Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Sami wiele możemy zmienić na lepsze

Wojciech Jarmołowicz [email protected] tel. 85 748 96 14
Przedsiębiorczy jeż Jerzy będzie maskotką kampanii „Postawmy na siebie” w jej części skierowanej do najmłodszych. Dzieci będą np. dostawać kolorowanki, które będą pretekstem do rozmów z rodzicami związanych z przedsiębiorczością. Jak zapewniają organizatorzy kampanii, ze względów oczywistych nie będzie w tym elementów twardej ekonomii, tylko pokazywanie zalet zaradności, pomysłowości, odwagi w podejmowaniu decyzji. Ale to nie wszystko. Starszej młodzieży zaproponowane będzie np. wykonanie spotów promujących to, co dobrego jest wytwarzane  w regionie. Ze studentami wiedzą dzielić się będą liderzy biznesu, a samorządy i szkoły będą mogły popisać się najbardziej efektywnymi inicjatywami promującymi przedsiębiorczość.
Przedsiębiorczy jeż Jerzy będzie maskotką kampanii „Postawmy na siebie” w jej części skierowanej do najmłodszych. Dzieci będą np. dostawać kolorowanki, które będą pretekstem do rozmów z rodzicami związanych z przedsiębiorczością. Jak zapewniają organizatorzy kampanii, ze względów oczywistych nie będzie w tym elementów twardej ekonomii, tylko pokazywanie zalet zaradności, pomysłowości, odwagi w podejmowaniu decyzji. Ale to nie wszystko. Starszej młodzieży zaproponowane będzie np. wykonanie spotów promujących to, co dobrego jest wytwarzane w regionie. Ze studentami wiedzą dzielić się będą liderzy biznesu, a samorządy i szkoły będą mogły popisać się najbardziej efektywnymi inicjatywami promującymi przedsiębiorczość.
Potrzebny jest regionalny program, który będzie wspierał i promował przedsiębiorczość. Ale musi on trwać kilka lat – po to, by był skuteczny i po to, by dotrzeć do wszystkich. Skorzysta na tym cały region – uważają Andrzej Parafiniuk, prezes oraz Marek Dźwigaj, wiceprezes Podlaskiej Fundacji Rozwoju Regionalnego.

Przez kilkanaście dni publikowaliśmy informacje i opinie na temat stanu przedsiębiorczości na Podlasiu. Dziś rozmawiamy o kampanii społecznej z jej twórcami. Zamiast pytań przypominamy fragmenty cytatów, które usłyszeliśmy z ust naszych rozmówców.

Ucieczka
Robert Obniski: Po prawie sześciu latach pobytu za granicą wróciłem do Białegostoku, żeby tu wykorzystać swoje doświadczenie i pieniądze, na które ciężko zapracował w Chicago czy Londynie.

c

Andrzej Parafiniuk: Takich przykładów jest naprawdę dużo, niektóre są naprawdę fascynujące. I takim osobom można i należy pomóc, by tu rozwijali swoje firmy.

c

Marek Dźwigaj: To tam, za granicą, ludzie, którzy wracają, nauczyli się przedsiębiorczości. A tu zdecydowali się realizować swoje cele i marzenia. Zróbmy coś, by takie osoby uczyć przedsiębiorczości tutaj. Bo te wyjazdy za dużo nas wszystkich kosztują.

Wojciech Strzałkowski, jeden z czołowych podlaskich przedsiębiorców: Zachęcam, żeby mieszkańcy naszego województwa stąd wyjeżdżali, poszerzali swoje horyzonty i wracali. Trzeba jechać, porównywać, wracać i zmieniać Podlaskie na lepsze.
AP: Podpisuję się pod tymi słowami obiema rękami. Tylko musimy to tak zrobić, żeby z jednej strony być otwartymi na wszelkie nowości, trendy, a z drugiej – by np. nowo wybudowanymi drogami nie wyjechali stąd młodzi, wykształceni ludzie. Musimy mieć zachęty, by oni tu się realizowali – jedną z nich może być stworzenie mody na biznes. Bo wtedy łatwiej będzie działać wszystkim, którzy są aktywni.

MD: Nie odkrywajmy świata na nowo, czerpmy pełnymi garściami z dobrych praktyk i doświadczeń innych i to zarówno na poziomie instytucjonalnym, jak też indywidualnym – każdego z nas. Nie mieszkamy na innej planecie, odgrodzenie się od świata, brak zmian przyniosłoby nam porażkę.

AP: Otwartość to jedno z wyzwań zapisanych w strategii rozwoju województwa. Realizujmy je – możemy to robić ucząc się od najlepszych. Zresztą ludzie z zewnątrz będą łatwiej dzielić się swoimi doświadczeniami niż ludzie stąd. 

Łukasz Grygorczuk, absolwent II LO w Białymstoku, student Multimedia Design and Communications, Business Academy w Aarhus w Danii: Nie boję się Białegostoku jako miejsca na biznes. Nowe technologie pozwalają mi robić to, co chcę nawet na wsi. Chcę tworzyć miejsca pracy i mieć swój wkład w rozwój regionu.
AP:
Nic tylko przyklasnąć młodemu człowiekowi i życzyć mu powodzenia.

MD: Trzeba zarażać taką postawą innych młodych ludzi. Trzeba budować regionalny patriotyzm. Nie wzmocnimy atrakcyjności naszego regionu, jeżeli sami w tą atrakcyjność nie będziemy wierzyć.

Innowacje
Dr Jerzy Sienkiewicz, nauczyciel kreatywności, Podlaski Ośrodek Naukowo-Badawczy: Bez nowych pomysłów trudno o rozwój firm, powstawanie nowych miejsc pracy, bogacenie się społeczeństwa. Ale muszą zrozumieć to wszyscy – i przedsiębiorcy, i urzędnicy, i inni, którzy są odpowiedzialni za wychowanie przyszłego pokolenia.

MD: Jeśli chcemy więcej sprzedawać, a co za tym idzie więcej zarabiać, musimy być coraz bardziej konkurencyjni. Kilka dni temu został przedstawiony raport OECD, wskazujący że proste, oparte o niskie koszty sposoby podniesienia konkurencyjności  w Polsce już się wyczerpały. Przyszłością są nowocześniejsze i lepsze produkty i usługi.

AP: Wprowadźmy kulturę robienia czegoś lepiej. To będzie najlepsza innowacja. Nie oczekujmy, że w regionie, gdzie jest kilkanaście patentów rocznie nagle pojawią się jakieś epokowe wynalazki. Porównujmy się cały czas  do kogoś lepszego i próbujmy go pokonać. Nagrody Nobla zostawmy dla kogoś innego. Ale wszyscy musimy pracować i wymagać od siebie dobrej pracy – dotyczy to i szkoły, i uczelni, i przedsiębiorców, i urzędów. 

MD: Walczmy z mitem, że innowacje to jakaś kosmiczna technika. Innowacje to wszelkie działania, nawet w prostych biznesach, które przynoszą korzyści zarówno ich właścicielowi, jak i klientom.

Bogusław Łącki, prezes APS SA: Żeby na Podlasiu były innowacyjne pomysły, potrzebne są optymizm gospodarczy i nastrój społeczny do tego, by bardziej zaryzykować.

MD: Coś, co może motywować ludzi do działania to wspomniana moda na biznes. Po pierwsze trzeba wzmacniać status i prestiż przedsiębiorcy, a po drugiej promować korzyści, jakie daje prowadzenie biznesu. Wymierne korzyści ekonomiczne powinny być też najlepszym motywatorem do rozwoju istniejących firm: do wchodzenia na nowe rynki, do ulepszania swoich produktów, do inwestowania, do zmian. Pokazując takie zależności skłaniamy innych do przemyśleń i działania.

AP: Odwaga się rodzi, gdy obok mamy pozytywną, motywującą konkurencję. I wtedy, kiedy zmniejszamy ryzyko, przeciwności.  Musimy zrobić wiele, by całe otoczenie okołobiznesowe w naszym regionie było znacznie lepsze, bo to ono będzie powodowało zmniejszanie ryzyk.
Moim zdaniem jednym ze sposobów jest uruchomienie wieloletniego programu rozwoju przedsiębiorczości, który będzie pokazywał perspektywę, że młody przedsiębiorca za kilka lat będzie mógł liczyć na konkretne wsparcie w rozwiązywaniu swoich problemów. Wówczas będzie on w stanie podjąć dużo większe ryzyko.

MD: Fakt, że biznes to ciężka praca i spore ryzyko. Ale wokół nas jest wielu przedsiębiorców, którym się udało. Niech to będzie dla nas zachętą. Patrząc z punktu widzenia ryzyka, sukces w biznesie jest znacznie bardziej prawdopodobny niż w grze w lotto.

AP: Wszyscy boimy się zmian. Więc powinniśmy uczyć przedsiębiorczości od najmłodszych lat, bo wtedy wyrośnie nam pokolenie, które będzie wiedziało, jak prowadzić biznes, jak zarządzać ludźmi, jak zdobywać rynki, jak rozmawiać z klientami. Na pewno będą dużo odważniejszymi ludźmi.

MD: Aktualnie funkcjonują różne formy wsparcia dla nowych firm. Młodzi przedsiębiorcy uczeni są, gdzie, w jakim urzędzie się zarejestrować, jakie podatki płacić, jak prowadzić księgowość. Zmieńmy optykę – to wszystko są kwestie drugorzędne. Rozmawiajmy z ludźmi o ich biznesach, jak sprzedawać, jak zarabiać pieniądze – to jest przedsiębiorczość, to jest najważniejsze.

Słaba struktura zatrudnienia
Daniel Górski, dyrektor Departamentu Rozwoju Regionalnego w Urzędzie Marszałkowskim Woj. Podlaskiego: To nie budowa dróg przynosi rozwój. On jest w naszych głowach.

AP: Trzeba mieć równowagę między infrastrukturą a kapitałem społecznym. Zgadzam się z prezydentem Truskolaskim, że jeśli są tak wielkie zapóźnienia infrastrukturalne, to trudno o promowanie przedsiębiorczości. Ale dziś trzeba powoli przechylać szalę na rzecz promowania aktywności biznesowej, bo wtedy jest szansa na to, że zmieni się nam struktura zatrudnienia w regionie: mniejsze zatrudnienie w rolnictwie, za to większe w przedsiębiorstwach.

MD: Na gospodarkę, dobrobyt pracują ludzie i oni następnie z tego korzystają. Infrastruktura jest tylko narzędziem, które pomaga w tworzeniu dochodu. Jeśli ludzie nie będą odpowiednio zmotywowani i przedsiębiorczy, to infrastruktura w niczym nam nie pomoże. Mało tego, przedsiębiorczość jest w stanie nawet przezwyciężyć wszelkie niedostatki.

Dr Anatoliusz Kopczuk: Zwiększanie zatrudnienia w przedsiębiorstwach może więc przesuwać proporcje między postawami aktywnymi i zachowawczymi w dobrym kierunku.

AP: To jest jeden z celów tej akcji – by przesunąć poziom ryzyka. Ekonomia funkcjonuje tak: im większe ryzyko podejmujesz, tym jest szansa na to, że więcej zarobisz. Oczywiście, mówimy o racjonalnym ryzyku, a nie o wariactwie.

MD: Chcemy, by przedsiębiorczość kojarzyła się z prestiżem i odpowiedzialnością, a gospodarka była traktowana jako wspólne dobro. Trzeba zacząć zdawać sobie sprawę, że przedsiębiorca, który codziennie ciężko pracuje i wiele ryzykuje, dzieli się owocami swojej pracy ze społeczeństwem: płacąc podatki, dając pracę itd.
Zakładanie firm

Prof. Robert Ciborowski, Jeszcze w latach 90. 70-80 procent studentów chciało iść w stronę własnych firm. Dzisiaj  jest ich zaledwie 1/3. Moim zdaniem wynika to z faktu, że z roku na rok tę działalność w Polsce prowadzi się coraz trudniej z powodów podatkowych czy biurokratycznych. Przypadki osób, którym się udaje, to wyjątki.

AP: Chcę zwrócić uwagę na to, że jeśli przedsiębiorca przekroczy pewien wstępny etap, osiągnął pierwsze dochody, to później nie zwraca uwagi ani na problemy podatkowe, biurokratyczne. Tymczasem my młodych ludzi straszymy, że oni sobie z tymi podatkami, urzędnikami itd. nie poradzą. A to nieprawda. Powinniśmy uczyć młodzież, że biznes to fajna zabawa dla kreatywnych, odważnych ludzi.

MD: Bariery podatkowe i biurokratyczne w porównaniu z barierami rynkowymi są znikome. Przedmiotem biznesu nie powinno być wypełnianie druków – to można zlecić księgowej lub jakiemuś doradcy. Przedsiębiorca powinien się koncentrować na rynku i zarabianiu pieniędzy.

AP: Własna firma to jest wolność. To podkreślają wszyscy ci, którzy mają za sobą pierwsze etapy prowadzenia udanej działalności gospodarczej.
Bogactwo

Dr Anatoliusz Kopczuk: Jeśli będziemy czekać, aż ktoś z zewnątrz rozwiąże nasze problemy, to może się okazać, że się  nie doczekamy. Od ryby ważniejsza jest wędka.

MD: Pieniądze na rozwój powinniśmy przeznaczać tylko na to, a nie na konsumpcję, czy bieżące wydatki. Trzeba na te pieniądze, które otrzymujemy w postaci m.in. programów unijnych patrzeć jak na inwestycje, które w przyszłości przyniosą nam dobrobyt. Myślmy o przyszłych pokoleniach – bądźmy za to odpowiedzialni już dziś.

AP: Musimy stawać się coraz bardziej samodzielni. Zmieniajmy postawę z roszczeniowej na twórczą, wtedy wszystkim będzie nam się żyło lepiej. I wtedy nasze dzieci nie będą myślały o wyjeździe, tylko o założeniu firm tutaj, na Podlasiu, bo będą miały poczucie, że jest to dla nich dobre miejsce. A to z kolei spowoduje, że jako region staniemy się coraz bogatsi i nie potrzeba będzie nam jakichś dotacji, by wybudować lotnisko. Bo nas będzie na to po prostu stać – będzie to nasza decyzja i nasze pieniądze.  

Kampania społeczna
Co najmniej do końca roku potrwa rozpoczęta właśnie kampania Podlaskiej Fundacji Rozwoju Regionalnego Rok 2014 Rokiem Przedsiębiorczości. POSTAWMY NA SIEBIE. Jej patronami medialnymi są: TVP Białystok, Polskie Radio Białystok, „Kurier Poranny”, „Gazeta Współczesna”, Poranny.pl i Wspolczesna.pl

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na poranny.pl Kurier Poranny