Samochód. Jak dbać o jego silnik w upały.

Piotr Walczak pwalczak@prasapodlaska.pl tel. 85 748 96 60 Fot. P. Walczak
Należy stosować taki olej, jaki zaleca producent silnika. Raz na dwa tygodnie dobrze jest sprawdzić jego poziom.
Należy stosować taki olej, jaki zaleca producent silnika. Raz na dwa tygodnie dobrze jest sprawdzić jego poziom.
Wymiana oleju. Trzeba ją robić regularnie, najlepiej raz w roku lub po przejechaniu 15 tysięcy kilometrów. To ważne, gdyż olej ma decydujący wpływ na poprawę parametrów pracy jednostki napędowej. Ogranicza tarcie, chroni przed korozją, a przede wszystkim wspomaga jej chłodzenie. Co więcej, zabezpiecza wnętrze motoru przed gromadzeniem się osadów.

Silniki spalinowe produkują w procesie spalania nad tłokiem energię, która częściowo przekształca się w ciepło. Temperatura spalania paliwa i temperatura nad tłokiem często osiągają ponad tysiąc stopni Celsjusza. Znaczna część tego ciepła, ponad 60 procent, jest wchłonięta przez układ chłodzący. Co z pozostałymi 40 proc.?

Olej też chłodzi

– To zadanie oleju silnikowego, który pochłania resztę energii cieplnej, szczególnie w dolnej części jednostki napędowej, czyli tam, gdzie pracuje układ korbowo-tłokowy – mówi Grzegorz Chejdys z firmy Castrol. – Stąd często na denko tłoka natryskiwany jest olej, by chłodzić takie elementy jak sworzeń tłokowy oraz spodnią część tłoka razem z główką korbowodu.

Jak dodaje ekspert, ta wyjątkowa właściwość przypisywana olejowi pochodzi od jego składu chemicznego, czyli tzw. formulacji. Zdecydowanie lepiej w tym zakresie zachowują się oleje syntetyczne lub nawet estrowe w stosunku do produktów mineralnych czy półsyntetycznych. Aby więc olej był w dobrym stanie i odpowiednio chronił silnik, trzeba go regularnie wymieniać.

Zobacz: Kategoria nowe technologie i usługi IT: Stag 300-premium AC S.A.

Mechanicy zalecają, by robić to raz w roku lub, jeśli dużo jeździmy autem, po przejechaniu 10-15 tys. kilometrów. Konieczna też jest wtedy wymiana filtra oleju. Dla przykładu, koszt filtra wraz z olejem półsyntetycznym Castrol 10W-40 kosztuje w białostockich serwisach, razem z wymianą, ok. 150 złotych.

Układ chłodniczy

Latem ważne jest również dbanie o stan układu chłodniczego. Jeżeli nie pracuje on dobrze, może dojść do przegrzania i poważnego uszkodzenia jednostki napędowej samochodu. Jedną z najważniejszych rzeczy, której powinniśmy poświęcić więcej uwagi, jest płyn chłodzący. Zabezpiecza on przed korozją i odkładaniem się kamienia, a przy tym oczyszcza cały układ i zapewnia jego drożność oraz odpowiednią sprawność. Większość producentów zaleca jego wymianę raz na dwa lata.

Znaczna część płynów bazuje na glikolach etylenowych lub propylenowych. Te pierwsze są tańsze w produkcji. Drugie są co prawda, droższe, ale mniej szkodliwe i bardziej ekologiczne. Przed zakupem warto poradzić się sprzedawcy lub mechanika, by wybrać płyn najlepszy do naszego samochodu. W ostateczności pozostaje instrukcja obsługi. Jednak raczej nie ma w niej wskazania na konkretną markę. Zapisane są tylko parametry, jakie płyn musi spełniać.

Warto zaznaczyć, że nie wszystkie płyny chłodnicze można ze sobą mieszać. I nie ma tutaj znaczenia ich kolor. Jeśli nie mamy pewności, co znajduje się w układzie, lepiej po prostu wymienić płyn. Zawsze należy trzymać się instrukcji. Specjaliści przypominają też, by w żadnym wypadku latem nie wlewać do układu chłodniczego wody.

Pomimo tego, że układ chłodzenia jest szczelny i zamknięty, przynajmniej raz na miesiąc pamiętajmy o sprawdzeniu poziomu płynu. Nawet w autach, gdzie nie ma żadnych niepokojących sygnałów mogących świadczyć o wycieku, kontrola i dolewanie płynu są bardzo ważne. Nieszczelności pojawić mogą się w wielu punktach, gdyż układ chłodzenia jest bardzo rozbudowany. Warto również zwracać uwagę na wskaźnik temperatury silnika. Jeśli jest ona zbyt wysoka, lepiej nie ryzykować i oddać auto do warsztatu. Wskazówka, która się nie podnosi, świadczy zaś o problemie z czujnikiem temperatury.

Wysokie czynsze, niewielu klientów. Restauratorzy zamykają biznesy.

Wideo

Komentarze 3

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

W
Wroop

Zgadzam się z radami wyżej, nie zawsze to co "zalecane" jest dla nas najlepsze :) no i total carem sam uzywam od dość dawna, więc tez polecam 

G
Gość

Ogólne zalecenia "olejowe" do starych silników.

Do tych ze ZFR - wymieniać olej nawet do 10 000 km.Nie polecam oleju na "C", nie polecam "zalecanego" mieszania płynów chłodniczych, słabe płyny chłodzące wymienia się po 2 latach ,inne w ogóle lub po 150 000km.

 

M
Michał

Przeglady, wymiany - to jedno. Ale co sami mozemy zrobić, to też istotna kwestia. jak ktoś się oczywiście zna, bo jak nie, to nie polecam ;p dobra chemia i zaoszczędzimy ładne pieniadze na tym, że własnymi silami ogarniemy parę rzeczy - a chemia nie musi być droga, total care spokojnie da rade 

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3