Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

S16. Ekolodzy rozpoczęli drugą Rospudę. Na razie na papierze. Nie chcą, by droga S16 biegła przez Mazury i Biebrzański Park Narodowy

OPRAC.: wal
Droga dk 65 Białystok-Ełk. Drogowcy szacują, że trasa ekspresowa do Ełku powstanie do połowy 2029 roku
Droga dk 65 Białystok-Ełk. Drogowcy szacują, że trasa ekspresowa do Ełku powstanie do połowy 2029 roku Wojciech Wojtkielewicz/Archiwum
Kilkanaście organizacji społecznych z całej Polski złożyło w czwartek [18.02.2021] oficjalną petycję o wstrzymanie trwających aktualnie prac nad planowaną drogą ekspresową S16 przez Mazury i Biebrzański Park Narodowy i domaga się przeprowadzenia brakującej strategicznej oceny oddziaływania na środowisko dla całej inwestycji.

Planowana droga ekspresowa S16 na przygotowywanym aktualnie do realizacji odcinku Mrągowo-Ełk-Knyszyn byłaby włączona do krajowego i europejskiego systemu sieci dróg ekspresowych i autostrad, w tym „Via Baltica” i „Via Carpatia”.

- Spowodowałoby to skumulowanie ruchu tranzytowego do państw bałtyckich przez Mazury i Biebrzański Park Narodowy. To z kolei doprowadzi do znaczącego wzrostu natężenia ruchu pojazdów ciężarowych, wzrostu hałasu i zniszczenia unikatowych na skalę europejską walorów przyrodniczych przecinanych obszarów. Zdewastowany zostanie atrakcyjny krajobraz i miejsca licznie odwiedzane przez turystów, co napędza dziś lokalną ekonomię. Kosztowna budowa na podmokłych terenach czteropasmowej drogi niepotrzebnie obciąży zwielokrotnionymi kosztami kieszeń podatników - podkreślają ekolodzy.

Czytaj też: Drogowa bitwa o Białystok z drogą ekspresową w tle. O budowie trasy S16 dyskutowali parlamentarzyści i samorządowcy

Kolorem niebieskim zaznaczono odcinek przyszłej S19 Dobrzyniewo Duże - Sokółka

S19 Białystok - Sokółka. RDOŚ nie wyda na razie decyzji środ...

Przypomnijmy. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad złożyła do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Olsztynie wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla odcinka Mrągowo-Ełk. Dla dalszego odcinka S16 w kierunku Białegostoku analizowane są warianty przecinające Biebrzański Park Narodowy pod Osowcem, i alternatywnie w okolicach Sztabina.

Ekolodzy podkreślają, że przeciwko wariantom opracowanym przez drogowców protestują mieszkańcy okolic największego polskiego parku narodowego wraz z przyrodnikami i naukowcami. Ci ostatni określili taki wariant budowy jako ekstremalnie szkodliwy dla przyrody. Internetowe apele o wstrzymanie prac na obu odcinkach i opracowanie rozwiązania alternatywnego omijającego cenne tereny, podpisało do tej pory łącznie blisko 80 tys. osób!

- Wysokie ryzyko tych inwestycji w związku z silnymi protestami społecznymi, negatywnym oddziaływaniem na obszary prawnie chronione i realnym konfliktem z instytucjami europejskimi jest dobrze znane inwestorowi. Dlatego po raz kolejny apelujemy do niego i odpowiedzialnych za rozwój infrastruktury i ochronę środowiska ministrów o przygotowanie tej inwestycji zgodnie ze sztuką projektowania inwestycji liniowych i w zgodzie z prawem ochrony przyrody. – mówi Małgorzata Górska z Fundacji Greenmind –

Uważa, że niezbędne jest przeprowadzenie strategicznej oceny oddziaływania na środowisko dla całej inwestycji zamiast sztucznego cięcia jej na krótkie odcinki. Decyzja o wyborze przebiegu tej inwestycji liniowej powinna zapaść w oparciu o analizy społeczne, ekonomiczne, środowiskowe i transportowe wszystkich możliwych tras alternatywnych.

- Nie można mówić o jakichkolwiek standardach ochrony przyrody w Polsce jeśli pozwoli się na budowę międzynarodowego korytarza tranzytowego przez park narodowy. Jaka to ochrona dobra narodowego? Tak jak buduje się obwodnice miast, tak musi powstać obwodnica Wielkich Jezior Mazurskich i doliny Biebrzy dla ruchu ciężarowego a mieszkańcy i turyści powinni mieć dostęp do dobrej jakości dróg lokalnych. Ominięcie Biebrzańskiego Parku Narodowego jest jak najbardziej możliwe. Nasza fundacja przedstawiła taką koncepcję Generalnej Dyrekcji Dróg i nie rozumiemy dlaczego nie została ona jeszcze poddana analizom. – mówi Małgorzata Stanek z Fundacji dla Biebrzy.

Czytaj też:Białystok. GDDKiA podpisała umowy na budowę dwóch tzw. dużych obwodnic Białegostoku. To kolejne odcinki S19, które weszły w fazę realizacji

Dlatego ekolodzy zaproponowali alternatywny przebieg przebieg podlaskiego odcinka S16, będącego łącznikiem między S61 (Bia Balticą) i S19. W tym wariancie Via Carpatia prowadziłaby przez Boćki, Wysokie Maz. Zambrów, Łomżę do Ełku.

- Z naszego punktu widzenia jest raczej do wykluczenia w sposób jednoznaczny - mówił w styczniu 2021 podczas parlamentarnej debaty drogowej Wojciech Borzuchowski, dyrektor białostockiego oddziału GDDKiA. - Wyklucza ona zasadność budowy S19 od Bielska do Białegostoku (jest na etapie przetargów, wyboru wykonawców lub juź podpisaniu umowy - przyp. red). Ale też wyklucza miasto Białystok z przebiegu tej trasy, więc myślę, że nikt się na to nie zgodzi.

Wojciech Borzuchowski dodał, że po podlaskiej debacie drogowej 3 grudnia, która była zwieńczeniem konsultacji społecznych, wpłynęło bardzo dużo opinii i petycji od podlaskich samorządów, które opowiedziały się za wariantem Knyszyn-Ełk, ale też tych, które optują za kierunkiem augustowskim po drodze dk 8. Ale na ten ostatni wariant też nie zgadadzają się ekolodzy, bo przecina Biebrzański Park Narodowy pod Sztabinem.

Droga Augustów Białystok, czyli dk8

Białystok. Radni PSL z sejmiku chcą, by łącznik między droga...

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Dziennik Zachodni / Wielki Piątek

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: S16. Ekolodzy rozpoczęli drugą Rospudę. Na razie na papierze. Nie chcą, by droga S16 biegła przez Mazury i Biebrzański Park Narodowy - Gazeta Współczesna

Wróć na poranny.pl Kurier Poranny