Geneza projektu sięga początku poprzedniej dekady. Po wielu przymiarkach, ogólnopolskim konkursie, mniej lub bardziej realnych planach zagospodarowania urabanistyczno-komunikacyjnego okolic stacji kolejowej, zdecydowano się na projekt budowa Intermodalnego Węzła Komunikacyjnego. Już wcześniej zrezygnowano z budowy estakady nad torami od ul. Łomżyńskiej do Zwycięstwa. Urzędnicy uznali, że to zbyt kosztowne przedsięwzięcie. Podobnie jak rozważanego przez jakiś czas tunelu dla autobusów prowadzącego pod torami od ul. św. Rocha do ul. Kolejowej.
Czytaj też: Miasto ma posadzić 883 drzewa. To zadośćuczynienie za budowę węzła intermodalnego.
By powstała jego zasadnicza część, czyli dworzec miejski-centrum przesiadkowe, wyburzono cześć pawilonów Centrum Handlowego PARK. Zrezygnowano z zakupu 20 autobusów niskoemisyjnych na rzecz taboru elektrycznego w takiej samej liczbie. Z powodów oszczędnościowych zrezygnowano też z przebudowy ul. Młynowej.
Zobacz wizualizacje i mapy w naszej galerii!
Ostatecznie zakres projektu zawężono do przejścia podziemnego pieszo – rowerowego pod torami PKP. Zostanie też rozbudowano ulicy Kolejowej i Zwycięstwa.
- W tej chwili prace są na etapie uzyskiwania decyzji o Zezwoleniu na Realizację Inwestycji Drogowej. Planowany termin rozpoczęcia robót budowlanych to III kwartał br – mówi Anna Kowalska, z departamentu komunikacji społecznej Urzędu Miejskiego w Białymstoku.
Tunel pieszo-rowerowy będzie miał 103 metry, a przebudowa dróg na skrzyżowaniu ulic Zwycięstwa i Kolejowej obejmie odcinek o długości 250 metrów. Zostanie tam zbudowana nowa jezdnia, zatoki autobusowe, chodniki, zjazdy, a także oznakowanie poziome i pionowe.
Czytaj też: Węzeł intermodalny. Szykuje się wielka przebudowa w centrum miasta. Kilka ulic do poważnej modernizacji
Po drugiej stronie torów zostanie rozbudowane skrzyżowanie ul. Bohaterów Monte Cassino i Łomżyńskiej w Białymstoku wraz z infrastrukturą techniczną.
- Obecnie trwa aktualizacja dokumentacji projektowej. Ma zostać ukończona do początku czerwca – dodaje Anna Kowalska.
Czytaj też: Miasto ma posadzić 883 drzewa. To zadośćuczynienie za budowę węzła intermodalnego.
Spójnikiem obu inwestycji ma być nowo projektowana droga gminna klasy „L”, czyli centrum przesiadkowego.
Jednak realizacja tej inwestycji została odłożona w czasie. Okazało się bowiem, że niektóre przepisy ustaw stanowiących podstawy prawne do wydawania zezwoleń inwestycyjnych dla przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko, są niezgodne z dyrektywami unijnymi.
- Dlatego musieliśmy wycofać wniosek o wydanie decyzji ZRID i poczekać na wejście w życie nowelizacji ustawy o ochronie środowiska. Wkrótce ten wniosek zostanie złożony ponownie – tłumaczy urzędniczka z departamentu komunikacji społecznej.
Zapewnia, że opóźnienie nie wpłynie na korelację zamierzeń PKP odnośnie przebudowy peronów stacji kolejowej. Przyznaje jednak, że miasto wystąpiło z wnioskiem o wydłużenie terminu realizacji projektu do 30 września 2023 r. Jego wartość oszacowano teraz na 194,7 mln.
- Konsekwencją nierealizowania projektu, zgodnie z umową, będzie utrata dofinansowania – przyznaje Anna Kowalska.
Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?