SEO. Co powinienes wiedzieć, zanim wykupisz usługę pozycjonowania?

Maciej Kosierkiewicz, opr. mf
W zdecydowanej większości umowa z agencją pozycjonerską jest zawierana na 12 miesięcy
W zdecydowanej większości umowa z agencją pozycjonerską jest zawierana na 12 miesięcy
Jeżeli Twój biznes zależny jest od widoczności w internecie, warto zadbać o wysoką pozycję w wyszukiwarkach internetowych. Firm oferujących usługę pozycjonowania jest mnóstwo, zarówno tych profesjonalnych jak i kompletnie amatorskich.

Pozycjonowanie stron to proces, którego celem jest umiejscowienie promowanej strony na jak najwyższym miejscu w wynikach wyszukiwania. Efekt? Dużo odwiedzających stronę, a to może przekładać się na przychody.

Koszt pozycjonowania

Dla większości przedsiębiorców jest to główny czynnik decydujący o wyborze agencji która zajmie się promowaniem naszego biznesu w sieci.

Na wysokość ceny usługi pozycjonowania składają się głównie:

  • wykorzystywane techniki w procesie pozycjonowania
  • wielkość konkurencji w promowanych wyrażeniach

Oczywiście cena jest bardzo istotna, nie powinna jednak odrywać kluczowej roli przy wyborze zleceniobiorcy. Jeżeli jest przesadnie zaniżona, najprawdopodobniej oznacza to że do promowania strony zostaną wykorzystane techniki spamerskie (popularnie nazywane "black hat seo"). Skutkiem czego bardzo często jest kara nałożona przez Google na stronę, znacznie zmniejszająca jej widoczność w sieci, w skrajnych wypadkach możemy dostać nawet bana - nie będziemy w ogóle widoczni w wynikach Google.

Model rozliczenia

Zdecydowanie najpopularniejszym modelem rozliczenia za usługę pozycjonowania jest płatność za efekty w postaci osiągniętych pozycji wyszukiwarkach. Płatność najczęściej jest pobierana od osiągnięcia pozycji 10 na pierwszej stronie wyników wyszukiwania.

- O ile model ten sprawdza się w przypadku wyrażeń o stosunkowo niewielkiej konkurencji, to w przypadku wyrażeń trudniejszych odchodzi się od tej formy rozliczenia - mówi Maciej Kosierkiewicz, właściciel agencji Mayko. - Jest to spowodowane czasem potrzebnym na osiągnięcie czołowych pozycji i znacznych kosztach jakie agencja pozycjonerska musi ponieść. W takim wypadku pobierany jest stały abonament miesięczny lub też stosuje się model hybrydowy z płatnością za efekty oraz stałym abonamentem.

Ile trzeba czekać na efekty?

Pozycjonujemy słowa i wytrażenia, które ludzie najczęściej szukają w sieci, np. "restauracje białystok", "stolarz łomża", itp. Czas potrzebny na osiągnięcie czołowych miejsc w Google jest głównie zależny od wielkości konkurencji, która również stara się wypozycjonowac podobne frazy. W przypadku wyrażeń lokalnych typu [zawód/profesja] [miasto] (np. projektowanie ogrodów białystok) na efekty poczekamy średnio 1-3 miesiące o tyle w przypadku wyrażeń ogólnokrajowych o dużym natężeniu konkurencji na efekty możemy poczekać 4-7 miesięcy.

Czas trwania umowy

W zdecydowanej większości przypadków umowa z agencją pozycjonerską jest zawierana na 12 miesięcy. W przypadku pozycjonowania wyrażeń bardziej konkurencyjnych okres ten może być dłuższy.

Jest to spowodowane tym że pozycjonowanie jest procesem ciągłym którego nie można nagle przerwać bez późniejszego wpływu na widoczność promowanej strony. Bardzo istotnym również elementem jest wysokość kosztów jakie agencja musi ponieść podczas pozycjonowania danej strony.

Czy każdą stronę można pozycjonować?

- Zdecydowanie nie - mówi Maciej Kosierkiewicz. - Bardzo ważnym elementem pozycjonowania jest poprawnie przygotowana do pracy z wyszukiwarkami witryna. Jest to niejako podstawa pod dalsze działania. Czynników wpływających na poprawnie zoptymalizowaną stronę jest sporo i nieustannie zmieniają się wraz z rozwojem wyszukiwarek.

Jeden element jednak pozostaje bez zmian, a jest nim treść umieszczona na stronie, która powinna być przede wszystkim unikalna i wartościowa merytorycznie. Bez tego nie mamy co marzyć o wysokich pozycjach w Google.

Gwarancja pozycji

Żadna firma nie może zagwarantować osiągnięcia danych pozycji ponieważ nikt poza samym Google nie posiada informacji o wprowadzanych zmianach w algorytmie wyszukiwarek.

Algorytm wyszukiwarek jest nieustannie usprawniany/zmieniany aby zapewnić większą widoczność stron które zdaniem wyszukiwarek faktycznie na to zasługują.

Szczegółowe działanie algorytmu jest najściślej strzeżoną tajemnicą i tylko nieliczni mają do niej dostęp.

Firmy oferujące w umowie gwarancję osiągnięcia danych pozycji bazują na niewiedzy potencjalnych klientów co w moim odczuciu jest wysoce nieetyczne. Niemniej dzięki temu łatwo odsiać amatorskie „agencje pozycjonerskie” co może ułatwić nam wybór tej profesjonalnej firmy.

 

Wideo

Komentarze 4

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

K
Kalinowski
Każda strona jest do wypozycjonowania, aczkolwiek trzeba się nią odpowiednio zająć i zoptymalizować. Przekonałem się o tym korzystając z firmy DAMTOX.PL, która pomogła rozwinąć się mojej działalności internetowej, a konkretnie sklepu, który obecnie pozwala mi się utrzymać :) szczerze polecam i zachęcam do korzystania z jej usług.
F
FE
inna godna polecenia oferta pozycjonowanie Białystok, warto rozejrzeć się po rynku :)
S
SM
Akurat ekreacja, mayko i jeszcze jedna firma na M.  to nie należą raczej do profesjonalnych firm, chyba że pod tym słowem kryje się profesjonalne wyciąganie kasy i nabijanie klienta w butle :)  Zresztą, po zapoznaniu się z tymi firmami i ich klientami (głupota totalna umieszczać referencje) śmiało można stwierdzić iż w/w firmy powinny wrócić do przeszłości i nadrobić podstawy seo .....
G
Gienio
Jest link w środku tekstu, to zwykły artykuł sponsorowany i to nie najwyższego lotu.
Dodaj ogłoszenie