Na dzień dzisiejszy mieszkańcy wsi Sokole nie mogą dojechać do pracy, szkoły, po zakupy i do lekarza. Trwa to od początku roku.
- Gdy PKS Nova i Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego uznał, że za drogo i nie wyraził zgody na zajeżdżanie do wsi Sokole – mówi Andrzej Kasperowicz.
Od lat walczy z wykluczeniem komunikacyjnym wsi Sokole (gm. Michałowo). Dzięki jego determinacji i staraniom udało się w 2016 roku reaktywować w sezonie letnim pociąg do Walił. W tym roku na próbę szynobus pojedzie także od poniedziałku do piątku. Ale teraz mieszkańcy wsi Sokole są odcięci od świata.
Do końca 2020 roku mogli korzystać z autobusu w ramach linii komercyjnej Białystok-Hajnówka przez Żednię.
- Od 1 stycznia 2021 r. stała się linią użyteczności publicznej organizowana przez Marszałka Województwa Podlaskiego dotowaną przez państwo i urząd marszałkowski, aby ludziom ułatwić życie. Ale żaden autobus do nas nie zajeżdża, bo urzędnik zlikwidował przystanek Sokole wieś – mówi Andrzej Kasperowicz.
Mieszkańcy prosili, by autobus zahaczał o Sokole od poniedziałku do piątku dwa razy dziennie od 1.02 – 30.04.2021 r. Albowiem od 4.05.2021 r. będzie już jeździł pociąg codzienny Białystok – Waliły. Wyjazd szynobusu z Sokola do Białegostoku 6.10, a z Białegostoku do Walił 15.45.
- Gdy zacznie kursować damy sobie radę, ale teraz jesteśmy bezradni – dodaje Andrzej Kasperowicz.
Próbował interweniować zarówno w urzędzie marszałkowskim, jak i u przewoźnika.
- Obie te instytucje chwalą się, ile w tym roku obsługują publicznych linii. Wychodzi na to, że my jesteśmy za daleko o szosy głównej - mówi mieszkaniec Sokola. - Obecnie trwa odbijanie piłeczki między urzędami, która instytucja zlikwidowała przystanek Sokole Wieś, czy Urząd Marszałkowski, czy PKS Nova. Tymczasem mieszkańcy Sokola strasznie cierpią.
Odległość od drogi wojewódzkiej 686 do wsi to 1,9 km w jedną stronę.
- Od przewoźnika uzyskałem informację, że wykonuje kursy zgodnie z uzyskanym stosownym zezwoleniem wydanym przez urząd marszałkowski – mówi Andrzej Kasperowicz.
Czytaj też: Po szesnastu latach pociąg będzie jeździł do Walił.
Izabela Smaczma-Jórczykowska, rzecznik marszałka województwa, potwierdza, że linia Białystok Hajnówka przez Żednię była do końca 2020 roku wykonywana na podstawie zezwolenia na przewóz osób (tzw. linia komercyjna).
- Organizator, gdy planował linie do objęcia użytecznością publiczną kierował się zabezpieczeniem i pokryciem przewozami jak największej powierzchni województwa, co w efekcie miało zapewnić dostęp do przewozów dla jak największej liczby mieszkańców – wyjaśnia rzecznik marszałka. - W trakcie układania rozkładów jazdy w większości były brane pod uwagę linie wojewódzkie o długich przebiegach z przystankami znajdującymi się w ciągu dróg wojewódzkich lub powiatowych.
Izabela Smaczna-Jórczykowska dodaje, że w trakcie tych przygotowań okazało się, że wyżej wymieniona linia komercyjna stała się nierentowna i wkrótce zostanie zawieszona przez przewoźnika, co miało przełożenie na zaplanowanie linii, która musiała zapewnić dowóz mieszkańców z danych terenów. Stąd linia użyteczności publicznej Białystok - Hajnówka przez Michałowo, Bondary, Siemianówkę, Narewkę została stworzona do obsługi większości miejscowości położonych przy tej trasie poprzez przystanki znajdujące się w ciągu drogi krajowej, dróg wojewódzkich oraz powiatowych.
- Planując linie użyteczności nie ma możliwości zapewnienia bezpośredniego dojazdu do wszystkich ponad 3250 miejscowości w województwie – mówi rzecznik marszałka.
Czytaj też: Nowa linia podmiejska. Pierwsza taka w PKS Nova
Dodaje, że zgodnie z ustawą o publicznym transporcie zbiorowym podobne narzędzia do organizowania linii o charakterze użyteczności publicznej posiadają pozostałe jednostki samorządu terytorialnego (nie tylko samorząd województwa).
- Chociażby gmina może zorganizować przewozy bezpośrednio z miejscowości położonych dalej od głównych szlaków komunikacyjnych i dowozić swoich mieszkańców do miejsc przesiadkowych na trasach linii o zasięgu wojewódzkim – radzi Izabela Smaczna-Jórczykowska.
Andrzej Kasperowicz wyliczył, że koszt dotarcia autobusu do Sokola przez 3 miesiące oznaczałby dla PKS Nova wydatek rzędu 2.466,05 zł.
- Jestem gotów połowę swojej skromnej emerytury przekazywać na konto PKS Nova przez trzy miesiące po 822,00 zł, aby Sokole miało kontakt ze światem – dodaje emeryt.
Aktualizacja[19.02.2021]
Już po opublikowaniu artykułu, władze spółki PKS Nova oświadczyły, że uruchomienie połączenia autobusowego na trasie Hajnówka – Żednia – Białystok z zajazdem do m. Sokole to koszt ok. 25 000,00 zł miesięcznie.
- Spółka rozważa ewentualne uruchomienie takiego komercyjnego połączenia - napisał w oświadczeniu prezes PKS Nova Andrzej Mioduszewski. - Jednak czas uzyskania niezbędnych uzgodnień, analiz i niezbędnego zezwolenia to okres ok. półtora do dwóch miesięcy
Protest w obronie Parku Śląskiego i drzew w Chorzowie
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?