S19, S61, estakada nad Narwią. Wielkie inwestycje drogowe w woj. podlaskim. Zobacz, co się buduje i co jest w planach [23.07.2020]
S16. Droga w fazie koncepcji i paradoksalnie z jednym przetargiem
Ostatnią częścią sieci dróg szybkiego ruchu na Podlasiu jest droga ekspresowa S16 łącząca drogę ekspresową S61 w rejonie Ełku z drogą ekspresową S19 w rejonie Białegostoku. Droga Ełk – Knyszyn jest na wstępnym etapie prac przygotowawczych. Biuro projektowe wykonało prognozę i analizę ruchu, a teraz pracuje nad wariantami w ramach Studium Techniczno Ekonomiczno Środowiskowego (STEŚ).
Paradoksalnie jednak jeden odcinek przyszłej ekspresówki jest już w fazie przetargowej, choć w ramach budowy fragmentu S19. Chodzi o odcinek Dobrzyniewo Duże-Krynice (razem z odcinkiem Białystok Zachód -Dobrzyniewo chce go budować 9 firm, wykonawcę poznamy jesienią). Pierwotnie miał być budowany w innym terminie jako fragment obowiązującej do niedawna trasy S19 prowadzonej od Dobrzyniewa Dużego przez Knyszyn do Korycina i Suwałki. To w Knyszynie S19 miała łączyć się z S16. W tym roku zapadła decyzja, że S19 na północ od Białegostoku będzie biegła od Dobrzyniewa przez Katrynkę-Sochonie, istniejącą obwodnicą Wasilkowa i dalej starorzeczem przez Czarną Białostocką do Sokółki, To niezdecydowanie decydentów skutkowało tym, że ten odcinek podlaskiej S19 jest najmniej zaawansowany projektowo i będzie budowany ostatni. To z kolei oznacza, że tiry po wybudowaniu fragmentu Białystok Zachód-Dobrzyniewo nadal będą jeździć do i z Kużnicy przez trasę generalską w Białymstoku. Bo będzie brakowało fragmentu od Dobrzyniewa do Sochoni. Z kolei planowane ukończenie odcinka Dobrzyniewo-Krynice na 2024 paradoksalnie oznacza, że stanie się on pierwszym ekspresowym fragmentem drogi S16.