Samochód zimą. Walka z poślizgiem i śniegiem, czyli jazda zimą

Wojciech Frelichowski; Cykl powstał we współpracy z marką Skoda
Rozpoczynają się zimowe ferie szkolne, co oznacza, że wiele osób ruszy w góry na narty. Warto, aby pamiętać o zasadach bezpiecznej jazdy zimą.

Zimowe zasady bezpiecznej jazdy dotyczą nie tylko kierowców, którzy wybierają się w góry. Oblodzoną czy zaśnieżoną nawierzchnię można przecież spotkać także w innych regionach kraju. Zdarzają się też takie sytuacje, że wyjeżdżając w dłuższą podróż otacza nas jesienna aura, a po kilkuset kilometrach napotykamy opady śniegu, mróz i śliską nawierzchnię.

- Zimą musimy być przygotowani na zmienną pogodę. Opady deszczu mogą się nagle zamienić w śnieg, albo spowodować gołoledź, jeśli temperatura spadnie poniżej zera. Zawsze trzeba się liczyć, że nawierzchnia drogi jest śliska - uczula Radosław Jaskulski, trener Skoda Auto Szkoły.

Abecadłem zimowej jazdy są opony zimowe. Należy tutaj podkreślić, że ogumienie tego typu jest konieczne nie tylko podczas jazdy na śniegu czy lodzie. Opony zimowe należy zakładać już wówczas, kiedy temperatura powietrza przed dłuższy czas spada poniżej 7 stopni Celsjusza.

Samochód zimą. Walka z poślizgiem i śniegiem, czyli jazda zimą
Skoda

- Pamiętajmy, że równie istotny, co rodzaj opony, jest jej odpowiedni stan. Przepisy określają minimalną wysokość bieżnika na 1,6 mm. To wartość minimalna, aby jednak opona gwarantowała swoje pełne właściwości, bieżnik powinien mieć wysokość minimum 3-4 mm - przestrzega Radosław Jaskulski.

Jednak w górach opony zimowe mogą nie wystarczyć. Głęboki śnieg, częste podjazdy w połączeniu ze śliską nawierzchnią mogą być przyczyną sporych kłopotów. Dlatego nieodzownym wyposażeniem auta w zimowych górskich eskapadach powinny być łańcuchy śniegowe. Tym bardziej, że na niektórych górskich drogach istnieje obowiązek poruszania się samochodami w nie wyposażonymi.

Zobacz też

- Przed wyjazdem należy przećwiczyć zakładanie łańcuchów. Zakładamy je zawsze na oś napędową, a w przypadku auta z napędem na cztery koła, łańcuchy zakładamy na przednią oś - tłumaczy trener Skoda Auto Szkoły.

Kiedy jednak już zdarzy się nam utknąć w śnieżnej zaspie nie należy raptownie dodawać gazu i wykonywać gwałtownych ruchów kierownicą.

- Trzeba próbować rozbujać auto przy użyciu biegu pierwszego i wstecznego delikatnie operując pedałem gazu. Koła powinny być ustawione do jazdy na wprost - mówi Radosław Jaskulski.

Przed innym wyzwaniem stoją użytkownicy aut z automatyczną skrzynią biegów, bo w tym przypadku naprzemienne włączanie biegu do jazdy do przodu i biegu wstecznego może spowodować uszkodzenie przekładni. Trener Skoda Auto Szkoły radzi, aby spod kół wybrać jak najwięcej śniegu, a potem podsypać pod nie piach lub podłożyć gałęzie, aby opony chwyciły przyczepność. Nie zawsze taka próba zakończy się sukcesem, dlatego obowiązkowym wyposażeniem samochodu zimą powinna być lina holownicza. Jeśli będzie możliwość należy skorzystać z pomocy innych kierowców i ich pojazdów.

Biorąc pod uwagę możliwość poślizgu lub utknięcia w głębokim śniegu, zimowe warunki jazdy są mniej dokuczliwe dla użytkowników samochodów z napędem na obie osie. Taki napęd zapewnia lepszą przyczepność przy przyspieszaniu oraz pokonywaniu zakrętów, zwiększając bezpieczeństwo jazdy. Dzięki lepszej przyczepności kół auto z napędem 4x4 przyśpiesza w trudnych warunkach lepiej, niż takie z napędem na jedną oś. Natomiast podczas pokonywania zaspy śnieżnej napęd 4x4 ogranicza zagrożenie wyślizgania powierzchni pod kołami. Moment obrotowy jest przekazywany równomiernie na wszystkie koła, a w przypadku napędu z automatycznym rozdziałem, większa część momentu obrotowego trafia do tych kół, które w danej chwili mają lepszą przyczepność.

Napęd na cztery koła nie jest już tylko domeną samochodów terenowych. W taki układ są też wyposażane popularniejsze SUV-y, a także zwykłe samochody osobowe. Skoda jest jednym z tych producentów samochodów, która ma w swojej ofercie kilka modeli wyposażanych w napęd 4x4. Oprócz SUV-ów Kodiaq i Karoq są to także modele Octavia oraz Superb.

Zobacz też

Głównym elementem napędu 4x4 Skody jest elektrohydraulicznie sterowane sprzęgło wielopłytkowe, zapewniające płynny rozdział momentu obrotowego na oś przednią i tylną. Podczas normalnej jazdy na suchej, twardej nawierzchni, 96 proc. momentu obrotowego trafia na oś przednią. Gdy jedno z kół wpadnie w poślizg, drugie natychmiast otrzymuje większą porcję momentu obrotowego. W razie potrzeby sprzęgło wielopłytkowe może przekazać do 90 proc. momentu na oś tylną.

Natomiast w połączeniu z różnymi systemami i funkcjami samochodu nawet 85 proc. momentu obrotowego może zostać przeniesione na jedno z kół. Wszystko następuje automatycznie bez udziału kierowcy.

Spadły ceny paliw z powodu epidemii koronawirusa

Wideo

Materiał oryginalny: Samochód zimą. Walka z poślizgiem i śniegiem, czyli jazda zimą - Motofakty

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 5

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Podaj powód zgłoszenia

D
Dawid

Według mnie warto postawić na opony klasy premium to podstawa przy oponach sezonowych. Ja jeżdżę na Yokohamie Winter V905 i czuję się pewnie oraz bezpiecznie. Bardzo dobrze sobie radzą w warunkach zimowych.

G
Gość

Cześć panowie, z tej strony Monika 25 lat. Chętnie poznam normalnego faceta. Nie szukam sponsora, nie interesuje mnie jakie masz zarobki, samochód itp. Przede wszystkim cenię kulturę osobistą i poczucie humoru, wygląd dla mnie to sprawa drugorzędna. Zainteresowane osoby zapraszam do kontaktu. Więcej moich zdjęć można zobaczyć na moim profilu : https://sexanons.eu/monia25

l
luk

Zima ? Śnieg ? Gdzie ?

G
Gość

Tylko stałe AWD jak w Subaru a nie jakieś samoczynnie dopinające się tylne napędy, skutecznie pomagają wydobyć się z opresji np. przy wyjeździe z parkingu pod górkę... Wielokrotnie zaobserwowane...

G
Gość

No i mamy kolejny artykuł reklamowy Skody. Poza tym przypomina od lat znane zimowe prawdy, oby tylko kierowcy o nich pamiętali w razie czego.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3