Samochody na gaz przyczyniają się do ograniczenia smogu

PR
W. Wojtkielewicz
Z badań przeprowadzonych przez Najwyższą Izbę Kontroli wynika, że główną przyczyną zanieczyszczenia powietrza jest indywidualne ogrzewanie budynków. Nie bez znaczenia pozostają jednakże samochody, w szczególności diesle. Stąd też władze niektórych miast, w okresach alarmów smogowych, próbują działać doraźnie, np. ogłaszając darmową komunikację miejską i zachęcając w ten sposób do zrezygnowania z jazdy autem.

– Wiele osób nie chce wysiąść z wygodnego samochodu z ogrzewaniem i instalacją filtrującą zanieczyszczenia powietrza na rzecz komunikacji miejskiej i wdychania smogu na przystankach. Takie alerty smogowe nie dotyczą jednak właścicieli pojazdów napędzanych gazem, zarówno LPG, jak i CNG. Są to paliwa ekologiczne, które nie emitują cząstek stałych, głównego składnika smogu oraz w znacznie mniejszym stopniu wydzielają inne toksyczne zanieczyszczenia, takie jak np. CO, NOx – mówi Katarzyna Rutkowska, prezes AC S.A., producenta instalacji autogaz marki STAG.

W wielu stolicach Europy oraz innych dużych miastach m.in. Niemiec, Włoch, Hiszpanii czy Francji, władze wprowadzają zakaz wjazdu do centrów miast samochodom najbardziej zanieczyszczającym środowisko, w tym dieslom. Nie dotyczy to ekologicznych samochodów napędzanych gazem, np. w Paryżu samochodami na gaz można jeździć we wszystkich strefach miasta i we wszystkie dni, nawet po ogłoszeniu „alarmów smogowych”, czyli podwyższonego poziomu zanieczyszczenia w powietrzu.

Samochody elektryczne?
Samochody elektryczne są drogie oraz niezbyt wygodne w użytkowaniu ze względu na stosunkowo niewielki zasięg przy braku infrastruktury do tankowania. Co więcej, spalają energię „nieekologicznie” wytwarzaną z węgla, a utylizacja ich baterii stanowi znaczne obciążenie dla środowiska. Ich upowszechnienie to pieśń przyszłości, tymczasem - jak podkreślaja przedstawiciele branzy autogaz, ekologiczny samochód na gaz możemy mieć szybko – konwersja na gaz trwa kilka godzin i taką instalację gazową można zamontować niemalże do każdego rodzaju samochodu, również tego najbardziej zanieczyszczającego środowisko, czyli z napędem diesla.

– Instalacja gazowa do diesla to stosunkowo nowe rozwiązanie, obecne na rynku od kilku lat. Powszechnie wiadomo, że diesel nie jest spalany w całości (75%-85%) oraz emituje wiele zanieczyszczeń, w tym cząstki stałe – wyjaśnia Katarzyna Rutkowska. - Mają w tym pomóc filtry cząstek stałych, które są zmorą kierowców z silnikami diesla sprawiając wiele problemów, w szczególności w cyklu miejskim. Takie filtry są nierzadko demontowane, co niestety w efekcie negatywnie wpływa na nasze zdrowie, bo przecież cząstki stałe to nic innego jak smog. Dotrysk gazu do diesla niweluje je niemalże w całości, w ten sposób chroniąc nas przed rakiem płuc oraz innymi chorobami układu oddechowego i krążenia.

Autogaz – jedyne paliwo spełniające normy zanieczyszczeń

Proekologiczność zasilania gazem to nie tylko mniejsze zanieczyszczenie powietrza, ale również wytwarzanie mniejszej ilości odpadów niebezpiecznych. Mieszanka propanu i butanu spala się bardziej wydajnie od benzyny, a jej resztki w mniejszym stopniu przedostają się do oleju silnikowego.

– Ekologiczny wymiar paliwa LPG można w łatwy sposób sprawdzić za pomocą warsztatowego analizatora spalin, dokonując pomiaru związków toksycznych w nich zawartych – np. zawartość CO, HC i NOx w spalinach przy prawidłowo zamontowanej, skonfigurowanej oraz wyregulowanej instalacji gazowej są znacznie niższe – mówi Tomasz Cybulko, dyrektor Centrum Badawczo- Rozwojowego AC S.A.

Z badania przeprowadzonego w warsztacie można również dowiedzieć się, że w LPG w ogóle nie występują związki siarki i ołowiu.
– Wynika to z faktu, że paliwa gazowe ich nie zawierają, w przeciwieństwie do benzyny, gdzie ołów dodawany jest m.in. w celu zwiększenia liczby oktanowej – dodaje Tomasz Cybulko.

Paliwo LPG i CNG nie emituje cząstek stałych do atmosfery, zapewnia kilkukrotnie mniejszą emisję zanieczyszczeń w stosunku do tradycyjnych paliw jak benzyna i diesel. Wyraźnie mniejsza emisja szkodliwych związków do atmosfery sprawia, że auto na gaz może być traktowane jako element długofalowej polityki antysmogowej.

W Polsce obecnie mamy ponad 3 miliony kierowców, którzy skonwertowali swoje auto na gaz.

AC S.A.
jest wiodącym w Polsce i liczącym się na świecie producentem kompletnych systemów autogaz LPG i CNG marki STAG. Na rynku motoryzacyjnym AC funkcjonuje od 1986 roku, zatrudnia ponad 600 osób i obecnie jest największą firmą w segmencie instalacji gazowych w kraju (wg szacunków ponad 50 proc. udział w rynku polskim). AC oferuje ponad 200 produktów do autogazu, spośród których wiodącą rolę odgrywają sterowniki do instalacji LPG i CNG. Oferta produktowa firmy, z której korzysta obecnie 5 mln kierowców, dociera do ponad 50 krajów na całym świecie.

Wideo

Komentarze 4

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

g
gość
W dniu 26.01.2019 o 19:42, LPG napisał:

Barany, które są przeciwko LPG niech od dziś gotują na kuchenkach z dieslem i benzyną  :)

Jest pewien problem z LPG do kuchenek, otóż ludzie muszą płacić tą samą akcyzę co nakłada się na LPG jako paliwo do samochodów. I dla tego lepiej jest zamawiać duże butle z samym propanem, wychodzi znacznie taniej. 

L
LPG

Barany, które są przeciwko LPG niech od dziś gotują na kuchenkach z dieslem i benzyną  :)

G
Gość
W dniu 13.02.2018 o 14:54, Aza napisał:

LPG nie ma nic wspólnego z ekologią, a stawianie go w jednym szeregu z CNG to żart. W przypadku zastosowania LPG emisja dwutlenkuwęgla względem benzyny jest niższa o 4-5%, natomiast w warunkach pracy silnika w  temperaturze roboczej emisja węglowodorów rośnie względem benzyny o 100-200%. Z paliw gazowych jedynie LNG i CNG są paliwami ekologicznymi i alternatywnymi względem benzyny. LPG to produkt uboczny rafinacji ropy naftowej i w cywilizowanych krajach, nikt go nie traktuje jako paliwo ekologiczne oraz alternatywne.

Nie czytałem artykułu ale twoje wypociny.

LPG jest to mieszanina propanu i butanu (węglowodory) więc może wyjaśnisz jak po ich spaleniu w silniku "rośnie emisja węglowodorów o 100-200%"?

Jeśli jesteś kobietą, to twoje miejsce jest przy kuchence gazowej (na LPG) hahahahahahaha

A
Aza

LPG nie ma nic wspólnego z ekologią, a stawianie go w jednym szeregu z CNG to żart. W przypadku zastosowania LPG emisja dwutlenkuwęgla względem benzyny jest niższa o 4-5%, natomiast w warunkach pracy silnika w  temperaturze roboczej emisja węglowodorów rośnie względem benzyny o 100-200%. Z paliw gazowych jedynie LNG i CNG są paliwami ekologicznymi i alternatywnymi względem benzyny. LPG to produkt uboczny rafinacji ropy naftowej i w cywilizowanych krajach, nikt go nie traktuje jako paliwo ekologiczne oraz alternatywne.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3