Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Robisz zakupy? Radzi miejski rzecznik konsumentów

fot. Archiwum
fot. Archiwum
Małgorzata: Pod choinkę dostałam wieżę. Niestety, już 5 stycznia zaniosłam ją do reklamacji. Zostawiłam ją u sprzedawcy, ale roszczeń dochodzę nie od niego, tylko od gwaranta, którym jest inna firma. Do chwili obecnej nie otrzymałam sprzętu z powrotem. A zgodnie z kartą gwarancyjną termin naprawy sprzętu został określony na 14 dni. Co mogę zrobić?

- Może pani wezwać gwaranta do niezwłocznego wydania naprawionego sprzętu. Najlepiej zrobić to na piśmie. Natomiast jeśli dochodzenie roszczeń z tytułu gwarancji jest utrudnione (z uwagi na trzymiesięczny okres oczekiwania na naprawę), to może pani zmienić drogę dochodzenia roszczeń i od sprzedawcy - na podstawie przepisów ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej - zażądać naprawy lub wymiany tego sprzętu.

Helena: W salonie telefonii komórkowej kupiłam Internet przez modem USB. Po podłączeniu okazało się, że nie działa. Co mogę zrobić?

- Powinna pani wiedzieć, że zawarła pani dwie umowy. Pierwsza, to umowa kupna-sprzedaży urządzenia USB, a druga umowa o usługę z firmą telekomunikacyjną. Z tego, co pani mówi, wynika, że umowa o usługę wykonywana jest prawidłowo. To zakupione urządzenie jest wadliwe.

W związku z tym powinna pani zgłosić reklamację do sprzedawcy urządzenia. Często bywa tak, że sprzedawcą urządzenia jest inna firma niż ta, z którą zawarliśmy umowę o usługę.

Kierując roszczenia do sprzedawcy, powinniśmy żądać naprawy lub wymiany przy pierwszej reklamacji. Jeżeli sprzęt nie zostanie naprawiony lub wymieniony w odpowiednim czasie, a wada jest istotna, możemy od umowy odstąpić i zażądać zwrotu uiszczonej przy zakupie ceny.

Roman: Trzy lata temu kupiłem akumulator. Kilka dni temu okazało się, że nie mogę uruchomić pojazdu. Przypuszczam, że akumulator jest wadliwy. Przy zakupie otrzymałem gwarancję na okres dwóch lat. Czy mogę ubiegać się jeszcze o reklamację?

- Nie, nie może pan skutecznie dochodzić roszczeń. Odpowiedzialność gwarancyjna już wygasła.

Wygasła również odpowiedzialność ustawowa sprzedawcy za wady sprzedanego przez niego akumulatora, gdyż obowiązywała przez okres dwóch lat od daty wydania akumulatora (data zakupu).

Roman: Mechanik samochodowy wyremontował silnik w moim aucie. Niestety, nie otrzymałem rachunku. Czy mechanik miał obowiązek go wydać i w jakim czasie mogę go żądać?

- Zgodnie z ordynacją podatkową usługodawca ma obowiązek wydać klientowi rachunek w ciągu siedmiu dni od daty wykonania usługi.

Z takim żądaniem możemy zwrócić się do przedsiębiorców nie później niż w ciągu trzech miesięcy od daty jej wykonania.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na poranny.pl Kurier Poranny