Remont dworca PKP w Białymstoku. Szykują się wielkie zmiany. Zobacz jak przebiegają prace (zdjęcia)

(jul)
Trwa kapitalny remont dworca kolejowego w Białymstoku
Trwa kapitalny remont dworca kolejowego w Białymstoku Anatol Chomicz
Trwa wielka modernizacja dworca PKP w Białymstoku. - Prace w pełni zaawansowane i wynoszą obecnie około 50 procent - mówi Michał Wrzosek, rzecznik firmy Budimex, która zajmuje się inwestycją. Zgodnie z planem wszystko ma być gotowe w maju 2020 roku.

Szykują się ogromne zmiany wewnątrz. Zniknęła m.in. antresola. Poczekalnia ma być bardziej przestronna. Dzięki temu poprawi się komfort obsługi podróżnych.

- Wyniki przeprowadzonych badań architektonicznych pozwolą przywrócić historyczny charakter wnętrza poczekalni. Powrócą do niej zdobienia ścian i sufitów, żeliwne słupy oraz posadzki- tłumaczy Anna Cierkowska z wydziału prasowego PKP S.A.

Zobacz też: Dworzec PKP Białystok przejdzie kolejny remont. Będzie wyglądał prawie, jak za cara [WIZUALIZACJE]

Podróżni, którzy wysiadają z pociągów już zwracają uwagę na charakterystyczne kolumny.

- Kolumny są zgodnie z projektem odbudowywane na wzór dworca z czasów carskich kiedy powstawał oryginalny obiekt - wyjaśnia Michał Wrzosek.

I dodaje: Realizujemy obecnie roboty sieciowe konstrukcji głównego budynku dworca. Wykonujemy obecnie posadzki i kończymy instalacje podposadzkowe. Wykonaliśmy już konstrukcję nowego segmentu B budynku dworca. W lipcu rozpoczynamy montaż okien i będziemy wymieniać dach - wylicza rzecznik Budimexu.

Czytaj też: Jakich połączeń kolejowych brakuje białostoczanom? Mieszkańcy wskazali

Projekt przewiduje też przeniesienie kas biletowych, wymianę wszystkich instalacji wewnętrznych, m.in. łączy teletechnicznych, monitoringu, instalacji sanitarnych (wentylacji, klimatyzacji, przewodów wodno-kanalizacyjnych).

Ważna informacja dla niepełnosprawnych osób. Budynek będzie dostosowany do ich potrzeb. Plany zakładają bowiem instalację wind. Z myślą o niewidomych i niedowidzących pasażerach pojawią się system oznaczeń dotykowych i tak zwane pasy prowadzące.

Natomiast na zewnątrz powstanie więcej miejsc parkingowych.

Białostocki dworzec to zabytkowy budynek dawnej kolei warszawsko-petersburskiej. Został wybudowany w 1860 roku. Pierwszy pociąg osobowy, przemierzający całą trasę z Warszawy do Petersburga, pojawił się w Białymstoku we wrześniu 1862 roku. W XIX wieku dworzec rozbudowano. Podczas I wojny światowej został spalony przez wycofujące się wojska rosyjskie. A podczas II wojny światowej został zbombardowany. Dopiero w 1989 roku rozpoczęła się jego renowacja, która trwała 14 lat. Obiekt jest przykładem architektury neobarokowej. Od 1960 roku jest wpisany do rejestru zabytków.

Dworzec PKP w Białymstoku, który jest największym dworcem kolejowym na Podlasiu, już wkrótce przejdzie gruntowny remont. Polskie Koleje Państwowe S.A. właśnie ogłosiły przetarg na jego wykonanie. Czas na złożenie oferty upływa 4 kwietnia tego roku.

Dworzec PKP Białystok przejdzie kolejny remont. Będzie wyglą...

Polskie pociągi w ciągu jednego roku przewożą prawie 304 miliony pasażerów. Lepiej nie było od 15 lat! Co czwarty podróżny wyruszający w drogę, zaczyna lub kończy swoją podróż na jednym z 10 największych dworców. Które to? Zobacz w naszej galerii!

Co czwarty pasażer kolei tu był! Zobacz 10 największych stac...

Strefa Biznesu - Boże Ciało 2023. Gdzie i za ile wyjadą Polacy?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze 24

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
Dworzec jak za cara i kolej jak za cara , żenada,żenada,żenada. Jeżdżę często, przeważnie jest jakaś wtopa PKP albo opóźnienie, albo autobus zamiast pociągu, albo kible zapchane, właściwie aby jeździc PKP to trzeba to lubić inaczej raczej nie polecam. A dworzec komu on potrzebny, z pewnością nie podróżnym bo Białystok to nie centrum przesiadkowe , tu mało kto czeka na przesiadkę bo właściwie nie ma dokąd odjechać, linii jak na lekarstwo , kierunki dwa. Brak słów na tych mangerów z PKP , tam jest jak w sądach do puki nie wywalą wszystkich od sprzątaczki do dyrektorów to nic się nie zmieni.
G
Gość
2019-06-28T21:08:27 02:00, Gość:

Zabytek to zabytek ok., ale MUSI być zadaszenie na peronach!!! Podnieść wysokość peronów!!! Jeśli tych spraw nie załatwi ten remont to całość nie będzie służyć pasażerom. Tyle w temacie.

Popieram przedmówcę. Jeśli zadaszenia nie będzie to po co ten remont jest? Moim zdaniem nie było tak źle z tymi budynkami.

G
Gość
Zabytek to zabytek ok., ale MUSI być zadaszenie na peronach!!! Podnieść wysokość peronów!!! Jeśli tych spraw nie załatwi ten remont to całość nie będzie służyć pasażerom. Tyle w temacie.
l
lolo
wielkie marnotrawstwo naszych podatków. Rozbierają to co wcześniej remontowali za miliony. Kto nam te podatki zwróci.
G
Gość
Remont za remontem a z pociągu trzeba skakać na spadochronie.
j
jarekk
ciągle zastanawiam się czy na kolei nie ma pilniejszych wydatków jak chociażby wyremontowanie do końca torowiska na odcinku B-stok - Warszawa. Dotychczasowemu dworcowi PKP niczego nie brakowało
G
Gość
Wprost nie mogę doczekać się tych biało-czarnych płytek a la kibel w latach 80-tych na podłodze. Zadaszenie nad peronami? To może przy okazji kolejnego, dwuletniego remontu, który rozpocznie się za 5 lat... Zgadzam się z przedmówca mi, że ten remont to totalne nieporozumienie.
E
E
Przebudowa dworca to przykład niegospodarności i niefrasobliwego wydawania pieniędzy.Część peronów w kiepskim stanie i brak zadaszenia- zmiana takiego stanu powinna być priorytetem PKP a nie ponowna przebudowa zmodernizowanego przecież dworca.
s
smooth
2019-06-28T16:09:16 02:00, Gość:

I znowu świeżo po remoncie wnętrza będą szpecone reklamami w neonowych kolorach?

Moze przebudować perony żeby do pociągu się nie wdrapywać z bagażem tylko po ludzku wchodzić?

Słuszna uwaga. Poza brakiem zadaszenia, perony niedostosowane do poziomu wejść do pociągów to kolejny element, który pokazuje, że ten dworzec nie jest dla podróżnych. Pomijam już takie detale jak kostka betonowa...

G
Gość
I znowu świeżo po remoncie wnętrza będą szpecone reklamami w neonowych kolorach?

Moze przebudować perony żeby do pociągu się nie wdrapywać z bagażem tylko po ludzku wchodzić?
s
smooth
PKP robi tą inwestycję dla siebie, a nie dla podróżnych/użytkowników. W przeciwnym wypadku najpierw należałoby zrobić zadaszenie peronów. Czy jest jeszcze jakieś miasto w Polsce, o podobnej wielkości lub liczbie mieszkańców, gdzie podróżni czekają/wsiadają do pociągu przemoczeni w deszczu lub śniegu? Coraz więcej osób kupuje bilety online więc odnowiony wystrój dworca to na pewno fajna sprawa ale nie stanowi o komforcie użytkowania.
G
Gość
Ciągle remontują ten dworzec. W ciągu ostatnich 15 lat to już chyba 5 remont
q
qrwa
Zróbcie zadaszenie peronów!!!!!!!!
G
Gość
" A podczas II wojny światowej został zbombardowany. Dopiero w 1989 roku rozpoczęła się jego renowacja"

Tylko blondynka mogła napisać takie ćóś.

Z tego bełkotu wynika, że przez 40 lat były tam ruiny.

"Renowacja" podobnie jak ta "modernizacja" to jeden wielki Miś i nie jest to ostatnie słowo rozmodlonych cwaniaczków.
B
Bstok
Najciekawsze jest to, że wraz z kontynuacją (na razie zawieszoną) Rail Baltica, układ torowy zostanie zmieniony. Umieram z ciekawości jak budynek będzie przygotowany pod przyszłe modyfikacje i co będzie (a niestety wiele wskazuje, że będzie), jeśli zabraknie funduszy na dokończenie odcinka Czyżew - Białystok.

A zadaszenie prawdopodobnie będzie. Ale oby nie takie jak z czasów Kolei Warszawsko-Petersburskiej (a właściwie Petersbursko-Warszawskiej). Wyglądało masakrycznie. Liczę na coś nawiązującego stylem ale w nowszej technologii.
Wróć na poranny.pl Kurier Poranny
Dodaj ogłoszenie