Planowana droga ekspresowa S16 na przygotowywanym aktualnie do realizacji odcinku Mrągowo-Ełk-Knyszyn byłaby włączona do krajowego i europejskiego systemu sieci dróg ekspresowych i autostrad, w tym „Via Baltica” i „Via Carpatia”.
- Spowodowałoby to skumulowanie ruchu tranzytowego do państw bałtyckich przez Mazury i Biebrzański Park Narodowy. To z kolei doprowadzi do znaczącego wzrostu natężenia ruchu pojazdów ciężarowych, wzrostu hałasu i zniszczenia unikatowych na skalę europejską walorów przyrodniczych przecinanych obszarów. Zdewastowany zostanie atrakcyjny krajobraz i miejsca licznie odwiedzane przez turystów, co napędza dziś lokalną ekonomię. Kosztowna budowa na podmokłych terenach czteropasmowej drogi niepotrzebnie obciąży zwielokrotnionymi kosztami kieszeń podatników - podkreślają ekolodzy.
Przypomnijmy. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad złożyła do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Olsztynie wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla odcinka Mrągowo-Ełk. Dla dalszego odcinka S16 w kierunku Białegostoku analizowane są warianty przecinające Biebrzański Park Narodowy pod Osowcem, i alternatywnie w okolicach Sztabina.
Ekolodzy podkreślają, że przeciwko wariantom opracowanym przez drogowców protestują mieszkańcy okolic największego polskiego parku narodowego wraz z przyrodnikami i naukowcami. Ci ostatni określili taki wariant budowy jako ekstremalnie szkodliwy dla przyrody. Internetowe apele o wstrzymanie prac na obu odcinkach i opracowanie rozwiązania alternatywnego omijającego cenne tereny, podpisało do tej pory łącznie blisko 80 tys. osób!
- Wysokie ryzyko tych inwestycji w związku z silnymi protestami społecznymi, negatywnym oddziaływaniem na obszary prawnie chronione i realnym konfliktem z instytucjami europejskimi jest dobrze znane inwestorowi. Dlatego po raz kolejny apelujemy do niego i odpowiedzialnych za rozwój infrastruktury i ochronę środowiska ministrów o przygotowanie tej inwestycji zgodnie ze sztuką projektowania inwestycji liniowych i w zgodzie z prawem ochrony przyrody. – mówi Małgorzata Górska z Fundacji Greenmind –
Uważa, że niezbędne jest przeprowadzenie strategicznej oceny oddziaływania na środowisko dla całej inwestycji zamiast sztucznego cięcia jej na krótkie odcinki. Decyzja o wyborze przebiegu tej inwestycji liniowej powinna zapaść w oparciu o analizy społeczne, ekonomiczne, środowiskowe i transportowe wszystkich możliwych tras alternatywnych.
- Nie można mówić o jakichkolwiek standardach ochrony przyrody w Polsce jeśli pozwoli się na budowę międzynarodowego korytarza tranzytowego przez park narodowy. Jaka to ochrona dobra narodowego? Tak jak buduje się obwodnice miast, tak musi powstać obwodnica Wielkich Jezior Mazurskich i doliny Biebrzy dla ruchu ciężarowego a mieszkańcy i turyści powinni mieć dostęp do dobrej jakości dróg lokalnych. Ominięcie Biebrzańskiego Parku Narodowego jest jak najbardziej możliwe. Nasza fundacja przedstawiła taką koncepcję Generalnej Dyrekcji Dróg i nie rozumiemy dlaczego nie została ona jeszcze poddana analizom. – mówi Małgorzata Stanek z Fundacji dla Biebrzy.
Dlatego ekolodzy zaproponowali alternatywny przebieg przebieg podlaskiego odcinka S16, będącego łącznikiem między S61 (Bia Balticą) i S19. W tym wariancie Via Carpatia prowadziłaby przez Boćki, Wysokie Maz. Zambrów, Łomżę do Ełku.
- Z naszego punktu widzenia jest raczej do wykluczenia w sposób jednoznaczny - mówił w styczniu 2021 podczas parlamentarnej debaty drogowej Wojciech Borzuchowski, dyrektor białostockiego oddziału GDDKiA. - Wyklucza ona zasadność budowy S19 od Bielska do Białegostoku (jest na etapie przetargów, wyboru wykonawców lub juź podpisaniu umowy - przyp. red). Ale też wyklucza miasto Białystok z przebiegu tej trasy, więc myślę, że nikt się na to nie zgodzi.
Wojciech Borzuchowski dodał, że po podlaskiej debacie drogowej 3 grudnia, która była zwieńczeniem konsultacji społecznych, wpłynęło bardzo dużo opinii i petycji od podlaskich samorządów, które opowiedziały się za wariantem Knyszyn-Ełk, ale też tych, które optują za kierunkiem augustowskim po drodze dk 8. Ale na ten ostatni wariant też nie zgadadzają się ekolodzy, bo przecina Biebrzański Park Narodowy pod Sztabinem.
echodnia.eu W czerwcu wybory do Parlamentu Europejskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?