- Zapytałam absolwentów liceum, studiujących informatykę na politechnikach, co moglibyśmy w szkole zorganizować, aby było im łatwiej na początku studiów – opowiada Ewa Drozdowska, dyrektorka Zespołu Szkół Społecznych Fundacji Edukacji „Fabryczna 10”. - Usłyszałam, że przydałyby się poważnie potraktowane podstawy języków programowania. Myślę, że pierwszy rok działalności kółka programistycznego zakończył się sukcesem. Z przyjemnością dowiedzieliśmy się, że uczestnicy tak wdrożyli się w zdobywanie umiejętności programowania, że sami w czasie wakacji pracowali nadal i na pierwszych zajęciach tegorocznych mieli gotowe pytania.
Zajęcia odbywają się raz w tygodniu i trwają dwie godziny. Poza tym, ich uczestnicy – głównie licealiści I SLO, ale też gimnazjaliści z SG nr 8 - kontaktują się poprzez pocztę e-mail lub portal społecznościowy, gdzie w ramach grupy prowadzący zajęcia udostępnia notatki, materiały i zadania. To Paweł Olszewski, absolwent SLO przy Fabrycznej i student dwóch kierunków - informatyki oraz matematyki stosowanej - na Politechnice Białostockiej.
- Zdecydowałem się na prowadzenie koła, aby pomóc młodszym kolegom z liceum i ułatwić im start na studiach technicznych. Żeby zrobić dokładnie to, czego brakowało mi w szkole, gdy ja zdawałem maturę. Z drugiej strony, nauczanie wspaniale porządkuje i systematyzuje wiedzę, więc w tym wypadku korzyść jest obopólna – opowiada Paweł Olszewski.
Programowanie w praktyce
Pomysł okazał się strzałem w dziesiątkę, a jak podkreślają uczestnicy zajęć, ich największą zaletą jest możliwość zastosowania programowania w praktyce.
- Teoria była przekładana na praktyczne zastosowania na przykładzie języka Java - jednego z najbardziej popularnych języków – mówi Paweł Olszewski. - Materiał, który udało nam się zrealizować przekroczył moje najśmielsze oczekiwania. Uczniowie szybko opanowali podstawy, a ich głód wiedzy spowodował, że nasza wędrówka po tajnikach programowania dotarła aż do bardziej zaawansowanych pojęć programowania obiektowego, które omawia się na drugim semestrze studiów.
Szymon Gosk, z drugiej klasy SLO opanował m.in. operacje na zmiennych i obiektach, instrukcje warunkowe oraz pętle i podstawowe zagadnienia programowania obiektowego.
- Wiedzę zdobytą na zajęciach wykorzystuję do tworzenia programów, które bardzo pomagają mi w nauce przedmiotów szkolnych np. w nauce matematyki –
mówi licealista. - Zamierzam dalej rozwijać swoje umiejętności i w przyszłości stworzyć własną grę komputerową.
Z kolei nowicjusz - Łukasz Kopoczyński z pierwszej klasy SLO - chce poszerzyć swoje zainteresowania i wiedzę w zakresie informatyki, co pomoże mu dostać się na wymarzone studia. Wszyscy chwalą sobie koleżeńską i luźną atmosferę panującą podczas zajęć, co w połączeniu z intensywną nauką pożytecznych umiejętności, daje wymierny efekt.
- Na programowych lekcjach informatyki uczę się rzeczy, które już od dawna znam, a na zajęciach pozalekcyjnych z programowania uczę się czegoś nowego. To naprawdę bardzo przydatne i ciekawe zajęcia - ocenia Janek Karaszewski.
Podczas zajęć każdy uczeń pracuje w swoim tempie.
- Jedni potrzebują pomocy przy wykonywaniu niektórych zadań, inni zaś, na podstawie pozyskanego doświadczenia i własnej intuicji, wykraczają daleko poza prezentowany na spotkaniu materiał - ocenia Paweł Olszewski. - Bez wahania mogę stwierdzić, że po roku najlepsi z nich prezentują lepszy poziom wiedzy oraz swobodę działania większą niż niejeden student po pierwszym roku studiów. Dzięki nabytym już w szkole umiejętnościom będą oni w stanie odnosić wiele sukcesów nie tylko podczas egzaminów, ale też w konkursach informatycznych czy działając w studenckich kołach naukowych.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?