Świąteczny maraton zakupowy

Wojciech Nowicki
Andrzej Kondej, właściciel firmy doradczej i szkoleniowej SBK Marketing w Białymstoku. Autor książki "Polowanie na klienta"
Andrzej Kondej, właściciel firmy doradczej i szkoleniowej SBK Marketing w Białymstoku. Autor książki "Polowanie na klienta"
z Andrzejem Kondejem, wykładowcą i ekspertem od marketingu rozmawia Wojciech Nowicki.

Kurier Poranny: Dlaczego dzwonki, kolędy, Mikołajowie pojawiają się w sklepach i na ulicach coraz wcześniej? Andrzej Kondej: Na Zachodzie świąteczna machina promocyjna rusza już w październiku, więc mamy jeszcze spore rezerwy. Ale nasi handlowcy również zmierzają w tym kierunku. Dobrze wiedzą, że pora roku i tradycja nie idą w parze z oszczędzaniem, więc starają się świąteczny sezon maksymalnie rozciągnąć w czasie.

Pracowicie tworzą atmosferę atakującą wszystkie zmysły - wzrok, słuch, węch. Te metody chyba działają, skoro z roku na rok przed świętami zostawiamy w sklepach coraz więcej pieniędzy... - Święta zawsze wyzwalały impuls, aby było strojnie, bogato i kolorowo. I broń boże, nie skromniej niż przed rokiem. To bardzo korzystna dla handlowców tradycja, którą skrzętnie podtrzymują. Dzięki temu mamy wrażenie, że zakupy to prosta droga do szczęścia. Wiele osób kupi w okresie świąt rzeczy niepotrzebne, które trafią potem na półkę. A na pewno nie sprawią przyjemności osobie obdarowanej.

Ale, jak pokazują badania, prawie 70 proc. tak pechowo obdarowanych osób nie przyznaje się i udaje zadowolenie. W ten sposób ten interes się kręci. Powinniśmy wobec tego zmienić swoje nawyki? - Handlowcy wykorzystują prostą zasadę: im bardziej jesteśmy niezdecydowani, tym więcej czasu spędzamy w sklepie i więcej wydajemy.

Za wszelką cenę chcą nas więc zatrzymać wśród półek. Jak co roku, towary świąteczne będą wyeksponowane przy kasach i na końcach alejek, a więc w miejscach, których nie sposób ominąć w trakcie wędrówki po sklepie. Już pojawiają się hostessy, akcje promocyjne. Nawet zwyczajne, codzienne artykuły często pojawiają się w bożonarodzeniowym opakowaniu.

Co może stać się zakupowym hitem w tym roku? - W tym roku, więcej niż w ubiegłym, powinno być zestawów świątecznych. Gadżetów - np. kosmetyków, bo to sztandarowy prezent - odpowiednio dobranych i zapakowanych. W ten sposób, niewielkim wysiłkiem, otrzymujemy namiastkę eleganckiego, przemyślanego podarunku. Tymczasem producenci niekoniecznie tworzą zestawy z handlowych hitów. Często "upychają" niechodliwe w innej formie towary jako świąteczne promocje. Dobrze więc sprawdzić zawartość takiego pakietu i ceny, bo wbrew pozorom, oddzielnie nie musi być drożej. Czy reklama świąteczna przekracza granice dobrego smaku?

- Cała świąteczna otoczka nie ma nic wspólnego z autentycznym, duchowym wymiarem tych chwil. Tymczasem skłania się nas do gwiazdki w komercyjnej postaci. Walczyć z tym trudno, bo przeciw nam stoją ogromne pieniądze, przemyślane kampanie, wiedza i doświadczenie specjalistów od zapewniania sklepom maksymalnych zysków. Ale dobrze mieć świadomość, że dokonuje się na nas manipulacji. Wtedy łatwiej powiedzieć natrętnemu Mikołajowi w supermarkecie "Nie, dziękuję." Coraz więcej osób kupuje prezenty w Internecie.

Czy w sieci świąteczny marketing działa równie dobrze co w prawdziwych sklepach? - Przy bezpośrednim kontakcie handlowcy mają dużo większe możliwości perswazji. Nie da się wirtualnie odtworzyć zapachu choinki. Zakupy w sieci możemy rozłożyć sobie w czasie, dokładniej zapoznać się z ofertą, bez tłumów innych kupujących tuż za plecami. Kupienie prezentu przez Internet może z tego względu oszczędzić nam stresów. Dziękuję za rozmowę.

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3