Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

S19 Białystok - Lublin, zachodnia obwodnica Bielska Podlaskiego i DK66 (Zambrów – Połowce) - plany

(adek) na podst. umbielskpodlaski.pl
S19 Białystok - Lublin, zachodnia obwodnica Bielska Podlaskiego i DK66 (Zambrów – Połowce) - o tym rozmawiali mieszkańcy Bielsk Podlaskiego i powiatu
S19 Białystok - Lublin, zachodnia obwodnica Bielska Podlaskiego i DK66 (Zambrów – Połowce) - o tym rozmawiali mieszkańcy Bielsk Podlaskiego i powiatu umbielskpodlaski.pl
Kilkaset osób wzięło udział w spotkaniu informacyjno-konsultacyjnym, które dotyczyło planów powstania drogi ekspresowej S19 (Białystok – Lublin) wraz z obwodnicą zachodnią Bielska Podlaskiego oraz fragmentu drogi krajowej DK66 (Zambrów – Połowce) z obwodnicą południową naszego miasta.

7 lutego w Bielskim Domu Kultury mieszkańcy poznali przebieg nowych dróg w okolicach Bielska oraz rozmieszczenie dwóch węzłów drogowych: „Bielsk Podlaski Północ” i „Bielsk Podlaski Zachód”. Najwięcej uwag dotyczyło projektowanej obwodnicy południowej w ciągu drogi krajowej DK66, której przebieg zaplanowano od ul. Brańskiej do ul. Kleszczelowskiej m.in. poprzez dzielnicę Studziwody. Mieszkańcy sugerowali, by nową drogę przesunąć w kierunku południowym i w ten sposób oddalić ją od istniejącej zabudowy. Argumentowali, iż podobne plany powstawały przed dekadą, ale wówczas Studziwody nie były jeszcze tak rozbudowane. Ich argumenty poparł też obecny podczas spotkania burmistrz Jarosław Borowski.

Burmistrz zapewniał też, że Urząd Miasta zwracał się do inwestora – Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad – z prośbą o przesunięcie planowanej drogi na południe, jednak uzyskał odpowiedź odmowną popartą argumentem, że zmiana planów wydłuży okres realizacji inwestycji.

Sprawdź także: S19 do konsultacji. Do omówienia został ostatni odcinek ekspresówki

Uwagi dotyczyły też przebiegu zachodniej obwodnicy Bielska przebiegającej w pobliżu Augustowa. Nikt nie kwestionował jednak konieczności wybudowania drogi ekspresowej S19 oraz nowoczesnych obwodnic Bielska Podlaskiego. Podnoszono kwestię wielu groźnych wypadków, do których dochodzi przy obecnych rozwiązaniach komunikacyjnych i wąskich drogach DK19 (do Białegostoku i Siemiatycz) oraz DK66 (do Brańska i Kleszczel). Podkreślano uciążliwości, z jakimi zmagają się tysiące mieszkańców Bielska i okolic, którzy od lat mieszkają w sąsiedztwie dróg, po których dziś odbywa się ciężki ruch tranzytowy. Wyprowadzenie tego ruchu za miasto ułatwiłoby ludziom życie, a także usprawniło poruszanie się samochodów po samym Bielsku.

Przeczytaj też: S19 w Podlaskiem coraz bliżej: Osiem firm chce stworzyć dokumentację. Zobacz przebieg drogi (mapa)

Organizatorzy spotkania z firmy Trakt i GDDKiA zapewnili mieszkańców, że wszystkie zgłoszone pisemnie uwagi zostaną rozpatrzone podczas dalszej procedury inwestycyjnej. Projektant Marcin Machura poinformował o powstaniu trzech wariantów przebiegu obwodnic oraz drogi S19 i zapewnił, że na razie są one równoważne i żaden nie ma priorytetu. Tłumaczył też mieszkańcom, że inwestycja jest dopiero na pierwszym etapie. Z kolei Jacek Sokołowski z GDDKiA odpowiadał na pytania dotyczące wykupu gruntów pod inwestycje. Poinformował m.in. że tę procedurę reguluje specustawa drogowa i będzie ją prowadził wojewoda na odpowiednim etapie inwestycji. Z wypowiedzi przedstawiciela GDDKiA wynikało, że do wykupu gruntów może dojść ok. 2020-21 r.

Podobne spotkania informacyjne organizowane są przez firmę projektanta i inwestora w kolejnych miejscowościach: Boćkach, Dziadkowicach, Sarnakach i Siemiatyczach. Ich celem jest poinformowanie lokalnej społeczności o planowanym przedsięwzięciu, tj. budowie drogi ekspresowej S19 na odcinku Ploski-Chlebczyn. Po konsultacjach prowadzone będą kolejne prace przygotowawcze do inwestycji. Cała dokumentacja ma być gotowa tak, by jesienią 2017 roku można było złożyć wnioski o wydanie decyzji środowiskowych.

Tu znajdziesz dokładne mapy z przebiegiem planowanych inwestycji (załączniki)

Droga ekspresowa S19

Droga szybkiego ruchu o długości ok. 570 km, leżąca we wschodniej części Polski, łącząca przejście graniczne z Białorusią w Kuźnicy Białostockiej, przez Białystok, Bielsk Podlaski, Lublin, Rzeszów i Krosno z granicą ze Słowacją w Barwinku. Na wysokości Bielska Podlaskiego ma tworzyć zachodnią obwodnicę miasta, prowadzącą z kierunku północnego (Haćki i Proniewicze) w kierunku południowym (Piliki i Dobromil). W ramach jej bezkolizyjnego przebiegu mają powstać dwa węzły drogowe, które pozwolą wjechać na szosę S19 i z niej zjechać. Będą to węzły: „Bielsk Podlaski Północ” (po zachodniej stronie obecnej drogi krajowej DK 19 z Białegostoku, na wysokości ul. Ekologicznej) oraz „Bielsk Podlaski Zachód” (po południowej stronie obecnej drogi krajowej DK 66 z Zambrowa, na wysokości początku lasu przed Szastałami). Plany budowy zachodniej obwodnicy Bielska Podlaskiego przewidują m.in. poprowadzenie jej wiaduktem nad torami kolejowymi oraz ul. Żwirki i Wigury (szosą do Strabli), budowę wiaduktu nad obwodnicą dla ul. 11 Listopada (drogi wojewódzkiej DW659 do Augustowa i Topczewa) oraz poprowadzenie obwodnicy wiaduktem nad obecną ul. Brańską (drogą krajową DK 66 do Brańska i Zambrowa).

Klasa techniczna – S. Prędkość projektowa – 120 km/h. Przekrój – 2x2 (dwie jezdnie po dwa pasy ruchu o szerokości 3,5 m plus pas awaryjny szerokości 2,5 m; szerokość pasa dzielącego 12 m). Dopuszczalny nacisk osi pojazdu – 115 kN/oś.

Obwodnica Bielska Podlaskiego w ciągu DK66

Droga krajowa DK66 o długości 114 km leży w całości na terenie województwa podlaskiego i łączy Zambrów (i szosę Warszawa-Białystok) przez Wysokie Mazowieckie, Brańsk, Bielsk Podlaski i Kleszczele z przejściem granicznym z Białorusią w Połowcach. Nowa inwestycja GDDKiA przewiduje budowę południowej obwodnicy Bielska Podlaskiego w ciągu DK66, która pozwoli również na połączenie nowej drogi ekspresowej S19 z przejściem granicznym w Połowcach. Plany budowy południowej obwodnicy Bielska Podlaskiego przewidują m.in. budowę dwóch rond: na skrzyżowaniu z obecnym wylotem DK66 na Brańsk (ul. Brańska) i na Połowce (ul. Kleszczelowska), węzła „Bielsk Podlaski Zachód” na planowanej drodze ekspresowej S19, skrzyżowania zwykłego z wylotem w kierunku Siemiatycz obecnej drogi krajowej DK19 (ul. Wojska Polskiego, przed Lasem Pilickim), budowę w Studziwodach dwóch wiaduktów nad obwodnicą dla ulic: Bagnistej i Dubiażyńskiej, a także wiaduktu nad torami kolejowymi i mostu na rzece Białej.

Klasa techniczna – GP. Prędkość projektowa – 100 km/h. Przekrój – 1x2 (jedna jezdnia po jednym pasie ruchu w każdą stronę o szerokości 3,5 m). Dopuszczalny nacisk osi pojazdu – 115 kN/oś.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na poranny.pl Kurier Poranny