Dróg rowerowych faktycznie buduje się teraz dużo - mówi Karol Mocniak z Rowerowego Białegostoku. - To efekt dużej ilości inwestycji drogowych. Nadal brakuje jednak infrastruktury rowerowej, która pozwoliłaby na spokojny dojazd do centrum. I samo poruszanie się po nim jest teraz utrudnione.
Mimo krytycznych uwag, nawet samo środowisko rowerzystów przyznaje, że w Białymstoku przybywa dróg dla jednośladów. Oprócz tych, które powstają przy okazji inwestycji drogowych, miasto ma też osobny budżet na rozbudowę rowerowej infrastruktury.
W tym roku w jego ramach powstaną ścieżki m.in. na ulicy Pułaskiego w rejonie skrzyżowania z ulicą Żeromskiego - od budynku nr 30 do cerkwi, a także wzdłuż ulicy Kawaleryjskiej od Pułaskiego do Wiosennej. Zaplanowane jest też połączenie ścieżek rowerowych w ulicy Lodowej w rejonie skrzyżowania z ulicą Sapiehy. Sporo, bo pół kilometra poprowadzone zostanie w ciągu ulic Częstochowska-Grochowa - od Alei Piłsudskiego do Kalinowskiego. A także wzdłuż ulicy Bohaterów Getta - od Piłsudskiego do Żabiej.
Wydłużą się ciągi rowerowe na ulicy Mickiewicza. Jeden fragment powstanie tu na odcinku od Ciołkowskiego do Zwierzynieckiej, a drugi od Wiewiórczej do Ciołkowskiego. Rowerzyści dostaną też do dyspozycji wydzieloną ścieżkę w ulicy Piastowskiej na odcinku od Warszawskiej do Branickiego. A także w ulicy Berlinga - od budynku 40 do Palmowej. Ścieżka powstanie też wzdłuż ulicy Baranowickiej.
Nadal jednak miłośnicy rowerów narzekają, że tego, co powstaje w Białymstoku nie sposób nazwać siecią ścieżek rowerowych.
- To ogromny problem, nawet przy nowych inwestycjach brakuje przejazdu rowerowego przez jezdnię - krytykuje Karol Mocniak. - To budowanie ścieżek więc to sztuka dla sztuki. Żeby pochwalić się, ile ich budujemy, a nie żeby rzeczywiście ułatwić życie rowerzystom.
Urzędnicy zapewniają jednak, że sytuacja będzie się poprawiać.
- Połączenia ścieżek rowerowych realizowane będą sukcesywnie, w zależności od przeznaczonego budżetu w kolejnych latach - zapewnia Bartosz Czapliński z biura prasowego magistratu. - Budowa uzależniona będzie też od możliwości technicznych wykonania ścieżek.
Obecnie w Białymstoku jest ok. 84 km ścieżek rowerowych. W tym roku jeszcze mają zostać opracowane koncepcje ich budowy m.in. wzdłuż ulicy Branickiego (od Orzeszkowej do Piastowskiej), Zwycięstwa i Kolejowej, Knyszyńskiej, Radzymińskiej, Sienkiewicza i Wasilkowskiej. A także obustronne połączenie dróg rowerowych wzdłuż ulic Maczka i Kleeberga na skrzyżowaniu z Produkcyjną.
Liczba
2 mln zł - tyle jest w tym roku w budżecie miasta na budowę samych ścieżek rowerowych
Czytaj e-wydanie »Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?