Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

S19 w województwie podlaskim do korekty? Możliwa krótsza trasa do granicy

Marta Gawina
Marta Gawina
Ze względów środowiskowych i ekonomicznych lepszy jest powrót do starego szlaku S19 - uważają politycy PiS. Od prawej Dariusz Piontkowski, Krzysztof Jurgiel i Tomasz Madras
Ze względów środowiskowych i ekonomicznych lepszy jest powrót do starego szlaku S19 - uważają politycy PiS. Od prawej Dariusz Piontkowski, Krzysztof Jurgiel i Tomasz Madras Andrzej Zgiet / archiwum
Nie przez Knyszyn, ale po obecnym śladzie krajowej dziewiętnastki. Tak przebieg S19 z Białegostoku do Kuźnicy chce zmienić PiS. Rząd się przychyla i zleca badania

Trasa od Białegostoku do granicy z Białorusią przez Knyszyn - Korycin - Sokółkę liczy prawie 100 kilometrów. Natomiast stary przebieg przez Czarną Białostocką, do którego chcielibyśmy wrócić to niecałe 60 kilometrów. I to najważniejszy argument, jakiego użyliśmy w czasie spotkania z wiceministrem infrastruktury oraz dyrektorem GDDKiA - mówi poseł PiS Dariusz Piontkowski.

Przeczytaj też: Parlamentarzyści PiS chcą zmiany przebiegu trasy S 19 (wideo)

Do spotkania doszło kilka dni temu. Zapadła na nim ważna decyzja dotycząca północnego odcinka S19. W ramach przygotowań do raportu środowiskowego, oprócz aktualnie obowiązującej trasy (przez Korycin) zostanie zbadany przed względem przyrodniczym także wariant krótszy, czyli przez Czarną Białostocką i Sokółkę.

Tak teraz biegnie krajowa dziewiętnastka, która przecina m.in. Puszczę Knyszyńską. Jej ominięcie było główną przyczyną wytyczenia przez rząd PO - PSL okrężnej trasy przez Korycin w 2009 roku. Czy teraz względy przyrodnicze nie staną na przeszkodzie? - Proszę pamiętać, że puszcza przy dk 19 to głównie las gospodarczy, a nie tereny cenne przyrodniczo. Na całym przebiegu w sąsiedztwie drogi idzie jeszcze linia średniego napięcia. Z tego powodu las nigdy tam nie będzie rósł - przypomina Jacek Chrulski, burmistrz Czarnej Białostockiej i gorący zwolennik krótszego przebiegu S19. Istnieje bowiem obawa, że trasa przez Korycin nie przejmie całego ruchu. Wielu kierowców, także tirów i tak będzie wolało jechać krótszą drogą.

Aby czytać dalej kliknij w kolejną stronę
Na ile zmiana przebiegu jest możliwa powinno być wiadomo do końca roku. Tyle bowiem mogą potrwać badania przyrodnicze i konsultacje społeczne. - Jeżeli warunki środowiskowe na to pozwolą, wystąpimy do ministerstwa z wnioskiem o zmianę przebiegu trasy S19 - zapowiada poseł Piontkowski. Dodaje, że raport środowiskowy ma obejmować również przedłużenie obwodnicy Wasilkowa w stronę Dobrzyniewa. Tak, by pojawiła się swego rodzaju północna obwodnica Białegostoku.

Sprawdź także: Podlaskie. S19 do zmiany? Kolejna batalia o przebieg drogi (zdjęcia)

Trzeba jednak pamiętać, że nie wszystkie samorządy cieszą się z ewentualnych zmian. Obecny, dłuższy przebieg S19 ma zwolenników choćby w powiecie monieckim.

- Ta droga też może być wykonana. Nie jesteśmy przeciw. My tu mówimy o ekonomii i o tym, by dostęp do Grodna był jak najkrótszy - podkreśla poseł PiS Krzysztof Jurgiel.

Ciągle aktualne jest też pytanie o pieniądze na budowę ekspresowej dziewiętnastki. Wiadomo, że rządowi brakuje ok. 100 mld zł, by wybudować wszystkie zaplanowane do 2023 roku trasy. - Pieniądze będą zapewnione. Trzeba pamiętać, że Via Carpatia jest priorytetem tego rządu - podkreśla poseł Krzysztof Jurgiel.

Politycy PiS nie chcą podawać konkretnych terminów rozpoczęcia budowy S19. Za to przypominają, że za rządów PO - PSL niewiele działo się przy tej inwestycji.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na poranny.pl Kurier Poranny