Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Skutery to dobry sposób na uliczne korki

Piotr Walczak [email protected] tel. 085 748 96 60 Fot. Piotr Walczak
Skuter należy dobrać tak, aby był odpowiedni do naszego wzrostu i wagi – radzi Zenon Frankowski z firmy Polmozbyt (pierwszy z prawej)
Skuter należy dobrać tak, aby był odpowiedni do naszego wzrostu i wagi – radzi Zenon Frankowski z firmy Polmozbyt (pierwszy z prawej)
Na tych nietypowych motocyklach bez trudu przeciśniemy się przez miejskie korki. To bardzo uniwersalne pojazdy – jeździć nimi mogą zarówno młodzi ludzie jak i dorośli. Ale są też dobrą propozycją dla starszych, którym jazda na rowerze sprawia już problemy.

Popularność skuterów nie słabnie. Mało tego – z roku na rok ich liczba na naszych ulicach jest coraz większa. Szczególnie widać to latem.

Powód? Do ich prowadzenia nie trzeba posiadać specjalnych uprawnień.

– Wyjątkiem jest młodzież, która nie ukończyła 18. roku życia – tłumaczy Bożena Szerenos z salonu skuterów Polmozbyt w Białymstoku. – W tym przypadku wymagana jest karta motorowerowa. Osoby dorosłe nie muszą posiadać żadnych kwalifikacji. Z jednej strony to dobrze, choć zarazem niebezpiecznie, bo nie każdy zna nawet podstawowe przepisy drogowe.

Bardzo ważna jest blokada

Skutery są nietypowymi motocyklami ze względu na ograniczoną prędkość maksymalną. Każdy posiada specjalną blokadę. Zapewnia ona, że nie jest możliwa szybsza jazda niż 50 km/h.

Jak twierdzi Bożena Szerenos, czasem zdarza się, że młodzi ludzie proszą, aby zdjąć blokadę. Byłoby to jednak złamaniem przepisów.

– Skuter bez blokady prędkości jest bardzo niebezpieczny – ostrzega ekspert z Polmozbytu. – Może wtedy osiągnąć prędkość nawet około 100 km/h, a trzeba pamiętać, że jest to pojazd dwukołowy o niewielkich gabarytach, który nie jest przystosowany do takiego szaleństwa.

Czym kierować się przy wyborze skutera? Jak tłumaczą pracownicy Polmozbytu, zawsze trzeba dobrać sprzęt odpowiedni do swojego wzrostu i wagi.

Żeby dał radę

– Klienci najczęściej pytają o moc silnika – mówi Zenon Frankowski z Polmozbytu. – Powód jest prosty – nie każdy skuter może poradzić sobie np. z osobą, która więcej waży.

Przed zakupem oceńmy też, po jakich drogach będziemy jeździć, gdyż w różnych modelach inne jest ogumienie. Opony płaskie najlepiej sprawdzą się na asfalcie. Te z głębszym bieżnikiem to idealna propozycja na drogi żwirowe.

Sprawdźmy również dostępność serwisu i części zamiennych, by w razie awarii móc liczyć na szybką i sprawną naprawę.

Różnice? Największe w silniku

Na rynku dostępne są dwa rodzaje skuterów – dwusuwy i czterosuwy.

– Przy dwusuwie jest zawsze oddzielny zbiorniczek na olej i paliwo, które po zmieszaniu tworzą mieszankę olejowo-paliwową – wyjaśnia Zenon Frankowski. – Czterosuwy to już bardziej nowoczesne maszyny. Tutaj olej pełni tylko funkcję smarującą i ochronną, podobnie jak w przypadku samochodów.

Jak dodaje Zenon Frankowski, nadal jednak zdarzają się klienci, którzy są przyzwyczajeni do dwusuwów i tylko takie kupują.

Skutery nie są awaryjnymi pojazdami. Trzeba jednak pamiętać o kilku rzeczach. Bożena Szerenos zaleca, aby szczególnie zwracać uwagę na jakość wlewanego paliwa, gdyż silniki i gaźniki skuterów są bardzo czułe.

– Najczęstsze usterki to zapychające się gaźniki i filtry – mówi. – Podczas jazdy na krótkich odcinkach nie wolno zapominać o częstszym ładowaniu akumulatora, gdyż zapłon elektroniczny zużywa dużo prądu. Oczywiście regularne przeglądy w serwisach to podstawa.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Dlaczego chleb podrożał? Ile zapłacimy za bochenek?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na poranny.pl Kurier Poranny