Stadion, drogi i komunikacja mają rekordowe dofinansowanie

Aneta Boruch
zima zatrzymała prace
zima zatrzymała prace Fot. Wojciech Oksztol/Archiwum
Miejskie ulice, stadion miejski, komunikacja i park naukowo-technologiczny mają rekordowe dofinansowanie.

Prawie o sto milionów złotych więcej niż przed rokiem wpłynie w tym roku do kasy miejskiej na realizację różnych projektów unijnych. Najwięcej trafi na modernizowane na niespotykaną dotąd skalę białostockie ulice. Duże sumy pochłonie też w tym roku budowa stadionu miejskiego i parku naukowo-technologicznego.

W tym roku dofinansowanie unijne będzie jedno z najwyższych - mówi wiceprezydent Białegostoku Adam Poliński. Wsparcie z Unii Europejskiej zdobyliśmy na różne inwestycje, także już te rozpoczęte. Niektóre duże projekty w tym roku dobiegną końca, np. przebudowa ulicy gen. Maczka czy ulic wokół budowanej opery.

Pieniądze na inwestycje, także na kontynuację

Będzie to również rok, w którym ważne inwestycje będą kontynuowane, np. budowa stadionu, rewaloryzacja Ogrodów Branickich czy kolejne etapy przebudowy Trasy Generalskiej.

Przed nami kolejne duże projekty. Wkrótce miasto kupi 70 nowych autobusów. Trwa budowa stadionu i parku naukowo-technologicznego.

Prawie 10 milionów trafi też w tym roku na realizację projektów związanych z edukacją. Będzie to m.in. utworzenie klasy o profilu lotniczym w II LO w Białymstoku czy zamontowanie turbin wiatrowych i ogniw do przetwarzania energii słonecznej na elektryczną w Zespole Szkół Elektrycznych.

To jedna z ostatnich okazji w najbliższych latach do sięgnięcia po wsparcie, bo w 2013 roku kończą się unijne programy. Zdaniem ekspertów, Białystok doskonale ją wykorzystuje.

Prof. Robert Ciborowski, ekonomista z Uniwersytetu w Białymstoku, porównał wyniki polskich miast w różnych dziedzinach. Wypadliśmy bardzo dobrze.

- Unijne pieniądze wydawane są u nas bardzo efektywnie - ocenia prof. Robert Ciborowski. - Nie na to, co przyjdzie nam do głowy, tylko rzeczywiście na potrzebną nam infrastrukturę i inne działania, np. promocyjne.

Czytaj e-wydanie »

Wideo

Komentarze 28

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

P
Pan Grzegorz
ja ci powiem tak, ten wiadukt o którym piszesz należałoby rozebrać i w tym miejscu zbudować tunel z 3 - 4 pasami ruchu w każdą stronę, może to nierealne ale możliwe, a co do kosztów takiej budowy, na pewno będą bardzo wysokie ale tez potem bardzo niskie koszty utrzymania niż ciągle co kilka lat remontować ten wiadukt co teraz jest.

jak sie wam podoba ta propozycja ?????????????????????
G
Gość
Tylko naiwni mogli wierzyć w te bajki. To od początku był przekręt.

Kto niby miałby na nim zyskać? Ziemia należy do Jagiellonii, 50% docelowej galerii również by było ich. IGI tylko płaci. Gdyby teraz się wycofali straciliby 40 mln zł za plac i jakieś 20 mln zł wpłat dla klubu (6 mln zł rocznie od dobrych 3 lat).

Problem w tym, że w tym kraju nikt z niczym nie ma nic wspólnego. Droga do Katrynki za 220mln. złotych. Metr ulepienia tej drogi kosztował 37000zł. Obwodnice Wasilkowa lepiono 5 lat. nieźle, kilometr w rok.

W tym kraju każdy ma swoje obowiązki, tylko pseudo dziennikarze i wszystkowiedzące "omnibusy" o tym nie wiedzą. Za obie wspomniane inwestycje odpowiada GDDKiA. Cena Katrynki jest w porządku, trzy skrzyżowania dwupoziomowe i podwójny most muszą kosztować, to że droga jest niestarannie wykonana to co innego. Obwodnicę Wasilkowa zbudowano szybko, jakieś 3 lata zajęły przepychanki formalne z pseudoekologami i UE.
E
EXPERT z CHOROSZCZY
Odcinek ten jest poza granicą miasta, został wybudowany przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad, władze Białegostoku nie mają z nią nic wspólnego. Gdyby miały droga wyglądałaby inaczej ponieważ u nas wymagane są minimum 5-letnie okresy gwarancyjne (gdaka 2 letnie), które zmuszają wykonawców do stosowania lepszych materiałów, inaczej naprawy gwarancyjne kosztowałyby ich krocie.

Problem w tym, że w tym kraju nikt z niczym nie ma nic wspólnego. Droga do Katrynki za 220mln. złotych. Metr ulepienia tej drogi kosztował 37000zł. Obwodnice Wasilkowa lepiono 5 lat. nieźle, kilometr w rok.
g
gosc

Ktoś słusznie podawał że suwalski partk technologiczny ma byc wiekszy niz w Białymsotku. To nie jest jednak jedyny taki przykład ; np. pieniadze na rozwoj szkoly muzycznej tez ida wieksze do Suwalk. Dzisaj z kolei "Poranny" podal inforamcje o probie stworzenia w Lomzy centrum edukacyjnego dla regionu. etc etc.

Biorac pod uwage skandaliczne rzeczy jakie sie dzieja przy kwestiach infrastrukturalnych i wiele ,wiele innych przykladow mozna posatwic uprawniona w pelni w moim mniemaniu teze o podjetej PRÓBIE MARGINALIZAJCI MiASTA BIALEGOSTOKU.

Alepujmy zatem do rzadzących o stosowne dzialania- pora juz przeciez najwyzsza wzmozenia efektywnych wysiłkóww celem uratowania statusu miasta i szans jego rozwoju.

g
gosc

Jesli juz mowimy o "sukcesach", to przypomnijmy ze naapierw trzeba by było ostatecznie odciac Bialystok od drogowej sieci TEN+T, odebrac miastu Rail Baltica, skutecynie zablokowac budowe lotniska oraz obwodniocy miasta, nie inwestowac w przeprawy przez tory na terenie Białegostoku. Ale przeciez naszer wladze skutecznie przeciwstawia sie tym smiertelnym zagrozeniom?

P
POdest
...cd
PS. I tak bardziej prywatnie. Podczas oddawania Placu Inwalidów w wieczyste użytkowanie firmie PB Konstanty Struś w umowie pojawił się (bardzo słuszny) zapis mówiący o tym, że inwestycja ma się rozpocząć najpóźniej w ciągu 4 lat, zakończyć 2 lata później (inaczej inwestor będzie miał nieprzyjemności, z odebraniem terenu włącznie). Tymczasem wcześniej, gdy sprzedawano teren przy Jurowieckiej pod Galerię Jagiellonia (dochody miały iść na utrzymanie klubu) niestety nie wprowadzono takich obostrzeń. Irlandzka Grupa Inwestycyjna (IGI) zobowiązała się przekazywać Jagiellonii 6 mln zł rocznie do czasu wybudowania galerii, budowa miała ruszyć w zeszłym roku. Tymczasem wszystko się przeciąga (oficjalnie tyle trwa wprowadzanie poprawek do projektu), pojawiły się niby kłopoty finansowe IGI (trudności z zapewnieniem finansowania inwestycji, podobno opóźnienia wypłat dla klubu). Wiadomo coś więcej? Czekamy dalej na IGI czy Jaga poszuka nowego partnera? Dziwne jest to, że inwestor w niby trudnej sytuacji tymczasem w Toruniu kasę mają i już wystąpili o pozwolenie na budowę. Niefajnie to wygląda...

Tylko naiwni mogli wierzyć w te bajki. To od początku był przekręt.
G
Gość

...cd
PS. I tak bardziej prywatnie. Podczas oddawania Placu Inwalidów w wieczyste użytkowanie firmie PB Konstanty Struś w umowie pojawił się (bardzo słuszny) zapis mówiący o tym, że inwestycja ma się rozpocząć najpóźniej w ciągu 4 lat, zakończyć 2 lata później (inaczej inwestor będzie miał nieprzyjemności, z odebraniem terenu włącznie). Tymczasem wcześniej, gdy sprzedawano teren przy Jurowieckiej pod Galerię Jagiellonia (dochody miały iść na utrzymanie klubu) niestety nie wprowadzono takich obostrzeń. Irlandzka Grupa Inwestycyjna (IGI) zobowiązała się przekazywać Jagiellonii 6 mln zł rocznie do czasu wybudowania galerii, budowa miała ruszyć w zeszłym roku. Tymczasem wszystko się przeciąga (oficjalnie tyle trwa wprowadzanie poprawek do projektu), pojawiły się niby kłopoty finansowe IGI (trudności z zapewnieniem finansowania inwestycji, podobno opóźnienia wypłat dla klubu). Wiadomo coś więcej? Czekamy dalej na IGI czy Jaga poszuka nowego partnera? Dziwne jest to, że inwestor w niby trudnej sytuacji tymczasem w Toruniu kasę mają i już wystąpili o pozwolenie na budowę. Niefajnie to wygląda...

G
Gość

...cd
7. I teraz dwie najważniejsze rzeczy, przez które będziemy cierpieć przez wiele lat. Po pierwsze - przy tak miernym konserwatorze zabytków miasto powinno ze zdwojoną siłą dbać (utrzymywać czystość, wykonywać remonty w ogóle, a jak już to bez styropianu, duże dopłaty dla prywatnych właścicieli żeby remontowali swoje mienie i robili to w odpowiedni sposó o cenne miejsca, których tak niewiele mamy, zdobywać fundusze UE itp. Tymczasem nasze nakłady są jednymi z najniższych w kraju, co więcej sam UM dał zły przykład wyburzając jedną z najstarszych kamienic w mieście aby postawić tam zastyropianizowaną, przeszkloną szkaradę.
8. Brak planów zagospodarowania przestrzennego, Białystok jest w ogonie jeśli chodzi o powierzchnię miasta posiadającą takie opracowanie. To bardzo źle bo skutkuje chaotyczną zabudową, wysokie budynki są obecnie rozsiane po całym mieście, bloki mieszają się z zabudową jednorodzinną lub powstają na miejscu zakładów w dzielnicy przemysłowej (już słyszę jęki przyszłych mieszkańców że im głośno), na Mazowieckiej, wśród pierzei usługowej, niskich biurowców i wieżowca (18 pięter, w planie druga wieża) powstanie szkaradny kościół z dużym placem. Gdyby były plany zagospodarowania przestrzennego żadne z tych głupstw nie miałoby miejsca.
8,5. Pochodna 8. Ambitny projekt, którego nasze miasto potrzebuje jak kania dżdżu (a go nie ma i nawet nie wiem czy ktoś w UM o nim myśli). Chodzi o kompleksową przebudowę danej części miasta. Przykładami są projekty nowych centrów Katowic czy Łodzi. Poprzedzone wieloma pracami studialnymi, projektowymi, wykonywane przy współudziale środków europejskich oraz prywatnych (biurowce, galerie, parkingi podziemne) przynosi efekty, które przechodzą najśmielsze oczekiwania. Tego potrzeba naszemu miasto bo w chwili obecnej jest to urbanistyczna oraz architektoniczna porażka, nie mamy ani jednego nowoczesnego budynku, którym można się pochwalić, ani jednego fragmentu spójnej, nowoczesnej zabudowy miejskiej, potrzebne są duże i odważne zmiany, niestety decydenci nie mają na tyle dużo odwagi aby się za to zabrać.

Nie twierdzę, że jest źle, ale w rankingach wypadam dobrze tylko dzięki temu że startowaliśmy z niskiego poziomu, a to żadne pocieszenie, pieniądze wydawane są zbyt zachowawczo. Na papierze wygląda dobrze, w rzeczywistości niestety nie daje takiego kopa cywilizacyjnego jaki jest nam potrzebny.cd...

G
Gość

A wracając do tematu. Fajnie, że tyle się robi, ale w przeciwieństwie do prof. Ciborowskiego nie uważam, że pieniądze wydawane są aż tak bardzo z głową. Owszem, powoli likwidujemy zapóźnienie cywilizacyjne (remonty istniejących dróg, wymiana autobusów, przebudowa stadionu), ale nie są wdrażane inwestycje od zera lub długofalowe plany. Przykłady:
1. Centralny Węzeł Komunikacyjny. Duży węzeł w środku miasta u zbiegu ulic Kopernika, M. Cassino z przedłużeniem do Zwycięstwa.
2. Jest realizowany, ale w okrojonej formie - Park Naukowo Technologiczny. Został wybrany wariant najtańszy, tymczasem nawet w Suwałkach ichniejszy park będzie większy i odważniejszy architektonicznie od naszego.
3. Przyjazd w tym roku 70 autobusów (wspomnianych w artykule) będzie ostatni, tymczasem przydałoby się jeszcze drugie tyle ponieważ nie wyeliminują one starych, sypiących się trupów ściąganych z zagranicy, których wiek jest coraz bardziej odczuwalny dla pasażera.
4. Zachodnia wewnętrzna obwodnica miasta (odpowiednik Trasy Generalskiej) w ciągu ulic Narodowych Sił Zbrojnych, Bacieczki, Al. Niepodległości, Paderewskiego. Wraz z CWK (punkt 1) oraz planowanym przedłużeniem Sitarskiej mielibyśmy 3 nowe, tak potrzebne przeprawy przez tory. Ich brak jest obecnie głównym elementem korkotwórczym w mieście (wszyscy muszą zmieścić się pod tunelem Nila i na estakadzie Dąbrowskiego).
5. Brak aquaparku stosownej wielkości, realizowanego choćby w formule partnerstwa prywatno-publicznego.
6. Brak konsultacji z GDDKiA w sprawie skrzyżowania S8, JPII i Trasy Generalskiej w Porosłach. Rozmowy takie trwały, Dyrekcja optowała za wariantem prostym (tanim, zajmującym mniej przestrzeni) w postaci estakady i zwykłego skrzyżowania pod spodem. Tymczasem miasto wolałoby wariant bezkolizyjny, tak aby jadąć do lub z Białegostoku nie trzeba było się zatrzymywać. Niestety negocjacje utknęły w martwym punkcie bodajże w 2008 roku, a to bardzo źle ponieważ każdy dzień przybliża nas do niekorzystnego rozwiązania.cd...

G
Gość
np. odcinek Bialystok - Katrynka.

Odcinek ten jest poza granicą miasta, został wybudowany przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad, władze Białegostoku nie mają z nią nic wspólnego. Gdyby miały droga wyglądałaby inaczej ponieważ u nas wymagane są minimum 5-letnie okresy gwarancyjne (gdaka 2 letnie), które zmuszają wykonawców do stosowania lepszych materiałów, inaczej naprawy gwarancyjne kosztowałyby ich krocie.
K
Krzysztof M
A gdzie są nowe miejsca pracy ?

Jak to gdzie? Nowe miejsca pracy są za granicą! :-) Na budowie Złotych Tarasów w Warszawie, 99% materiałów było przywiezionych z zachodu. :-)

Budowa ma czemuś służyć, zaspokajać potrzeby ludzi. Ciekawe, jakie potrzeby zaspokaja budowa kolejnego centrum handlowego? :-) Jakbyśmy nie mieli gdzie zakupów robić... :-)
n
nasza_kasa

"Unijne pieniądze wydawane są u nas bardzo efektywnie – ocenia prof. Robert Ciborowski. – Nie na to, co przyjdzie nam do głowy, tylko rzeczywiście na potrzebną nam infrastrukturę i inne działania, np. promocyjne."
- a jaką to wiedzę posiada Pan Profesor w dziedzinie infrastruktury i promocji aby tak oceniać. Prawda jest taka że Białystok nie posiada żadnych analiz i opracowań z zakresu ekonomicznego uzasadnienia potrzeby, rodzaju i kolejności inwestycji. A zasada "robimy co przyjdzie nam do głowy bo dotacje dają" jest w tym mieście jak najbardziej trafna.

P
Pan Grzegorz
np. odcinek Bialystok - Katrynka.

skoro tak, to wykonawca ma obowiązek poprawienia w ramach gwarancji, tak więc nie ma obaw że coś nie tak.
B
BALBOA
możesz napisać które ??

np. odcinek Bialystok - Katrynka.
Z
Zimorodek

Przed chwilą w wiadomościach TVP 1 pokazali jak się w Białymstoku buduje.... teraz powinni zabrać nam wszystkie środki - ponieważ w naszym mieście buduje się na śnieg i piasek a na pytanie reportera czy będzie się to trzymać "fachowiec" zapewnił że "musi się trzymać"....

Wstyd jak cholera....

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3