Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Skrzyżowanie Piłsudskiego z Sienkiewicza. Przejście podziemne utrudni życie rowerzystom.

Adrian Kuźmiuk
Budowa przejścia podziemnego może utrudnić rowerzystom przejazd przez centrum miasta
Budowa przejścia podziemnego może utrudnić rowerzystom przejazd przez centrum miasta Bogusław F. Skok
Ze skrzyżowania ul. Sienkiewicza z al. Piłsudskiego mają zniknąć przejścia dla pieszych. Rowerzyści mają wątpliwości, czy podziemne tunele i wąskie windy nie utrudnią im przejazdu przez centrum miasta.

W jaki sposób rowerzysta jadący drogą dla rowerów wzdłuż al. Piłsudskiego będzie mógł skręcić w ul. Sienkiewicza? - pyta Karol Mocniak ze Stowarzyszenia rowerowy Białystok.

Przebudowa jednego z najbardziej obciążonych skrzyżowań naszego miasta rozpocznie się jeszcze w tym roku. Obecny projekt zakłada zastąpienie w tym miejscu przejść naziemnych podziemnymi z czterema wyjściami. Droga rowerowa biegnąca wzdłuż al. Piłsudskiego ma kończyć się kilkadziesiąt metrów przed skrzyżowaniem. Jezdnia będzie oddzielona od chodnika barierkami, co uniemożliwi rowerzystom włączenie się do ruchu samochodowego.

- Z drogi rowerowej wzdłuż al. Piłsudskiego zostanie wykonany zjazd na ulicę na wysokości budynku nr 34 - zapewnia Janusz Ostrowski, dyrektor Zarządu Dróg i Inwestycji Miejskich.

Natomiast jadący ul. Sienkiewicza będzie mógł wjechać na ścieżkę w obrębie projektowanego przystanku autobusowego w miejscu obecnego LOK-u. Ci, którzy wybiorą przejście podziemne, będą musieli stawić czoło schodom lub nieprzystosowanym dla rowerów windom. A nie każdy jest na tyle silny, aby wnieść rower pod kilkumetrową górę.

Windy nie dla rowerów

- W jaki sposób osoba jadąca rowerem z dzieckiem w przyczepce, tandemem, czy rowerem poziomym będzie mogła się przedostać na drugą stronę ulicy Sienkiewicza, skoro jej pojazd nie zmieści się w windzie? - pyta Karol Mocniak.

- Windy zostały zaprojektowane z myślą o osobach niepełnosprawnych i poruszających się na wózkach inwalidzkich - odpowiada Janusz Ostrowski. - Przeciętny rowerzysta powinien bez problemu sprowadzić rower korzystając ze specjalnie zaprojektowanej "rynny" wzdłuż schodów.

W ramach budowy "Bulwarów nad rzeką Białą" mają powstać drogi rowerowe wzdłuż rzeki oraz przejazdy pod mostami, które pozwolą na swobodne i bezkolizyjne przekraczanie skrzyżowania nawet przez większe rowery. Dyrektor liczy też na zmniejszenie ruchu samochodowego na skrzyżowaniu, co da więcej miejsca dla rowerzystów.

- Bus pasy powstałe kosztem pasa innych pojazdów zachęcą mieszkańców do przesiadania się z samochodu do autobusu - mówi Janusz Ostrowski.

Na przyjęte rozwiązania miało wpływ wiele czynników takich jak ograniczony teren i duża ilość uzbrojenia podziemnego. Według zarządu dróg wprowadzanie daleko idących zmian do projektu na tak późnym etapie realizacji jest niemożliwe.

- Bardzo pozytywnym faktem jest interesowanie się infrastrukturą rowerową organizacji takich jak Rowerowy Białystok - mówi Janusz Ostrowski. - Ubolewać należy tylko nad tym, że zainteresowanie to objawia się na tak późnym etapie realizacji projektu mimo znajomości tematu od wielu miesięcy, o czym świadczą wpisy na stronie internetowej Rowerowego Białegostoku.

Czytaj e-wydanie »

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na poranny.pl Kurier Poranny