Silniki spalinowe produkują w procesie spalania nad tłokiem energię, która częściowo przekształca się w ciepło. Temperatura spalania paliwa i temperatura nad tłokiem często osiągają ponad tysiąc stopni Celsjusza. Znaczna część tego ciepła, ponad 60 procent, jest wchłonięta przez układ chłodzący. Co z pozostałymi 40 proc.?
Olej też chłodzi
– To zadanie oleju silnikowego, który pochłania resztę energii cieplnej, szczególnie w dolnej części jednostki napędowej, czyli tam, gdzie pracuje układ korbowo-tłokowy – mówi Grzegorz Chejdys z firmy Castrol. – Stąd często na denko tłoka natryskiwany jest olej, by chłodzić takie elementy jak sworzeń tłokowy oraz spodnią część tłoka razem z główką korbowodu.
Jak dodaje ekspert, ta wyjątkowa właściwość przypisywana olejowi pochodzi od jego składu chemicznego, czyli tzw. formulacji. Zdecydowanie lepiej w tym zakresie zachowują się oleje syntetyczne lub nawet estrowe w stosunku do produktów mineralnych czy półsyntetycznych. Aby więc olej był w dobrym stanie i odpowiednio chronił silnik, trzeba go regularnie wymieniać.
Zobacz: Kategoria nowe technologie i usługi IT: Stag 300-premium AC S.A.
Mechanicy zalecają, by robić to raz w roku lub, jeśli dużo jeździmy autem, po przejechaniu 10-15 tys. kilometrów. Konieczna też jest wtedy wymiana filtra oleju. Dla przykładu, koszt filtra wraz z olejem półsyntetycznym Castrol 10W-40 kosztuje w białostockich serwisach, razem z wymianą, ok. 150 złotych.
Układ chłodniczy
Latem ważne jest również dbanie o stan układu chłodniczego. Jeżeli nie pracuje on dobrze, może dojść do przegrzania i poważnego uszkodzenia jednostki napędowej samochodu. Jedną z najważniejszych rzeczy, której powinniśmy poświęcić więcej uwagi, jest płyn chłodzący. Zabezpiecza on przed korozją i odkładaniem się kamienia, a przy tym oczyszcza cały układ i zapewnia jego drożność oraz odpowiednią sprawność. Większość producentów zaleca jego wymianę raz na dwa lata.
Znaczna część płynów bazuje na glikolach etylenowych lub propylenowych. Te pierwsze są tańsze w produkcji. Drugie są co prawda, droższe, ale mniej szkodliwe i bardziej ekologiczne. Przed zakupem warto poradzić się sprzedawcy lub mechanika, by wybrać płyn najlepszy do naszego samochodu. W ostateczności pozostaje instrukcja obsługi. Jednak raczej nie ma w niej wskazania na konkretną markę. Zapisane są tylko parametry, jakie płyn musi spełniać.
Warto zaznaczyć, że nie wszystkie płyny chłodnicze można ze sobą mieszać. I nie ma tutaj znaczenia ich kolor. Jeśli nie mamy pewności, co znajduje się w układzie, lepiej po prostu wymienić płyn. Zawsze należy trzymać się instrukcji. Specjaliści przypominają też, by w żadnym wypadku latem nie wlewać do układu chłodniczego wody.
Pomimo tego, że układ chłodzenia jest szczelny i zamknięty, przynajmniej raz na miesiąc pamiętajmy o sprawdzeniu poziomu płynu. Nawet w autach, gdzie nie ma żadnych niepokojących sygnałów mogących świadczyć o wycieku, kontrola i dolewanie płynu są bardzo ważne. Nieszczelności pojawić mogą się w wielu punktach, gdyż układ chłodzenia jest bardzo rozbudowany. Warto również zwracać uwagę na wskaźnik temperatury silnika. Jeśli jest ona zbyt wysoka, lepiej nie ryzykować i oddać auto do warsztatu. Wskazówka, która się nie podnosi, świadczy zaś o problemie z czujnikiem temperatury.
Strefa Biznesu: Polacy chętniej sięgają po krajowe produkty?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?