejskim.

Wszystko to w ramach centrum sterowania ruchem, które powstaje w naszym mieście. Objętych zostało nim 119 skrzyżowań. Sygnalizacja świetlna ma zostać skoordynowana szczególnie na trasach prowadzących do centrum. Tak, by samochody, czy komunikacja miejska rzadziej zatrzymywały się na światłach. - Na wszystkich skrzyżowaniach z sygnalizacją oraz w strategicznych punktach instalowane są urządzenia rejestrujące oraz kamery szerokokątne typu "Fish Eye". Będą służyć do pomiaru czasu podróży, natężenia ruchu oraz wczesnego wykrywania zdarzeń drogowych - wyjaśnia Beata Kołakowska.

Ważne drogowe informacje będą też otrzymywać kierowcy. Zamontowano już tablice informacyjne, które będą wskazywać czas dojazdu do centrum. Tablice pojawią się w sąsiedztwie skrzyżowań, tak, by kierowca mógł podjąć lepszą dla siebie decyzję odnośnie wyboru trasy. Spotkamy je m.in. przy ul. Ciołkowskiego. Maczka, Popiełuszki, Sulika, Wasilkowskiej, Kleeberga, Antoniuku Fabrycznym, Sosabowskiego, Świętokrzyskiej, al. Jana Pawła II.

Centrum zarządzania ruchem ma być gotowe do końca maja. Jego główna siedziba znajduje się przy ul. Składowej. Są już tutaj monitory i komputery, które pozwalają śledzić ruch. Koszt całego projektu to ok. 27 mln zł.

Czerwone światła

W ramach centrum na pięciu skrzyżowaniach będzie rejestrowany przejazd na czerwonym świetle.

To rondo Antonowicza, Popiełuszki - Sikorskiego, Antoniuk Fabryczny - Gajowa, Popiełuszki - Hetmańska, rondo Reagana. Dane dotyczące kierowców przejeżdżających na czerwonym świetle, będą przekazywane do odpowiednich służb .

Niewykluczone, że podobne rejestratory będą także na pozostałych skrzyżowaniach
Takie plany ma magistrat. Chodzi o walkę z piratami drogowymi. Rejestratory nie będą mierzyć prędkości

Czytaj e-wydanie »

Wideo

Komentarze 28

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

Ekipa Truskolaskiego doi Białostoczan ile wlezie. Mistrzowie inwestycji, na których zarabiają powiązane spółeczki i fundacyjki, a z których w najlepszym wypadku nic nie wynika dla miasta:

 

- stadion miejski

- spalarnia

- przejście podziemne w centrum

- przebudowa mostka na Białce na Świętojańskiej

- przebudowa mostka na Białce przy Pałacowej

- system zarządzania ruchem...

n
nie działa

nic nie działa.  Przynajmniej na andersa

G
Gość

no, w wreszcie! ciu nie Hameryka

p
powolny
W dniu 14.03.2015 o 18:51, centralnie napisał:

też znam te krzyżówki i masz rację!! tam było na wysokim poziomie ale komuś to przeszkadzało...dobry przykład a te wszystkie światła na "obwodnicy" piastowska-miłosza-zwierzyniecka-itd. to też jakaś kpina!czy ci "fachowcy" widzą co to zielona fala???? to w końcu ma być obwodnica czy popierdułka gdzie szybciej jedzie rower chodnikiem obok... podjedziesz i stoisz podjedziesz i stoisz a z rana i po południu korek na każdym skręcie  

tam macie  racje , ale na wielu np Berlinga/Gajowa  Ant .Fabr. /Swobodna czasy przełączania wydłużyły si3krotnie i wiecej .

Na wymienionym Antoniuk Fabryczny/Swobodna tez czyjki od miesiąca brak i nawet o 22 trzeba stać .

Ale może będzie lepiej choć np w ciągu Antoniukowska  jak fala będzi dla tych z miasta to w drugą strone 3 postoje  pewne . 

A jak jeszcze dadzą pieszym prawo chodzić na czerwonym , a tam brak też DDR to nic nie zmieni te 14 milionów wydane .

k
kierowca

Jazda łatwiejsza i bezpieczniejsza jest tym, im mniej jest zakazów i nakazów. Nieraz mam problem ze zrozumieniem co urzędas chciał przekazać w postawionym rebusie ze znaków (bo na pewno nie przydatną informację).

c
centralnie
W dniu 01.02.2015 o 11:37, lurker napisał:

I prawidłowo. Ty widzisz szykany dla kierowców. Inżynierowie którzy wypracowali tą metodę widzą ratunek dla umierających miast, które zmieniają się w obwarzanki, z pustym centrum, którego większość zajmują niebezpieczne wielopasmowe tranzytówki, banki, instytucje administracyjne itp. Dalej najważniejsza jest przepustowość, ale już nie liczona ilością pojazdów, tylko ilością osób, które są w stanie przemieścić się w jednostce czasu. Transport osobowy ze swoją 1,45 osoby w pojeździe jest cholernie nieekonomiczny.Dzięki zniechęceniu ludzi do jazdy autem w centrum i zmianie organizacji ruchu, oddaje się przestrzeń do tej pory opanowaną przez samochody mieszkańcom, którzy coraz częściej zaczynają chodzić pieszo, bezcelowo spacerować i jeździć rowerami. Centra zaczynają odżywać. Poprawia się stan zdrowia i zadowolenie  mieszkańców. Spadają koszty opieki medycznej. Nie jest to mrzonka - efekty widać w miastach w których zaczęto wprowadzać utrudnienia kierowcom kilka lat temu. Dochodzą do tego oszczędności na infrastrukturze, bo inwestycje drogowe, remonty nawierzchni itd. pochłaniają większość budżetów miast.Na przykładach amerykańskich mekk kultu auta widać, że inwestowanie w coraz bardziej rozdmuchaną infrastrukturę drogową prowadzi w skrajnych przypadkach nawet do bankructwa miasta. Natomiast przykłady z lewackiej Europy pokazują, że miasta mające jeszcze 20 lat temu problemy z korkami, ilością samochodów per capito, smogiem itd. i które postawiły na transport pieszy, zbiorowy i rowerowy zaczynają odżywać, wręcz kwitnąć

 

no ale wiesz chyba że u nas biorą tylko przykład z tego co na Zachodzie głupie a to co mądre musi czekać długo na swoją kolej... rozejrzyj się bo tak jest ze wszystkim

od moralności po budowę przysłowiowego cepa!

zamiast myśleć samemu ściągamy przestarzałe pomysły od których tam już się odchodzi

tadzik właśnie zaprezentował nowoczesną myśl i zbudował przejście podziemnie sienkiewicza-piłsudskiego... żeby nie powtórzyć o "obwodnicach" 10pasmowych przez centrum... mistrz nowoczesnej i przyjaznej przestrzeni miejskiej! :wacko:

 

c
centralnie
W dniu 01.02.2015 o 21:42, rozsądek napisał:

Wszystko fajnie tylko po co pisać o walce z piratami drogowymi skoro i tak to nic nie zmieni będą to ludzie robić w innych częściach miasta zbudowali by tor na krywlanach to by na ulicach było o wiele spokojniej

 

a propos! z budżetu obywatelskiego miał powstać... jest jakiś ruch z budową??? czy tak jak ze skwerkiem na TBSach...
 

c
centralnie
W dniu 01.02.2015 o 12:57, nfo napisał:

No dobrze, ale póki jeszcze w tym projekcie można coś poprawić, po raz kolejny pytam: czy przewidziano w tym systemie wizualną informację o zbliżającym się momencie zmiany światła czerwonego na żółte? bo takowe od dawna funkcjonują np w Austrii gdzie zielone mryga a nawet ... na Kubie i  Białorusi gdzie montowane są sekundniki. Nie da się u nas? to dlaczego da się montować urządzenia rejestrujące przejazd na czerwonym? ich też nie ma w żadnym akcie prawnym ale jakoś nikomu to nie przeszkadza. Jak taryfikator mandatóe zmienić to panowie nawet 3 razy w roku potrafią zmiany wprowadzić, ale jak zrobić coś to faktycznie poprawi bezpieczeństwo to... najpierw sprawdzimy jak to się będzie miało do przewidywanych wpływów z mandatów.

 

powinny być też takie sygnalizatory pieszych! też są w innych krajach

bo teraz pieszy po zmianie światła wpada na przejście nie patrząc na samochód a kierowca nie wychwytuje momentu tej zmiany i zgarnia pieszego na maskę... takie niebezpieczne sytuacje często widuję

co do Twojej propozycji też popieram tylko jak pisał już tu ktoś że wielu buraczanych kierowców zamiast zwolnić pewnie wciskałoby gaz do dechy...

ogólnie ciekawe jak by to funkcjonowało ale na pewno trzeba iść w tym kierunku a nie myśleć tylko o kasie z mandatów!!

c
centralnie
W dniu 01.02.2015 o 07:43, Adam napisał:

Obawiam się, że jakiś "specjalista" nie podoła ustawieniom. Do niedawna najlepiej działającą sygnalizacją w mieście była ta na skrzyżowaniu ul. Sokólskiej z al. 1000- lecia PP. Tam wszystko fajnie działało, kiedy się najeżdżało na czujkę , a na skrzyżowaniu było pusto, to światła od razu się zmieniały, nie trzeba było hamować. Jedynym mankamentem było zbyt bliskie umieszczenie czujek w stosunku do sygnalizatorów. Teraz fachowcy "poprawili" ustawienia i trzeba stać nawet gdy jest się jedynym uczestnikiem ruchu w promieniu 500 m.

 

też znam te krzyżówki i masz rację!! tam było na wysokim poziomie ale komuś to przeszkadzało...

dobry przykład

 

a te wszystkie światła na "obwodnicy" piastowska-miłosza-zwierzyniecka-itd. to też jakaś kpina!

czy ci "fachowcy" widzą co to zielona fala???? to w końcu ma być obwodnica czy popierdułka gdzie szybciej jedzie rower chodnikiem obok... podjedziesz i stoisz podjedziesz i stoisz a z rana i po południu korek na każdym skręcie 
 

c
centralnie
W dniu 31.01.2015 o 22:05, Gość napisał:

Sygnalizacja na przejściach dla pieszych jest tak ustawiona, że trzeba długo czekać na zielone. A jak już się pojawi to trzeba biec jakby ktoś chciał nas zmusić do pobicia rekordu świata w biego na sto metrów. Osoby starsze lub z kontuzjami nie mają szans na to by przejść w normalnym tempie na drugą stronę jezdni w trakcie jednego cyklu zmiany świateł. Mają z tym problemy nawet zdrowi ludzie. Brakuje też synchronizacji świateł, palą się jak chcą. Czy ktoś wogóle to ustawia i  kontroluje???

 

to prawda! trzeba dosłownie przelatywać przez te przejścia!!

i nawet w centralnej telewizji pokazali Białystok jako przykład źle poustawianych świateł gdzie pieszy czuje się jak intruz!!

kto tym zarządza?!?! "fachowiec" od kurzej d...

no ale co się dziwić przecież także te wszystkie sukcesy drogowe tj. przejście podziemne na sienkiewicza-piłsudskiego i "obwodnice" przez centrum pobudowane przez betonowego tadzia to prosto szczyt przyjaznego pieszym miasta......... :angry:

i
iwona

To w końcu kiedy będzie działać ten monitoring przejazdu na czerwonym, bo jakiej kamery już są zamontowane na masztach? Czy faktycznie koniec maja czy już teraz?

G
Gość
W dniu 02.02.2015 o 09:29, nfo napisał:

W tej pogoni za liczbą wystawionych mandatów tak jakoś to światło żółte straciło swoje pierwotne znaczenie. ŻÓŁte pali się coraz krócej a sam wjazd na żółtym traktowany jest na równi z wjazdem na czerwonym. Dodatkowo na każdym skrzyżowaniu czas podawania sygnału żółtego jest inny. Coś trzeba z tym zrobić ale jak widać nikogo to nie interesuje, jak zwykle.


nie reformatorzy ku lepszemu , a bałaganiarze .
n
nfo

... Rozwiązaniem wydaje się być początkowo  zastosowanie sygnalizacji jedynie z czerwonego na zielone. Jednak to też, w pewnych przypadkach może spowodować sytuacje niebezpieczne.
Pozostaje też temat kolejny: kto poniesie odpowiedzialność za kolizję "wywołaną" licznikiem?

 


 

W tej pogoni za liczbą wystawionych mandatów tak jakoś to światło żółte straciło swoje pierwotne znaczenie. ŻÓŁte pali się coraz krócej a sam wjazd na żółtym traktowany jest na równi z wjazdem na czerwonym. Dodatkowo na każdym skrzyżowaniu czas podawania sygnału żółtego jest inny. Coś trzeba z tym zrobić ale jak widać nikogo to nie interesuje, jak zwykle.

r
rozsądek

Wszystko fajnie tylko po co pisać o walce z piratami drogowymi skoro i tak to nic nie zmieni będą to ludzie robić w innych częściach miasta zbudowali by tor na krywlanach to by na ulicach było o wiele spokojniej

@@@
W dniu 31.01.2015 o 22:05, Gość napisał:

Sygnalizacja na przejściach dla pieszych jest tak ustawiona, że trzeba długo czekać na zielone. A jak już się pojawi to trzeba biec jakby ktoś chciał nas zmusić do pobicia rekordu świata w biego na sto metrów. Osoby starsze lub z kontuzjami nie mają szans na to by przejść w normalnym tempie na drugą stronę jezdni w trakcie jednego cyklu zmiany świateł. Mają z tym problemy nawet zdrowi ludzie. Brakuje też synchronizacji świateł, palą się jak chcą. Czy ktoś wogóle to ustawia i  kontroluje???

 

Na podstawie, których skrzyżowań to napisałeś/aś?

Pytam, bo wg mnie tak jest na pewno na przejściu na Piłsudskiego na wysokości pomiędzy ulicami Malmeda i Włokienniczej.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3