W lutym składaliśmy do tej instytucji petycję w sprawie ekranów pochłaniających dźwięk, a tu okazało się, że mamy dużo większy problem – mówią mieszkańcy osiedla Leśnego.
Budowa S19 Czarna Białostocka-Białystok Północ. Z rozbudową obwodnicy Wasilkowa
To pokłosie budowy odcinka drogi S19 Białystok Północ-Czarna Białostocka. W jego ramach powstanie druga nitka obwodnicy Wasilkowa. Kontrakt na zaprojektowanie i wybudowanie odcinka realizuje Unibep. Niewykluczone, że jeszcze w tym roku złoży wniosek do wojewody o decyzję ZRID.
Już miesiąc temu do białostockiego oddziału GDDKiA mieszkańcy złożyli petycję, pod którą podpisało się 221 osób. Teraz wysłali do centrali w Warszawie skargę na działania terenowego oddziału GDDKiA w Białymstoku.
Domagają się konkretnych działań mających na celu uwzględnienie podczas budowy drogi ekspresowej S19 rozwiązań mających odsunąć ruch pojazdów ciężkich od ich domów. Żądają zlecenia wykonawcy inwestycji uwzględnienia w planie budowlanym jednego lub obu wskazanych w petycji rozwiązań:
- drogi asfaltowej prowadzącej od ronda przy „Świętej Wodzie” i wyprowadzającej ruch pojazdów ciężkich za osiedlem i/lub
- zjazdu prowadzącego tiry bezpośrednio do terenów przemysłowych.
Mieszkańcy zapowiadają protesty
Obecnie istnieje droga szutrowa wiodąca ciężarówki w głąb lasu i oddalająca je od domów, zostanie jednak zabrana mieszkańcom na poczet budowy drogi S19.
- Najpierw zniknie naturalna bariera jak jest las, którego pas o szerokości 20 metrów zostanie zabrany pod obwodnicę. A wraz z tym szutrówka, które jeździł ciężkie pojazdy do okolicznych firm – alarmują mieszkańcy.
Według nich jeśli w planach inwestora nic się nie zmieni, to ciężkie wozy dostawcze będą jeździć do okolicznych firm, osiedlową ulicę Cedrową. Z wewnętrznej drogi stanie się przejazdową. Ich zdaniem innego wytłumaczenia lania na niej asfaltu nie ma.
- W razie nie przyjęcia naszych rozwiązań zapowiadamy protesty na etapie wydawania ZRID - zapowiada Maciej Markowski, jeden z mieszkańców.
Burmistrz Wasilkowa popiera mieszkańców
Zdaniem burmistrza Wasilkowa Adriana Łuckiewicza GDDKiA, realizując inwestycję budowy drogi ekspresowej S19, nie zaplanowała rozwiązań mających na celu odprowadzenie ruchu pojazdów ciężkich i tirów od zabudowań, a w myśl przedstawionych dotychczas rozwiązań przez GDDKiA ruch miałby się zbliżyć do Osiedla Leśnego II poprzez zagrodzenie dotychczasowej drogi szutrowej, po której obecnie poruszają się pojazdy ciężkie.
- Za zasadną postrzegam również kwestię postawienia ekranów akustycznych, co również sugeruję GDDKiA od 2019 roku – podkreśla Adrian Łuckiewicz.
Burmistrz uważa, że istnieją rozwiązania, które należy uwzględnić w projekcie budowlanym poprzez stworzenie drogi serwisowej jak najbliżej przyszłej drogi ekspresowej. Zaznacza, że konkretne działania, o które wnoszą mieszkańcy osiedla są zasadne i w skali inwestycji realizowanych przez GDDKiA w zasięgu finansowych możliwości tej instytucji.
- W imieniu mieszkańców osobiście prowadzę rozmowy z GDDKiA w tej sprawie. Zainteresowałem tym tematem również pana wojewodę oraz lokalnych parlamentarzystów - posłów i senatorów. Zorganizowałem także wspólnie z radną miejską Magdaleną Szubzdą spotkanie z mieszkańcami osiedla w Urzędzie Miejskim w Wasilkowie, aby wyjaśnić zawiłości i złożoność całej sytuacji. Liczę na otwartość ze strony GDDKiA i przychylność, tak aby zabezpieczyć interes i bezpieczeństwo mieszkańców Wasilkowa oraz doprowadzić do sytuacji, w której przyszła inwestycja będzie dla nich jak najmniej uciążliwa – dodaje Adrian Łuckiewicz.
Co na to drogowcy?
Białostocki oddział GDDKIA informuje, że prowadzone są obecnie analizy, które obok pracowników oddziału wymagają konsultacji ze służbami Wojewody, pod kątem zgodności z posiadanymi już decyzjami, między innymi środowiskową, oraz przepisami prawa.
- Analizy wymagają także udziału wykonawcy oraz inżyniera nadzoru nad zadaniem: Projekt i budowa drogi S19 na odcinku: węzeł Białystok Północ (bez węzła) – węzeł Dobrzyniewo (z węzłem). Żadne ostateczne rozstrzygnięcia jeszcze nie zapadły. Kształt ewentualnych rozwiązań będzie znany po zakończeniu analiz i uzgodnień - informuje Bartłomiej Piotrowski, główny specjalista z Pionu Zastępcy Dyrektora ds. Zarządzania Drogami i Mostami Wydziału ds. Zarządzania Kryzysowego i Bezpieczeństwa białostockiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Przypomnijmy, że odcinek Białystok Północ- Dobrzyniewo Duże (z węzłem) zaprojektować ma i wybudować także firma Unibep.
Zmiany w prawie o sprzedaży alkoholu
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?