- Wierzę, że dziewiętnastka w końcu powstanie. Mam rządowe zapewnienie. Czekamy na wbicie łopaty. Historia budowy tej drogi jest długa. Decyzje zmieniały się często - mówi Mikołaj Linkiewicz, dyrektor Stowarzyszenia Przewoźników Podlasia.
Na razie dobra wiadomość jest taka, że dokładnie za tydzień Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosi przetarg na studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe. To dokument, w którym znajdą się m.in. przebieg, dane finansowe, uwarunkowania przyrodnicze. Jego przygotowanie zajmie rok. Koszt to 50 mln zł.
- Na podstawie tego studium wystąpimy o wydanie decyzji środowiskowej - mówi Jerzy Doroszkiewicz, dyrektor białostockiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
- Są zabezpieczone pieniądze na tę dokumentację. Grunt, żeby szybko to przygotować - mówi wiceminister infrastruktury Paweł Olszewski, który wczoraj odwiedził nasz region. Nie chciał powiedzieć, ile może kosztować budowa S19 na Podlasiu. - Wartość jest gigantyczna - przyznał wiceminister.
W przypadku naszego regionu chodzi o przebudowę 194 kilometrów od Kuźnicy do Chlebczyna, znajdującego się w województwie mazowieckim. Wiadomo, że trasa została podzielona na kilka odcinków. Najbardziej zaawansowany jest ten od Korycina do węzła Choroszcz na zachód od Białegostoku. - W listopadzie spodziewamy się decyzji środowiskowej - podkreśla Jerzy Doroszkiewicz.
W przypadku pozostałych odcinków: Kuźnica - Korycin,Choroszcz - Ploski, Ploski - Chlebczyn decyzję trzeba dopiero przygotować. Wprawdzie część dokumentów przygotowywano już wcześniej, ale pozwolenia środowiskowego nie ma. Niektóre decyzje utknęły w sądzie. GDDKiA, właśnie dzięki studium, nie musi czekać na wyrok.
GDDKiA liczy, że pod koniec 2018 roku będzie mogła ogłaszać przetargi na projektowanie i budowanie ekspresowej dziewiętnastki. Ma być to droga dwujezdniowa, choć niewykluczone, że miejscami będą to na przykład dwa pasy plus jeden. Wszystko zależy od pomiaru natężenia ruchu, który prowadzony jest w tym roku.
Zgodnie z rządowymi zapowiedziami S19 ma być gotowa najpóźniej do 2025 roku.
Odcinek Kuźnica - Sokółka - Korycin
Najmniej zaawansowany. W drugiej połowie 2018 r. GDiA chce wystąpić o decyzję środowiskową. W połowie 2019 r. możliwy jest przetarg na jego zaprojektowanie i zbudowanie. Początek prac 2020 r.
Odcinek Korycin - Knyszyn - Dobrzyniewo - Choroszcz
Jeszcze w listopadzie tego roku GDiA chce uzyskać decyzję środowiskową. Za trzy lata możliwy jest przetarg. Początek robót 2019 r. Zakończenie 2022 r.
Odcinek Choroszcz- Ploski
Do 2017 r. mają zostać uaktualnione materiały do decyzji środowiskowej. Pod koniec 2018 r. przetarg. Początek robót 2020 r.
Odcinek Ploski - Chlebczyn
Do 2017 r. mają zostać uaktualnione materiały do decyzji środowiskowej. Pod koniec 2018 r. przetarg. Początek prac 2020 r.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?