Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Skoda Vision X. Benzyna, CNG i energia elektryczna w jednym

Wojciech Frelichowski; Cykl powstał we współpracy z marką Skoda
Samochody koncepcyjne to dla producentów ważny element strategii rozwoju. W ten sposób koncerny motoryzacyjne nie tylko prezentują linie stylistyczne swoich przyszłych modeli, ale również - a może nawet przede wszystkim - nowatorskie rozwiązania technologiczne.

Auta koncepcyjne, zwane także studyjnymi, są dla producentów poligonem doświadczalnym, na którym testują nowe rozwiązania stylistyczne oraz techniczne. Istotnym elementem jest także aspekt promocyjny. Prezentując publicznie samochód koncepcyjny, firma prezentuje również swój poziom technologiczny, co ma istotne znaczenie dla strategii marketingowej. W ten sposób potencjalni nabywcy są informowani, że dana marka nie spoczywa na laurach, tylko szuka nowych rozwiązań, zatem rozwija się.

Auto koncepcyjne wyróżnia się głównie projektem nadwozia, które ma być zwiastunem stylistyki przyszłych modeli danej marki. Ale koncept może też być zapowiedzią nowych rozwiązań, jakie znajdą się w samochodach, wchodzących do produkcji za kilka lat. Przyszłość motoryzacji leży również w alternatywnych źródłach napędu. Zatem i ten element znajduje swój oddźwięk w technologicznych deklaracjach producentów.

Skoda Vision X. Benzyna, CNG i energia elektryczna w jednym
Skoda

Podczas ostatniego salonu samochodowego w Genewie Skoda zaprezentowała koncepcyjny model crossovera o napędzie spalinowo-elektrycznym Vision X. Elektryfikacja modeli to jedno z naczelnych założeń planu Skody o nazwie "Strategia 2025". Na przestrzeni najbliższych lat marka wprowadzać będzie szereg zelektryfikowanych aut, spośród których pierwszym będzie Superb z napędem hybrydowym typu plug-in.

Ale określenie "hybrydowy" nie oznacza tylko połączenia w napędzie silnika spalinowego i elektrycznego. Odnosi się to również do kombinacji silników różnego typu tak, jak jest to w przypadku konceptu Vison X. W celu doprecyzowania, który konkretny rodzaj hybrydy jest wykorzystywany, wprowadzono szereg oznaczeń, takich jak: HEV, mHEV czy PHEV.

Skoda Vision X. Benzyna, CNG i energia elektryczna w jednym
Skoda

Hybrydowy pojazd elektryczny, czyli HEV (hybrid electric vehicle), to podstawowy typ hybrydy. Do napędu takiego pojazdu wykorzystywana jest moc z dwóch źródeł: silnika spalinowego i elektrycznego. Tak jest właśnie w koncepcie Vision X, w którym zastosowano jednostkę spalinową oraz agregat elektryczny. Nowatorstwo tego pojazdu polega na tym, że ten pierwszy silnik do zasilania wykorzystuje nie tylko benzynę, ale także sprężony gaz ziemny CNG, a także biogaz. Jest to czterocylindrowa, turbodoładowana jednostka o pojemności 1,5 litra, która jest zasilana benzyną lub CNG. Moc tego silnika wynosi 130 KM, zaś maksymalny moment obrotowy to 250 Nm.

W Skodzie Vision X zastosowano też rozwiązanie spotykane w pojazdach typu mHEV (Mild Hybrid Electric Vehicle), czyli takich, w których wykorzystywany jest łagodny układ hybrydowy. Napęd tego typu składa się z silnika spalinowego oraz połączonej z nim, mniejszej niż w przypadku pełnej hybrydy, jednostki elektrycznej. Najczęściej jej rola jest ograniczona wyłącznie do pełnienia obowiązków rozrusznika i alternatora. Ale silnik elektryczny występujący w roli rozrusznika i alternatora może być stosowany także w pełnej hybrydzie. Właśnie na takie rozwiązanie zdecydowali się konstruktorzy konceptu Vision X.

W tym aucie źródłem napędu dla osi tylnej są dwa silniki elektryczne, które uruchamiają się tylko wtedy, gdy są potrzebne. Dzięki rekuperacji akumulator litowo-jonowy ładuje się podczas hamowania i swobodnego toczenia. W ten sposób idea napędu na obie osie została urzeczywistniona bez konieczności stosowania wału napędowego oraz skrzynek rozdzielczych. Zatem auto ma niższą masę własną.

Jak informuje producent, ten hybrydowy napęd zapewnia Skodzie Vision X przyspieszenie od 0 do 100 km/h w ciągu 9,3 sekundy, zaś maksymalna prędkość pojazdu wynosi 200 km/h. Jednak nie chodzi tutaj tylko o dynamikę. Atutem takiego rozwiązania ma być oszczędność paliwa oraz niski poziom emisji dwutlenku węgla - w tym przypadku tylko 89 g/km.

Pozostaje jeszcze wyjaśnić termin PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicle). To hybrydowy pojazd elektryczny typu plug-in, czyli bardziej zaawansowane rozwiązanie - hybrydy typu plug-in można podłączyć do zewnętrznych źródeł energii, na przykład domowego gniazdka bądź stacji szybkiego ładowania. Takie pojazdy mają większe akumulatory, które pozwalają na przejechanie dystansu rzędu 30-50 km bez uruchamiania silnika spalinowego. W założeniu konstruktorów wystarczy to do codziennej podróży do pracy lub szkoły bez zużycia paliwa bądź emitowania spalin. Właśnie taką hybrydą będzie Superb plug-in, który zadebiutuje w przyszłym roku.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Skoda Vision X. Benzyna, CNG i energia elektryczna w jednym - Motofakty

Wróć na poranny.pl Kurier Poranny