Już po raz ósmy studenci Politechniki Białostockiej podjęli się niełatwego zadania. Przez dziewięć miesięcy, grupa 31 młodych konstruktorów z zespołu Cerber Motorsport (działającego w ramach Studenckiego Koła Naukowego Auto-Moto-Club) pracowała nad najnowszą odsłoną bolidu klasy Formuła Student. W piątek (8.07) studenci oficjalnie zaprezentowali swoje dzieło.
– Praca nad ósmym już bolidem była nie lada wyzwaniem. Ponad pięć miesięcy spędzonych na projektowaniu i blisko cztery miesiące spędzone na wykonywaniu autka, zaowocowało przygotowaniem nowej, udoskonalonej konstrukcji. Nie byłoby to możliwe bez zespołu który tworzymy, czyli 31 studentów, dzielących wspólną pasję i poświęcających czas. Przyświecał nam jeden cel – stworzyć jedyny w swoim rodzaju bolid – mówi Michał Gleba, koordynator Zespołu Cerber Motorsport.
Nowe auto jest lżejsze i łatwiejsze w prowadzeniu niż poprzednie bolidy.
- Gruntownie przeprojektowaliśmy układu chłodzenia, a co poskutkowało redukcją masy całego układu przy zachowaniu jego wydajności. Zbudowany został prototyp elektronicznie sterowanej przepustnicy własnej konstrukcji w celu przeprowadzenia niezbędnych testów i badań. W dziale elektroniki zastosowano zupełnie nowy moduł łączący wyświetlacz z systemem akwizycji danych, pozwalający na kontrolowanie przez kierowcę wybranych parametrów pracy auta oraz zapis danych do późniejszej ich analizy – mówi Michał Gleba.
Nad bolidem pracowało sześć działów: Aerodynamika, Silnik i napęd, Elektronika, Konstrukcja Nośna, Zawieszenie i Marketing. W pracę nad pojazdem byli zaangażowani nie tylko studenci z Wydziału Mechanicznego, ale również z Wydziału Informatyki Politechniki Białostockiej oraz Wydziału Elektrycznego PB.
Wspólne dzieło studentów będzie reprezentować Politechnikę Białostocką podczas prestiżowych zawodów w Europie.
- Udział weźmiemy w: Formula SAE Italy, Formula Student Czech Republic, Formula Student Austria, Formula Student EAST, Formula Student Germany. Pierwszy raz w historii zespołu pojedziemy w sezonie na dwie najbardziej prestiżowe serie – FS Germany i FS Austria – wymienia Patryk Siekaniec, jeden z koordynatorów Zespołu Cerber Motorsport.
Parametry techniczne CMS-08:
- masa: 215 kg
- silnik Honda CBR 600 RR – dostosowana do założeń projektowych
- przyspieszenie od 0 do 100 km/h – 3,8 sek.
- prędkość maksymalna – 125 km/h
- 57 Nm momentu obrotowego przy 8900 RPM
- 82 konie mechaniczne przy 9200 RPM
- sekwencyjna skrzynia biegów
- 158,7 kg siły docisku przy 100 km/h
Zobacz też:
Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?