Koncepcja CSR (Corporate Social Responsibility), czyli Społecznej Odpowiedzialności Biznesu jest przede wszystkim praktyką wielkich międzynarodowych korporacji. Jak wyjaśnia profesor Bogusław Plawgo w wydawnictwie Społeczna Odpowiedzialność Biznesu – Raport z badań (przygotowanym przez Wyższą Szkołę Administracji Publicznej w Białymstoku) wynika to z nasilającej się konkurencji, procesów globalizacyjnych i rewolucji w zakresie obiegu informacji.
Okazało się bowiem, że ani atrakcyjna cena, ani wysoka jakość oferowanych produktów nie gwarantują dziś firmom długookresowego sukcesu rynkowego. – Bez kształtowania pozytywnego wizerunku i utrzymywania korzystnych relacji z interesariuszami nie sposób utrzymać trwałej przewagi konkurencyjnej – zauważa profesor Plawgo.
Jeśli zapytacie Państwo kim są owi „interesariusze” firm, to – jak wyjaśnia Agnieszka Sosnowicz w ww. publikacji – jest to osoba, bądź podmiot zainteresowany działalnością firmy i ponoszący różnego typu ryzyko związane z jej funkcjonowaniem. W przeciwieństwie do akcjonariusza zainteresowanego przede wszystkim zyskiem z działalności spółki, interesariusze to grupa obejmująca m.in. pracowników, klientów, kredytodawców, dostawców, a w szerszym kontekście społeczeństwo lokalne (od mieszkańców regionu, po organizacje ekologiczne i instytucje społeczne).
Po co przytaczam tę definicję? Żeby było wiadomo, do jak szerokiego grona odnosi się koncepcja CSR i w jak wielu sferach firma poszukiwać może owych źródeł przewagi nad konkurencją.
Oczywiście czas zapytać, jak owa koncepcja ma się do praktyki życia biznesowego w Polsce, a zwłaszcza na naszym własnym podwórku, czyli w gospodarce województwa podlaskiego, które nie jest zdominowane przez wielkie korporacje o zagranicznym kapitale, tylko przez małe i średnie firmy.
Zobacz: Superfirmy 2010 - Znamy już Superfirmy, które potrafią dzielić się tym, co mają
Otóż wyniki badań zaprazentowane w raporcie WSAP wskazują, że jeszcze ponad połowa podlaskich przedsiębiorców nie stosuje zasad odpowiedzialnego biznesu. – Województwo podlaskie stanowi region typowo rolniczy, charakteryzujący się niskim stopniem dostępności i urbanizacji – wyjaśnia profesor Plawgo. – Z tego powodu zainteresowanie inwestowaniem kapitału zagranicznego jest niewielkie, a co za tym idzie wolniej upowszechniają się praktyki zarządzania zgodne z wysokimi standardami światowymi i europejskimi, w tym dotyczące wdrażania strategii Społecznej Odpowiedzialności Biznesu.
Co jednak ciekawe, raport pokazuje, że choć świadomość idei CSR jest u nas słaba, koszty wdrażania jej reguł uważane często za zbyt wysokie w stosunku do korzyści, to jednak praktyka funkcjonowania firm jest w wielu sferach zgodna z zasadami Społecznej Odpowiedzialności Biznesu. Większość przedsiębiorstw szanuje prawo pracowników do dobrowolnego zrzeszania się, firmy pomagają pracownikom w zdobywaniu umiejętności i wiedzy, oferując szkolenia oraz zapewniając możliwości awansu. Ponadto w objętych badaniem firmach nie stosuje się praktyk dyskryminacyjnych wobec zatrudnionych. Podlaskie przedsiębiorstwa zatrudniają też przede wszystkim lokalną kadrę. Widać jednak np., że kształtowanie relacji ze społecznością lokalną ogranicza się do sponsoringu lokalnych wydarzeń kulturalnych i sportowych oraz działań filantropijnych.
W większości firmy nie podejmują działań mających na celu rozwiązywanie problemów społecznych i nie publikują raportów na temat efektów działalności z zakresu zaangażowania społecznego.
Najlepiej nasze firmy oceniają zależność między stosowaniem zasad CSR wobec klientów a konkurencyjnością przedsiębiorstw.
Flagowym okrętem podlaskich firm odpowiedzialnych społecznie jest British American Tobacco, firma uhonorowana Europejską Nagrodą Społecznej Odpowiedzialności Biznesu. Co zresztą potwierdza, że idea ta jest szczególnie praktykowana w międzynarodowych korporacjach.
Ale i w takich naszych przedsiębiorstwach jak na przykład Mlekovita, Mlekpol, Browar Dojlidy czy PKS SA w Białymstoku znajdziemy wzorcowe praktyki stosowania zasad CSR.
Zresztą w ostatnim wydaniu Prestiżu Gazety Współczesnej prezentujemy wiele firm, z których region może być dumny nie tylko z powodu ich wyników finansowych, ale właśnie również ciągłego poszukiwania nowych i nowoczesnych sposobów na budowanie swojej pozycji wobec klientów, kontrahentów i lokalnej społeczności.
Michał Pietrzak - Niedźwiedź włamał się po smalec w Dol. Strążyskiej
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?