Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Święto Grupy Chorten. Były wielkie targi i bal. Z Marylą Rodowicz (zdjęcia)

(opr. peż)
Nie nazywamy się siecią, bo najważniejszy jest handel z ludzką twarzą, a kupując w polskich sklepach polskie produkty okazujemy swój patriotyzm – podkreślał podczas II Targów Ogólnospożywczych Grupy Chorten jej prezes Krzysztof Pakuła. To największe wydarzenie branży spożywczej w północno-wschodniej części kraju i udana prezentacja 120 producentów, której towarzyszyła debata o patriotyzmie konsumenckim.

W minioną sobotę - 2 września - w salach Stadionu Miejskiego w Białymstoku spotkali się producenci i handlowcy związani z Grupą Chorten. Właściciele sklepów z Grupy - a jest ich w Polsce już 1130 - mogli składać zamówienia na stoiskach największych firm z Polski i Podlasia, a także przedstawicieli znanych globalnych koncernów.

Kompania Piwowarska, Mlekovita, Frosta, Aviko, Grupa Żywiec, , Nestlé Polska, JBB, Sokołów, Tchibo, Wawel, Kabo, Hoop, Fortuna, Dr. Oetker, Lisner, Dawtona, Hortex czy PSS Społem Białystok i wielu innych wytwórców znanych marek zaprezentowało cały przekrój asortymentu FMCG.

Hasło imprezy to „Festiwal Smaków”. I faktycznie oferta oraz aranżacja stoisk nie pozostawiała nikogo obojętnym, a podczas całego wydarzenie targi odwiedziło blisko 2 tysiące osób.

Głosami właścicieli sklepów w konkursie na najlepsze stoisko bezkonkurencyjne okazało się PSS Społem Białystok, a drugie miejsce zajęła marka premium Grupy Chorten – Z Podlaskiej Spiżarni.

Wydarzenie urozmaicone było pokazami kulinarno-sportowymi, m.in. przy grillu stanęła mistrzyni świata w boksie zawodowym i kick-boxingu Agnieszka Rylik.

- W opinii naszej i zaproszonych firm targi były bardzo udane, więc na pewno będziemy organizować kolejne edycje wydarzenia – zaznacza Sylwia Olechno, dyrektor generalny Grupy Chorten.

- Dla nas te targi to doskonała okazja do nawiązania relacji biznesowych i poznania opinii klientów o naszych produktach. Cenna jest także dyskusja o polskich produktach i handlu - podkreśla jeden z wystawców, Krzysztof Gryszko, prezes zarządu Podlaskiego Przedsiębiorstwa Mięsnego, które wystawiło się także z markami piekarniczo-cukierniczymi Pan Bochenek i Kresowianka.

Nie ma wolności bez niezależności gospodarczej**

Targi już po raz drugi stały się miejscem debaty o ważnych zagadnieniach dla branży spożywczej, ponieważ Grupa Chorten od dawna promuje zakupowy patriotyzm i prowadzi kampanię „Kocham Polskę – kupuję w polskich sklepach. Organizatorzy podnoszą ten temat, bo mimo, iż najnowsze badania rynku wskazują, że 70 procent Polaków woli kupować polskie produkty, to ta deklaracja nie zawsze wiąże się ze świadomością, co jest tak naprawdę polskie. Nie do końca też rozpoznajemy polskie sklepy.

- Nie ma wolności bez gospodarczej niezależności. A tej niezależności nie będzie bez silnych polskich firm, dlatego trzeba budować świadomość Polaków, by wspierali polską gospodarkę, tak jak robią to np. Niemcy. Te pieniądze wydawane tutaj na miejscu wracają choćby w postaci podatków – mówiła Magdalena Szabłowska, dyrektor do spraw eksportu w Grupie Mlekovita.

Podkreślała, że Grupa Mlekovita, oparta w stu procentach o polski kapitał, nie bała się już lata temu wprowadzić na sklepowe półki mleka pod nazwą „Polskie”. Zaznaczała także, że firma, która tworzy najcenniejszą polską markę spożywczą i z powodzeniem zdobywa rynki zagraniczne eksportując do 80 krajów świata, stara się mocno współpracować lokalnie. To właśnie wywodzące się z Podlasia sklepy PSS Społem Białystok i te pod szyldem Grupy Chorten jako pierwsze testują wszystkie wprowadzane przez Mlekovitę innowacje produktowe.

To, że mija czas zachłyśnięcia się zachodnimi towarami, podkreślał Stanisław Panasiuik, właściciel trzech sklepów partnerskich (Domy Handlowe Ela) Grupy Chorten z Białej Podlaskiej.

- Jeszcze do niedawna klienci pytali o zachodnie marki, bo panowało przekonanie, że tam mają lepszą technologię wytwarzania. A teraz klient już nie prosi: „daj mi niemiecką czekoladę”. Dziś ludzie pytają mnie, czy produkt jest z Polski, bo wiedzą już, że lepiej zrobiony - mówił Stanisław Panasiuk.

Janusz Kulesza, pierwszy zastępca prezesa PSS Społem Białystok, zaznaczał, że jeśli chodzi o produkcję, to firma wykorzystuje surowce z najbliższej okolicy i to też jest przejaw patriotyzmu lokalnego.

- W produkcji bazujemy na naszym regionalnym rynku. Przykładowo mięso do wyrobów wędliniarskich zamawiamy w Brańsku, a mąkę dla naszych piekarni bierzemy z zakładów zbożowych w Białymstoku. Obrót finansowy powinien się zamykać w obrębie naszej małej ojczyzny, a wtedy budujemy zamożność regionu – uważa prezes Kulesza.

Mówił też o wielu inicjatywach kulturalnych i charytatywnych, które wspiera białostocka spółdzielnia, jak choćby Up To Date Festival czy dziecięce hospicjum, co świadczy o tym, że pieniądze wydawane lokalnie wracają do społeczności.
- To jest nasz obowiązek i tak powinni działać przedsiębiorcy - skwitował przedstawiciel PSS Społem.

Z kolei Krzysztof Pakuła, prezes Grupy Chorten mówił, że działa ona na zasadzie partnerstwa, a nie franczyzy, tworzą ją handlowcy wywodzący się z konkretnego miejsca, którzy znają potrzeby swoich klientów.
- My stąd pochodzimy i jesteśmy dobrze znani swoim klientom. Ja sam prowadząc sklepy wielu swoich klientów znam po imieniu, wiem czego szukają, znam nawet potrzeby ich milusińskich – zaznaczył prezes Pakuła. – Jesteśmy dla ludzi, znamy się, prowadzimy biznes z ludzką twarzą. Nie jesteśmy jak duże sieci jedynie maszyną do zarabiania pieniędzy, dlatego bardzo angażujemy się w działania charytatywne czy sponsorowanie sportu. Jesteśmy też po to, by wspierać polskich detalistów, dystrybutorów i producentów. Osobiście uważam, że nie jest patriotą ten, kto nie kupuje w polskich sklepach.

Prof. Robert Ciborowski, rektor Uniwersytetu w Białymstoku i ekonomista, który sam nazywa się rynkowym liberałem, komentował, że w chwili obecnej wiele się mówi o wolnym rynku, ale tak naprawdę go nie ma.

- Gdy nasze produkty wchodzą na rynek, to obowiązują nas unijne obostrzenia. Jeśli mamy wspierać polskie produkty, to tylko tu, za granicą nie mamy szans. Polskie produkty są doskonałej jakości, dużo lepszej, niż te zagraniczne, w handlu i branży spożywczej mamy przewagi konkurencyjne, więc gdyby wszystko było takie proste, to już dawno byśmy ten światowy rynek zdominowali – mówił wprost prof. Ciborowski.

Co do realnej możliwości wsparcia polskiego handlu i sektora spożywczego przez polityków, to ekonomista upatruje ją przede wszystkim w obniżeniu podatków.

- Podstawą jest, by przede wszystkim nie przeszkadzać w prowadzeniu biznesu. A aby wspierać własne, rodzime firmy trzeba przedsiębiorcom dać możliwość kumulowania zysków. To przyspieszy rozwój firm i poprawi ich konkurencyjność. To kumulowanie zysków może nastąpić tylko w jednej sytuacji, czyli gdy obniży się podatki – przekonywał Ciborowski.

Samorządowcy obecni na debacie zaznaczali, że do dyspozycji mają tylko „miękkie” rozwiązania, jeśli chodzi o możliwość wsparcia lokalnych sklepów i producentów. Jak mówił Rafał Rudnicki, zastępca prezydenta Białegostoku, czasem urzędnicy muszą się wręcz tłumaczyć przed służbami z tego, że chcą pomóc firmom.

- Nasze zadanie jako samorządu to stwarzanie warunków do rozwoju przedsiębiorczości. To przyjazna obsługa w urzędach, bez względu na to, czy firma jest mała czy duża. To także uzbrajanie terenów inwestycyjnych czy budowanie do nich dróg – uważa wiceprezydent Rudnicki.

Natomiast Jerzy Leszczyński, marszałek województwa podlaskiego obecny na debacie zaznaczał, że istotna jest wspólna promocja regionu i sektora spożywczego. Stąd inicjatywy takie jak choćby Podlaska Marka Roku.
- Podlaską Marką Roku jest choćby Mlekovita, ale na Podlasiu mamy też dużo produktów regionalnych i tradycyjnych. Warto, by one też znalazły się w sklepach – uważa Leszczyński.

Andrzej Kondej, doradca marketingowy specjalizujący się w branży FMCG podsumowując debatę skwitował, że należy podejść do tematu patriotyzmu konsumenckiego racjonalnie.

- Handel musi być żywy, na rynku muszą być sklepy małe, średnie i duże. Polskich klientów nazywamy dziś smart shopperami. Bo coraz lepiej potrafia sami określić, co i w jakich sklepach chca kupowac, a rolą sklepów jest wyjść do nich z dopasowaną ofertą – zaznaczał ekspert.

Statuetki za najlepszą współpracę

Targi zakończyła gala w Operze i Filharmonii Podlaskiej połączona z koncertem Maryli Rodowicz. Była m.in. okazją do przyznania przez Grupę Chorten specjalnych tytułów i statuetek producentom, dystrybutorom oraz partnerom, za najbardziej owocną współpracę w 2016 roku.

Wyjątkowa statuetka została też przekazana na ręce rodziny zmarłego w tym roku Jarosława Rudnickiego, za wieloletnie wspieranie idei budowania polskiej sieci sklepów spożywczych i bezcenny wkład w rozwój branży spożywczej FCMG.

Producent Roku 2016
1. ANIMEX Foods Sp. z o. o. sp. k.
2. Z.P.M. JBB IMPORT-EKSPORT JÓZEF BAŁDYGA
3. Kompania Piwowarska S.A.
4. MWS SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ SPÓŁKA KOMANDYTOWA
5. Nestle Polska S.A.
6. Żywiec Sprzedaż i Dystrybucja Sp. z o.o.

Dystrybutor Roku 2016
1. AL BA PODLASKIE CENTRUM MIĘSNE ŻURAW I GRYKO SPÓŁKA JAWNA
2. BOS-POL S.A.
3. "BT spółka z ograniczoną odpowiedzialnością" Bruno Tassi S.K.A.
4. Cosmetics RDT Sp. z o. o.
5. Distribev Orbico Sp. z o. o.
6. REN Sp. z o. o.
7. Spółdzielnia Obrotu Towarowego Przemysłu Mleczarskiego w Białymstoku
8. “TEDI DYSTRYBUCJA” Sp. z o.o. s.k.a.

Dystrybutor-Producent Roku 2016
1. COCA-COLA HBC POLSKA SP.Z O.O
2. FRITO LAY POLAND SP .Z O.O
3. Powszechna Spółdzielnia Spożywców "Społem"
4. Sokołów S.A.
5. Spółdzielnia Mleczarska MLEKOVITA
6. E.J. Szydłowscy Piekarnia

Partner Roku 2016
1. Centrum Handlowo-Usługowe "GREGOREK" Leszek Gregorek- C034
2. Chorten Max s.c. K. Pakuła, J. Ciepła, J. M. Wołpiuk ul. Kościuszki 7
3. Przedsiębiorstwo Wielobranżowe BETA Biernacki, Tomczak Spółka Jawna
4. Chorten MW s.c. Krzysztof Pakuła, Jolanta Ciepła, Jolanta Marzanna Wołpiuk, Dariusz Pakuła
5. Chorten JM s.c. K. Pakuła, J. Ciepła
6. Chorten Max s.c. K. Pakuła, J. Ciepła, J. M. Wołpiuk ul. Dolistowska 23
7. PH-U "LEMIR" M. Gawryluk i inni sp. j.
8. PHU Pamex Ostaszewska Elżbieta
9. Firma Handlowa HOSSA Spółka Jawna
10. Delikatesy Chorten Amico Krzysztof Kraszewski
11. Chorten BIS Krzysztof Pakuła, Jan Szydłowski Spółka Jawna

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na poranny.pl Kurier Poranny