- Obecnie w Białymstoku mamy ok. 145 kilometrów ścieżek rowerowych i ścieżek pieszo-rowerowych. W 2020 roku ma powstać łącznie kolejnych 7,7 kilometrów - informuje Anna Kowalska z białostockiego magistratu.
Rowerzyści w końcu bezpiecznie będą mogli podróżować ul. Antoniukowską i al. Solidarności. Trwa już bowiem budowa 1,6 kilometrowej trasy, która połączy obydwie ulice. Inwestycja rozpoczyna się od skrzyżowania Antoniukowskiej z Wierzbową, a kończy na skrzyżowaniu al. Solidarności z ul. Kaczmarskiego. Drogowcy przebudują też sygnalizację świetlną, wykonają oznakowanie pionowe i poziome oraz zadbają o zieleń. Co ważne, nowa trasy połączy się z istniejącymi już ścieżkami.
W tym roku zakończy się też budowa drogi dla rowerów wzdłuż ul. Branickiego na odcinku od Piastowskiej do Baranowickiej. Inwestycja powstaje przy okazji nowej pętli dla autobusów między Branickiego, a Piastowskiej. Zakończyć powinna się wiosną tego roku.
Kolejna inwestycja planowana na ten rok to trasa przy al. Jana Pawła II. Miasto wyłoniło już wykonawcę, a prace powinny wkrótce ruszyć. Nowa ścieżka będzie biegła na odcinku od ul. Bacieczki do ul. Konstytucji 3 Maja. Pojawi się tam także kładka pieszo-rowerowa nad rzeką Białą oraz nowy chodnik. Drogowcy zadbają też o zieleń. Co ważne - nowa trasa rowerowa połączy się ze ścieżką, którą dojedziemy do trasy niepodległości.
Droga dla jednośladów powstaje też przy Klepackiej przy okazji przebudowy tej ulicy. Tu prace powinny zakończyć się w najbliższych miesiącach.
Bardziej przyjazne rowerzystom ma być też centrum miasta.
- Nowe ścieżki rowerowe i trasy pieszo-rowerowe powstaną m.in. przy ulicach: prezydenta Kaczorowskiego, Sienny Rynek, ul. Marjańskiego i Kalinowskiego - wymienia Anna Kowalska.
W budżecie miasta na ten rok zapisano też budowę ścieżki od ul. Marczukowskiej do basenu i miasteczka ruchu drogowego. Inwestycja ma powstać w ramach budżetu obywatelskiego i zakończyć się w przyszłym roku.
W sumie do rowerowe inwestycje miasto chce przeznaczyć w tym roku ok. 10 mln zł
Co o planach miasta sądzą rowerzyści?
- To dobrze, że na Antoniuku powstaje infrastruktura rowerowa. Niestety, jeżeli nie zostanie połączona z centrum kładką pieszo-rowerową wzdłuż wiaduktu przy ul. Dąbrowskiego, to będzie miała tylko niewielkie znaczenie lokalne - uważa Piotr Kempisty rowerzysta i przedstawiciel Instytutu Działań Miejskich.
Przypomina, rowerzyści od lat apelują o normalny przejazd przez wiadukt. To jeden z najtrudniejszych punktów dla jednośladów. Żeby nie narażać się na mandat, rower na wiadukcie trzeba prowadzić.
Gdzie są jeszcze problemy?
- Powinna powstać droga dla rowerów wzdłuż ul. Legionowej, aż do ul. Branickiego. Proponowany odcinek omijający Legionową jest kręty, niewygodny i niebezpieczny, przeplata się bowiem z ruchem pieszym - dodaje Piotr Kempisty.
Bolączką jest też ul. Jurowiecka. Niedawno przebudowany został jej fragment od ul. Ciepłej do Poleskiej. Choć powstały dwie jezdnie i buspas, o ścieżce rowerowej zapomniano.
- W Białymstoku, w przeciwieństwie do innych miast wojewódzkich, które aspirują do bycia miastami przyjaznymi rowerzystom, brakuje wydzielonego budżetu rowerowego, a ścieżki powstają głównie przy okazji inwestycji drogowych - komentuje Piotr Kempisty.
Jego zdaniem poważnym problemem jest to, że projekty nowych tras nie są konsultowane z ich przyszłymi użytkownikami.
Szlaki rowerowe w Białymstoku i okolicach. Gdzie na rower w ...
iPolitycznie - 300 milionów Putina by skorumpować Świat
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na Twitterze!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?