Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Specjalista radzi: Dotacje przyznane. Co dalej?

Magdalena Sadłowska, doradca współwłaścicielka Pro-Fis Sp.j.
Magdalena Sadłowska z firmy Pro-Fis: Po przyznaniu dotacji, należy się przygotować na realizację projektu. Wbrew pozorom jest to nieco trudniejsze niż samo aplikowanie o wsparcie
Magdalena Sadłowska z firmy Pro-Fis: Po przyznaniu dotacji, należy się przygotować na realizację projektu. Wbrew pozorom jest to nieco trudniejsze niż samo aplikowanie o wsparcie
Zarząd województwa podjął decyzję o przyznaniu dofinansowania 62 firmom Podlasia. Informacja ta warta była uczczenia szampanem. Kiedy już jednak wybrzmiały ostatnie dźwięki fety, należy się przygotować na realizację projektu. Wbrew pozorom jest to nieco trudniejsze niż samo aplikowanie o wsparcie. Co zatem musimy zrobić?

Urząd Marszałkowski jako Instytucja Zarządzająca RPOWP zaprosi nas wkrótce do podpisania umowy, regulującej nasze obowiązki jako beneficjenta pomocy. Przed podpisaniem umowy przejrzyjmy dokładnie nasz projekt.

Jeśli od momentu planowania inwestycji zaszły zmiany w naszych założeniach, uwzględnijmy je w aktualizacji harmonogramu rzeczowo – finansowego.

_Pamiętajmy jednak, że nie możemy dokonywać zmian wpływających na założenia projektu, za które otrzymaliśmy punktu, lub zmian wpływających na cele naszego przedsięwzięcia.
_Zatem jeśli zaplanowaliśmy zakup urządzeń i systemu informatycznego do zarządzania nimi, nie możemy z tej istotnej, bo punktowanej, części informatycznej zrezygnować. Podobnie rzecz się ma z miejscami pracy. Deklaracja dotycząca zatrudnienia jest wiążąca tym bardziej, iż jest to również wskaźnik całego Regionalnego Programu Operacyjnego.

Możemy natomiast przesunąć termin realizacji poszczególnych zadań, zmienić kolejność zakupów, przesunąć kwoty pomiędzy kategoriami poszczególnych wydatków w procencie dopuszczonym umową o wsparcie.

Obowiązki uregulowania należności publiczno-prawnych

Niezbędnym warunkiem podpisania umowy o wsparcie jest wywiązanie się z wszystkich obowiązków publiczno-prawnych. Dla większości przedsiębiorców oczywiste jest uregulowanie podatków zarówno należnych fiskusowi, jak i podatków lokalnych. Podobnie rzecz ma się z obowiązkowymi składkami na ubezpieczenie społeczne.

Nie każdy jednak wie, że powinien również przygotować dowody na uregulowanie opłat środowiskowych. Obowiązek ten dotyczy wszystkich przedsiębiorców korzystających ze środowiska (chociażby przez użytkowanie samochodu do celów służbowych) na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 14 grudnia 2004r. w sprawie opłat za gospodarcze korzystanie ze środowiska (Dz. U. Nr 279, poz. 2758).

Podmiot korzystający ze środowiska ustala we własnym zakresie wysokość należnej opłaty za gospodarcze korzystanie ze środowiska i wnosi ją na rachunek właściwego urzędu marszałkowskiego do końca miesiąca następującego po upływie każdego półrocza, składając jednocześnie w tym urzędzie stosowny wykaz (deklarację).

Nie wnosi się opłat z tytułu tych rodzajów korzystania ze środowiska, których półroczna wysokość wnoszona na rachunek urzędu marszałkowskiego nie przekracza 400 zł, chyba że sejmik województwa ustali wyższą kwotę zwolnienia.

Opłaty wnosi się ze względu na miejsce korzystania ze środowiska, jeżeli zatem pojazdy są wykorzystywane na terenie różnych województw, wówczas dla każdego województwa obowiązuje odrębna kwota zwolnienia.

Zdecydowana większość przedsiębiorców nie jest zobowiązana do uiszczania tych opłat. Nie jesteśmy jednak zwolnieni z obowiązku składania deklaracji w tej sprawie. Przed podpisaniem umowy zatem Urząd Marszałkowski na pewno nas o wypełnienie tego obowiązku zapyta.

Postępowanie w sprawie oddziaływania na ochronę środowiska (OOŚ)

Inwestor (beneficjent) jest zobowiązany przygotować proces inwestycyjny zgodnie z dokumentem „Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia 2007-2013. Wytyczne w zakresie postępowania w sprawie oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięć współfinansowanych z krajowych lub regionalnych programów operacyjnych”. Wytyczne te zawierają zalecenia odnośnie OOŚ, które obowiązują wszystkich beneficjentów.

W większości przypadków, przy zakupie środków trwałych przechodzimy screening negatywny w zakresie postępowania OOŚ. Jednakże, gdy zaplanowaliśmy inwestycję budowlaną, musimy pamiętać o tym, że decyzje dotyczące pozwoleń na budowę powinny w treści decyzji lub jej uzasadnieniu wyraźnie odnieść się do kwestii, czy projekt budowlany będący przedmiotem postępowania zgodny jest z wymaganiami ochrony środowiska określonymi w dotyczącej inwestycji decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia (art. 71 ust.1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko).

Co to oznacza w praktyce? Niewykluczone, że spotkamy się z koniecznością zmian lub korekt decyzji o pozwoleniu na budowę w taki sposób, by w pełni realizowały regulacje dotyczące OOŚ w ramach naszych przedsięwzięć.

Wybór dostawcy towarów i usług

Wielu z przedsiębiorców nie czekało na wtorkową decyzję o przyznaniu wsparcia i rozpoczęło realizację projektów. Część wstrzymało się z procesem inwestycyjnym do momentu uzyskania dotacji. Wszyscy jednak mają obowiązek, wynikający z umowy o wsparcie, do zapewnienia dostępu dostawców towarów i usług do realizacji zamówienia współfinansowanego ze środków publicznych. Jak to zrobić?

Umowa o wsparcie i regulamin konkursu zobowiązują nas do zebrania co najmniej trzech ofert na zakup środka trwałego, wartości niematerialnej lub prawnej bądź usługi. Oferta powinna być imienna, kierowana do nas, zawierać specyfikację zamówienia, kwoty netto i wartość podatku oraz datę obowiązywania oferty. Tylko taką ofertę możemy potraktować jako zgodną z art. 66-662 Kodeksu Cywilnego i wypełniającą wymogi konkursu.

Może wystąpić sytuacja, w której nie jesteśmy w stanie zebrać trzech ofert (jest tylko dwóch dostawców towaru lub usługi). Oczywiście to nas nie dyskwalifikuje, musimy tylko udowodnić zachowanie należytej staranności przy wypełnieniu tego obowiązku. Sporządźmy notatkę z rozmów z dostawcami, zadbajmy o zarchiwizowanie odpowiedzi negatywnych na zapytania ofertowe kierowane do różnych dostawców.

Jeśli zobowiązaliśmy się do przeprowadzenia postępowania przetargowego i otrzymaliśmy dzięki temu punkty za pozytywny wpływ na politykę konkurencyjności i zamówień publicznych, nie odstępujmy od takiego trybu wyboru – kontrola z Urzędu Marszałkowskiego może bowiem to sprawdzić na każdym etapie wdrażania projektu.

Została nam jeszcze tylko odpowiednia promocja naszego projektu i wsparcia z funduszy strukturalnych i proces rozliczenia wsparcia. Odetchniemy nieco po zakończeniu okresu trwałości projektu, czyli 3 lata po zakończeniu realizacji inwestycji. Bez względu na poniesione trudy – warto. A za wszystkich szczęśliwych beneficjentów pierwszego konkursu w Działaniu 1.4 trzymam mocno kciuki.

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na poranny.pl Kurier Poranny