Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Remigiusz Ryziński – Dziwniejsza historia. Żydzi i geje w Warszawie XX wieku

Jerzy Doroszkiewicz
Jerzy Doroszkiewicz
Remigiusz Ryziński (ur. 1978) – filozof i kulturoznawca. Absolwent Uniwersytetu Jagiellońskiego. Studiował na Sorbonie pod kierunkiem Julii Kristevy. Napisał pracę doktorską poświęconą Fragmentom dyskursu miłosnego Rolanda Barthes’a; w 2012 roku habilitował się na podstawie rozprawy o współczesnym francuskim feminizmie. Pracuje jako wykładowca akademicki w Warszawie na stanowisku profesora nadzwyczajnego. Stypendysta m.in. Rządu Francuskiego, Fundacji Schumana, Fundacji Nippon, Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Miasta Stołecznego Warszawy. Autor publikacji poświęconych współczesnej kulturze i filozofii. Zajmuje się feminizmem oraz teoriami gender i queer. Tłumaczył Sartre’a, Eco i Kristevę. W 2017 roku wydał reportaż Foucault w Warszawie, za który otrzymał nominację do Nagrody Literackiej Nike.
Remigiusz Ryziński (ur. 1978) – filozof i kulturoznawca. Absolwent Uniwersytetu Jagiellońskiego. Studiował na Sorbonie pod kierunkiem Julii Kristevy. Napisał pracę doktorską poświęconą Fragmentom dyskursu miłosnego Rolanda Barthes’a; w 2012 roku habilitował się na podstawie rozprawy o współczesnym francuskim feminizmie. Pracuje jako wykładowca akademicki w Warszawie na stanowisku profesora nadzwyczajnego. Stypendysta m.in. Rządu Francuskiego, Fundacji Schumana, Fundacji Nippon, Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Miasta Stołecznego Warszawy. Autor publikacji poświęconych współczesnej kulturze i filozofii. Zajmuje się feminizmem oraz teoriami gender i queer. Tłumaczył Sartre’a, Eco i Kristevę. W 2017 roku wydał reportaż Foucault w Warszawie, za który otrzymał nominację do Nagrody Literackiej Nike. Wydawnictwo Czarne
Remigiusz Ryziński książką „Dziwniejsza historia” ożywia nieistniejący już świat Warszawy i okolicznych miejscowości 20-lecia międzywojennego i Polski stalinowsko-gomułkowskiej. Świat biedy, szarości i kwitnącego, nieskrępowanego homoseksualizmu.

Remigiusz Ryziński oddaje głos swoim bohaterom, dobiegającym dziewiątego krzyżyka gejom i lesbijkom, Żydom i Polakom. Opisuje ich przedwojenne losy, rodziny, pierwsze niewinne rozrywki i zainteresowanie seksem. Odkrywanie odmienności, czy raczej nieheteronormatywności. I jednocześnie owo patrzenie na getto z drugiej strony ogrodzenia. Bo „Dziwniejsza historia” to właściwie kilka historii, nie w kontekście głównych bohaterów, zredukowanych nota bene do imion, co historie antysemityzmu i życia mniejszości seksualnych.

Seks, potrzeby ludzi w czasie wojny wciąż są tematami tabu, podobnie jak niewolnictwo seksualne w czasie II wojny światowej. Tymczasem Remigiusz Ryziński zebrał wspomnienia nie tylko o gejach, ale też przedwojennych, wojennych i powojennych prostytutkach. O fascynaci hitlerowców polskimi kobietami z wyższych sfer, zmuszonymi sytuacją do kupczenia ciałem i oczywiście, o hitlerowskich żołnierzach homoseksualistach, którzy nie pogardzili ani polskim ani żydowskim chłopcem. Choć ci ostatni, szczególnie jeśli nie mówili dobrze po polsku – szanse na przeżycie mieli znikome. Pojawiają się w tej książce szmalcownicy, Irena Sendlerowa, Ryziński wprawnym piórem, z zapałem wytrawnego reportera, kreśli mapę ludzkich zachowań podczas okupacji.

Czasy powojenne w Warszawie opisane z są z niezwykłą nostalgią. Seks w pokojach kwaterunkowych, na gruzach, w brudnych szaletach. Łowy na żołnierzy pełniących wartę przy Grobie Nieznanego Żołnierza. Wszystko jednak podane w tonacji ciepłej, wręcz czułej, dalekie od pewnej pretensjonalności jaką w „Lubiewie” wykorzystał jako figurę stylistyczną Michał Witkowski. Tu dominuje „wspomnień czar” - od kultowych dla gejów knajp, po publiczne łaźnie, szalety, czy podcienie Mostu Poniatowskiego. Warszawy, której już nie ma, a którą Polacy znają choćby z czarno-białych filmów o przeróżnych „niewinnych czarodziejach”. Pojawiają się esbeckie teczki, morderstwa rabunkowe, ale generalnie świat lat 60. jawi się gejowskim rajem.

Remigiusz Ryziński bardzo lekkim piórem opisuje niełatwe życie mniejszości seksualnych i narodowych w Polsce. Bo antysemityzm powróci w finale tej książki, która urywa się mniej więcej w roku 1968. I kto wie, czy te smutne fakty z historii PRL nie wywołują większego przygnębienia, niż ukrywanie swojego seksualizmu. I wtedy, i dziś.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na poranny.pl Kurier Poranny