Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Społeczna Szkola Podstawowa nr 11 w Białymstoku zorganizowała naukowy dzień w ramach projektu Rozwijamy Pasje (zdjęcia)

(adek)
Społeczna Szkola Podstawowa nr 11 w Białymstoku zorganizowała naukowy dzień w ramach projektu Rozwijamy Pasje (zdjęcia)
Społeczna Szkola Podstawowa nr 11 w Białymstoku zorganizowała naukowy dzień w ramach projektu Rozwijamy Pasje (zdjęcia) materiał szkoły
Nauka poprzez kreatywne warsztaty oraz integracja dzieci z różnych klas i nauczycieli poprzez współpracę – takie są cele Wszechnicy, praktycznych zajęć, realizowanych w Społecznej Szkole Podstawowej nr 11 w Białymstoku w ramach unijnego projektu „Rozwijamy Pasje”.

- To już druga edycja Wszechnicy, którą organizujemy dwa razy w roku szkolnym, za każdym razem w innym obszarze tematycznym – mówi Agata Baczewska, zastępca dyrektora szkoły i pomysłodawczyni warsztatów. – Podczas Dnia Naukowego dzieci z różnych klas uczą się współpracy w ramach zajęć, które wybrali. To też dzień pełen niespodzianek: uczestnicy znają tylko temat warsztatów – nie wiedzą, jaki będzie ich przebieg, ani kto je prowadzi. Na koniec robimy casting na najlepszy temat, który jest powtarzany w następnej edycji dla osób, które go nie wybrały.

Kreatywność i współpraca

W ramach Wszechnicy nauczyciele szkoły, biorąc pod uwagę potrzeby i zainteresowania dzieci, przygotowują dwa rodzaje zajęć - warsztaty półgodzinne lub godzinne. Tematy z obecnej edycji to m.in.: Skala wszystkiego-od kosmosu do atomu; Figury geometryczne - ozoboty; Rzeźbiarstwo; Horror czy lekcja życia? - dziwne baśnie braci Grimm; Jak znaleźć ufoludka?; Origami oraz Warsztat z robienia naleśników francuskich "Crepes a la francaise.

- Zajęcia mają na celu uaktywnienie wszystkich zmysłów – uczniowie poznają świat za pomocą węchu, dotyku, smaku, rysują, gniotą, gotują, uczą się origami - tłumaczy Agata Baczewska. - Pokazujemy nauczyciela w innej roli – np. kucharza czy zapalonego astronoma. Uczymy współpracy pomiędzy uczniami klas starszych i młodszych. Trudności w wykonaniu jakiegoś zadania, jakie ma pierwszoklasista, pokonuje szybko starszy uczeń, pomagając młodszemu koledze w ich zrozumieniu. Dzieci zauważają zmiany, są bardziej zintegrowane, lepiej się znają,

Każde dziecko indywidualnie wybiera dwa zajęcia półgodzinne i jedno godzinne, według swoich zainteresowań. Zajęcia od pierwszej edycji wzbudzają niekłamany zachwyt uczestników - dzieciom najbardziej podoba się ich niestandardowa forma, duży wybór interesujących tematów i sposób ich realizacji.

Od francuskich naleśników po kosmos

- Wszechnica to przede wszystkim fajna zabawa, ale też nauka przez zabawę - odpoczywamy wtedy od normalnych lekcji i możemy się swobodnie się ubrać – mówią Natalia, Martyna i Karolina. – Warsztaty nie tylko uczą, ale też podsuwają pomysły na różne aktywności w domu, np.: robienie jesiennych lampionów, ramek do zdjęć, smażenie francuskich naleśników.

Kuba uczestniczył w warsztatach kulinarnych i mikroskopowych:

- Dużo się dowiedzieliśmy o przyrodzie, wiem już jak wygląda serce żaby, skóra węża, poznałem też przepis na naleśniki francuskie – opowiada.

Z kolei Ignacy podczas warsztatów zgłębiał tajniki kosmosu:

- Dużo się dowiedzieliśmy też o atomach, i że np. słońce w stosunku do niektórych gwiazd jest bardzo małe – mówi uczeń.

Uczestnikom bardzo przypadł do gustu pomysł prowadzenia zajęć przez uczniów podczas przyszłej, wiosennej edycji Wszechnicy:

- To super pomysł! – mówi z entuzjazmem Karolina. - Ja mogłabym poprowadzić zajęcia z WF albo z gier sportowych.

Gabriel oferuje się, jako prowadzący zajęcia „Podróż po Polsce”:

-Byłem w kilku ciekawych miejscach i mógłbym o tym opowiedzieć; mogę też poprowadzić warsztaty z kuchni włoskiej.

- A my mogłybyśmy poprowadzić wspólnie warsztaty teatralne. Podzieliłybyśmy uczestników na grupy i rozdały role. Poprosiłybyśmy o przyniesienie kostiumów, czapek, much. Byłoby wesoło i kolorowo – deklarują Katarzyna i Maja.

Tegoroczne warsztaty potwierdzają, że pomysł był strzałem dziesiątkę.

- Widzimy efekty organizowania nauki w takiej innowacyjnej formie – ocenia Agata Baczewska. - Uczniowie rozwijają kreatywność, mają możliwość odkrycia w sobie nowych pasji i zainteresowań. Przynosi to również wymierne korzyści dla nauczycieli - zapobiega rutynie i zachęca do poszukiwań nowych metod nauczania.

Zobacz też:
Planujesz zmianę opon? Wtedy najlepiej to zrobić

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wideo
Wróć na poranny.pl Kurier Poranny