- Członkowie Klastra Obróbki Metali od lat jednoznacznie podkreślają, że lotnisko z prawdziwego zdarzenia jest w województwie podlaskim potrzebne. Po to, by żyć i pracować na poziomie europejskim. Przez to, że od najbliższego portu lotniczego dzieli nas kilka godzin jazdy, przedsiębiorcy tracą czas.
Namacalnym przykładem jest nasz grudniowy wyjazd na jedne z największych w Europie targi Midest do Paryża. Dojazd na lotnisko im. Fryderyka Chopina w Warszawie zajął więcej niż sam przelot przez pół Europy ze stolicy Polski do Francji! Sytuacja iście kuriozalna.
To tylko jeden z wielu przykładów i należy powiedzieć wprost, że przedsiębiorcom bardzo utrudnia to pracę, efektywne prowadzenie biznesu poprzez nawiązywanie kontaktów, spotkania z kontrahentami, podpisywanie umów itd.
Inny, bliższy przykład: z Klastrem Obróbki Metali związany jest pewien podmiot z Jeleniej Góry. Partnerzy chcieli przylecieć do nas do Białegostoku z prezentacją samolotem, chodziło głównie o czas. Niestety, tym środkiem transportu mogli dotrzeć jedynie do Warszawy, a stamtąd pociągiem. Pół biedy, że połączenie kolejowe Warszawa – Białystok jest coraz szybsze i czas takiej podróży sukcesywnie się zmniejsza. Ale powiedzmy sobie szczerze – kolej nie rozwiązuje problemu.
Niedawno mieliśmy też spotkanie we Wrocławiu, gdzie konieczna była nasza fizyczna obecność. Podróż była dłuższa niż same rozmowy. Załatwialiśmy sprawy zaledwie kilka godzin, a tak naprawdę musieliśmy na wszystko poświęcić dwa dni.
Pytania?
Lotnisko regionalne w Podlaskiem byłoby z pewnością wartością dodaną do naszych planów internacjonalizacji. Jeżeli w ciągu dwóch lat mamy pojawić się na kilkunastu wydarzeniach za granicą, to jasne, że ten czas podróży chcielibyśmy skrócić, by nie tracić niepotrzebnie czasu na dojazdy. Nie chodzi tylko zresztą o czas, ale i pieniądze. Przedstawiciele podlaskich firm w tym czasie nie będą robili przecież innych zadań, bo będą zajęci przedłużającą się podróżą. Podobnie jest, kiedy przyjeżdżają do nas goście z Europy.
Dwa lokalne pasy startowe, które mają powstać w Suwałkach i Białymstoku, nie rozwiążą problemu, ale to krok w dobrym kierunku. Choć oczywiście nie każdy przedsiębiorca będzie skory czarterować ciągle małe samoloty, to trzeba podkreślić, że i nasi członkowie, i partnerzy posiadają swoje samoloty, mają licencje pilotów, zatem to znacznie ułatwi im życie. Czekamy z niecierpliwością. Tyle, że nie można zapominać o ruchu pasażerskim. Nie tylko przecież prezes chce latać, ale też i pracownicy.
Nie można zapominać o potrzebie powstania terminala cargo. Nasze firmy już teraz eksportują swoje wyroby do ponad 100 krajów, możliwości na pewno byłyby więc większe. Często kluczowy jest bowiem czas transportu, a nie cena.
Podsumowując: jeśli jako region chcemy być atrakcyjni dla inwestorów, którzy dzięki inwestycjom pchną go do przodu, stworzą miejsca pracy, poprawiając tym samym jakość życia mieszkańców, to powstanie portu lotniczego z prawdziwego zdarzenia jest niezbędne. Dobre połączenia drogowe i szybsza kolej to oczywiście sprawy istotne, ale nie rozwiązujące problemu komunikacyjnego.
Klaster Obróbki Metal
obecnie liczy 90 podmiotów (70 firm i 20 partnerów strategicznych - uczelnie samorządy, parki technologiczne, instytucje okołobiznesowe). Liczba zatrudnionych w przedsiębiorstwach członkowskich to ponad 7600 osób, roczny przychód firm klastrowych plasuje się na poziomie przeszło 1,6 mld zł, z czego eksport stanowi 40%.
Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?