Regeneracja filtrów i katalizatorów

Artykuł sponsorowany

Wysoka skuteczność regeneracji filtrów możliwa jest przy użyciu odpowiednich urządzeń oraz z zastosowaniem bezpiecznych metod. W Krymar czyszczenie filtrów cząstek stałych wykonujemy w oparciu o szwajcarską technologię marki FFSolution, znanej na świecie, cenionej przez serwisantów za wysoką skuteczność. Wybierz regenerację DPF dla lepszych osiągów auta. W sytuacji, gdy filtr DPF jest zanieczyszczony, należy rozważyć jego regenerację z użyciem metody: bezpieczniej dla samego filtra, ekonomicznej, proekologicznej, skutecznej.

Wszystkie powyższe warunki spełnia system opracowany przez FFSolution, który z jubilerską precyzją czyści filtry DPF samochodów osobowych i ciężarowych - zawsze w sposób bezpieczny dla tych podzespołów.

Jak wygląda czyszczenie filtra DPF w firmie KRYMAR?

Procedura regeneracji wygląda następująco: klient zgłasza chęć regeneracji swojego filtra i przywozi go do nas (ewentualnie my go odbieramy); poddajemy filtr oględzinom pod kątem uszkodzeń, również za pomocą endoskopu cyfrowego (jeśli monolit filtra jest uszkodzony, nie nadaje się do regeneracji- należy kupić nowy lub używany filtr). Jeżeli filtr nadaje się do regeneracji przygotowujemy go do czyszczenia- zakładamy przejściówki, zabezpieczamy czujniki. Po podłączeniu filtra do naszego urządzenia sprawdzamy jego przepustowość (przygotowujemy pierwszy wydruk) i myjemy go kilkukrotnie, zmieniając kierunki przepływu wody. Po udanym myciu suszymy filtr w temperaturze 90 st.C. W bardzo mocno zabrudzonych DPF pod koniec procesu suszenia, dochodzi do uwolnienia się sadzy i popiołu w postaci "patyczków".

Zdarza się, że zanieczyszczenia są tak mocno uwięzione w kanałach, że czyszczenie wodne usuwa ich większość, ale nie wszystkie. Namoknięte detergentem, rozruszane impulsami wody i powietrza są już niemal gotowe do opuszczenia kanałów, jednak sam przepływ powietrza to wciąż za mało. Suszenie powietrzem o temperaturze 90 st.C powoduje ich mocne obkurczenie w kanałach, a wysoki przepływ gorącego powietrza usunie je z DPF. Po suszeniu filtr jest ponownie poddawany testowi przepływu (drugi wydruk). Na podstawie porównania obu wyników widzimy jak skuteczne było mycie. Zapytacie więc czym takie urządzenie różni się od zwykłej myjki ciśnieniowej. Myjka ciśnieniowa działa skupionym prądem wody pod wysokim ciśnieniem, natomiast nasza maszyna czyści filtr objętością wody pod ciśnieniem. Gdy myjka działa punktowo na poszczególne kanały, nasza maszyna czyści wszystkie kanały na raz. Takie działanie pozwala jednocześnie na lepsze rozłożenie sił działających na monolit. Podanie dużego ciśnienia punktowo może spowodować zniszczenie w tym miejscu wkładu filtra- wynika to z jego budowy wewnętrznej i składu materiałowego. Kanaliki filtra DPF są zbudowane z porowatego węglika krzemu, związków tytanu i aluminium i innych metali o porowatej strukturze (oprócz tego kanaliki pokryte np. tlenkami glinu i ceru, chlorkiem platyny). Sam węglik krzemu, z którego są głównie zbudowane monolity jest bardzo twardy, ale zarazem i kruchy. Często takiemu "chałupniczemu" myciu towarzyszy nieprzebadana chemia, którą mechanicy wlewają do filtra. Nieumiejętnie dobrana może zniszczyć powłoki kanalików lub spowodować ich jeszcze gorsze zatkanie. Dlatego stanowczo odradzamy takie działania "na własną rękę". Przez takie, często nieświadome działania mechanicy szkodzą klientowi, a co za tym idzie również i sobie.

Firma "KRYMAR", żeby zapewnić jak najwyższą jakość usług zakupiła najlepszE obecnie na rynku maszynY do regeneracji filtrów DPF, FAP, GPF i SCR- FH2 i FH3 Semi Double, szwajcarskiej firmy FFSolution. Jako jedyni w Polsce posiadamy trzy urządzenia do czyszczenia, co zapewnia znakomitą jakość i dobry czas usługi. Funkcja czyszczenia to nie wszystko. Maszyny te pracują w obiegu zamkniętym z układem filtracji, są bezpieczne dla środowiska naturalnego i nie emitują zanieczyszczeń do atmosfery. Czyszczenie odbywa się z udziałem wody. Do każdego DPF aplikuje się odpowiednią ilość detergentu, który ma za zadanie ułatwienie usunięcia resztek oleju silnikowego, a także rozpuszczenie węglowodorów. Proces regeneracji DPF nie wymaga żadnych modyfikacji filtrów, żadnego rozcinania ani spawania. Suszenie 90 st.C umożliwia poprawny odczyt przeciwciśnienia po czyszczeniu, nie dławiony przez wodę; zapobiega przed dymieniem samochodu na biało po montażu DPF do pojazdu; w przypadku montażu filtra nieprawidłowo osuszonego, np. powietrzem o niższej temperaturze, będzie on mocno dławił spaliny- jak filtr zatkany. Może być także problem z adaptacją DPF po czyszczeniu, gdyż mokry DPF niejednokrotnie dławi bardziej niż zabrudzony. FFSolution (producent maszyny) zleciło wykonanie serii badań rentgenowskich, a także z użyciem mikroskopu elektronowego w celu potwierdzenia, iż procedura regeneracji nie ma negatywnego wpływu na strukturę ceramicznego monolitu, a także jego warstw katalitycznych. Procedura czyszczenia w maszynach jest bezpieczna dla filtrów cząstek stałych i katalizatorów. Urządzenia są nowoczesne, zgodne z aktualnymi trendami w branży motoryzacyjnej i spełniają wszelkie wymagane standardy. Zawór FFSolution oraz metoda czyszczenia posiada aktywny patent europejski.

Najczęstsze przyczyny awarii DPF/FAP, SCR itp.

Na podstawie doświadczenia pracy z układami oczyszczania spalin, opracowaliśmy listę czynników mających bezpośredni wpływ na działanie filtrów i katalizatorów. Część z nich dotyczy zagadnień eksploatacyjnych, jednak zdecydowana większość dotyczy mechaniki i usterek. Do czego służą i jak działają układy oczyszczania spalin możemy dowiedzieć się z innych artykułów, więc informacje te należy traktować jako uzupełnienie wiedzy już posiadanej, która niezbędna jest do prawidłowego zrozumienia poniższych zagadnień.

Jedną z najczęstszych przyczyn zapchania filtra DPF jest nieprawidłowa eksploatacja pojazdu. Jazda tylko po mieście, niekiedy na krótkich odcinkach - szczególnie zimą - częste odpalenia i gaszenia samochodu, szczególnie podczas procedury samoregeneracji filtra (tzw. wypalania lub dopalania) nie sprzyjają jego prawidłowemu działaniu. Poziom sadzy w kanalikach filtra narasta, a samochód nie może wytworzyć sprzyjających warunków do jej dopalenia, a jeśli już do tego dojdzie - często silnik jest gaszony, bo dotarliśmy na miejsce. Trochę łatwiej mają kierowcy samochodów z silnikami francuskiego koncernu PSA (np. jednostki HDi). Został tam zastosowany specjalny płyn dozowany do paliwa, mający za zadanie obniżenie temperatury samozapłonu sadzy, przez co samochód dokonuje samoregeneracji filtra w nieco mniej wymagających warunkach. Jednak i tutaj jest pewno "ale". Po jakimś czasie sam płyn wymieszany z sadzą zapycha filtr. Aby uniknąć tych problemów zalecane jest raz na jakiś czas udać się na trasę szybkiego ruchu i zwyczajnie w świecie "przegonić" auto. Trzeba także zwracać uwagę na parametry i pracę silnika, tak aby nie przerwać wypalania. Jeśli ktoś ma "lekką nogę" diesel także nie jest autem dla niego. Jeśli to wszystko nie poskutkuje pozostanie tylko regeneracja.

Kolejną możliwą przyczyną są usterki układu paliwowego. "Lejące" wtryski, podają zwiększoną dawkę paliwa do komory spalania, powodują zwiększoną emisję spalin, a co za tym idzie i sadzy, która zapycha filtr. Objawami tego mogą być ciemniejsze niż zwykle spaliny, nierówna praca silnika, spadek osiągów, wejście w tryb awaryjny. Ważne jest, aby od razu zareagować. Jeśli zbagatelizujemy problem nie tylko DPF przestanie funkcjonować jak należy, ale może nawet dojść do uszkodzenia silnika.
Następnym elementem, którego awaria może spowodować szybsze zapchanie filtra cząstek stałych jest zawór recyrkulacji spalin - EGR. Awarię tego układu można rozpoznać po odczuwalnym spadku mocy silnika, słabszej reakcji na gaz, zwiększonym spalaniu oraz zwiększonej emisji spalin.

Nieprawidłowo działające sondy i czujniki w układzie wydechowym, także mogą być przyczyną naszych problemów. To one odpowiadają za dobór parametrów pracy silnika, za procesy samoregeneracji filtrów cząstek stałych, za dozowanie płynu AdBlue (w pojazdach wyposażonych w układ selektywnej redukcji katalitycznej - SCR). Tutaj pojawia się tak naprawdę ogrom możliwości przyczyn zapychania układów oczyszczania spalin. Poprzez nieprawidłowe odczyty z czujników sterownik może rozpocząć wypalanie DPF w momencie do tego nieodpowiednim lub nie zakończyć go i doprowadzić do stopienia wkładu filtra. Może też nie zacząć wypalania w odpowiednim momencie powodując całkowite zapchanie filtra. Oczywiście odczyty z czujników rzutują także na pracę katalizatorów. Nieprawidłowe wskazania czujników NOx mogą doprowadzić do podania zbyt dużej ilości płynu AdBlue, który skrystalizuje się, powodując zapchanie układu.

Tutaj dochodzimy do kolejnego punktu na naszej liście - awarii układu dotrysku czynnika AdBlue. Najwięcej problemów układ SCR sprawia zimą. Płyn AdBlue zamarza w temperaturze -11°C. Po uruchomieniu silnika załącza się specjalna grzałka, jednak w trakcie postojów z przyczyn oczywistych płyn nie jest podgrzewany. Wystarczy więc w zimną noc zaparkować na podwórku, a płyn zamarza, zatykając wtryskiwacz, przewody, pompę, etc. Gdy płyn się rozmrozi pozostaną w nim kryształki, mogące uszkodzić pompę, czy wtrysk. Wszystkie elementy są wykonane z tworzywa sztucznego, z racji tego iż płyn AdBlue działa bardzo korozyjnie, a co za tym idzie elementy pomp są bardziej narażone na uszkodzenia. Uszkodzony wtryskiwacz może nieprawidłowo rozpylać płyn lub podawać jego nieprawidłowe ilości co może prowadzić do zapchania katalizatora. Należy także zwrócić uwagę na jakość płynu AdBlue i nie kupować go z nieznanych, niepewnych źródeł. Złe stężenia składników, zanieczyszczenia w płynie mogą spowodować nieodwracalne uszkodzenia poszczególnych podzespołów układu SCR.

Awaria turbosprężarki jest kolejnym czynnikiem mogącym spowodować zapchanie DPF. Uszkodzona turbosprężarka w wielu przypadkach puszcza olej w wydech. Olej silnikowy miesza się z sadzą, przedostaje się do kanalików, niszczy warstwy katalityczne. Do tego olej wymieszany z sadzą pod wpływem wysokiej temperatury tworzy skamienienia, których bardzo ciężko się pozbyć z filtra. Bardzo ważne jest, zarówno z punku widzenia silnika, jak i samego filtra niezwłocznie usuwać wszelkie usterki turbosprężarki.

Nieumiejętne stosowanie dodatków do paliwa i oleju, powoduje zwiększoną obecność popiołów w spalinach. Także stosowanie oleju silnikowego o parametrach innych niż zalecane przez producenta pojazdu grozi zwiększeniem ilości popiołów. Gdy takowe zapchają DPF-a nie da się ich inaczej pozbyć jak poprzez czyszczenie filtra metodą wodną w kierunku przeciwnym do kierunku przepływu spalin. Samoregeneracja filtra nic w tym przypadku nie da, gdyż popiołów nie da się wypalić - wypala się tylko sadza. Coraz częściej producenci zalecają stosowanie olejów silnikowych niskopopiołowych (tzw. low SAPS). Ich użycie w autach wyposażonych w filtr cząstek stałych staje się powszechne.

W przypadku filtrów mokrych (tzw. FAP) brak płynu obniżającego temperaturę wypalania sadzy (m.in. auta koncernu PSA lub z silnikiem ich produkcji- płyn EOLYS, INFINEUM itp.). Gdy tego płynu zabraknie filtr zapycha się bardzo szybko, gdyż silnik nie generuje wysokiej temperatury spalin ponieważ jest przystosowany do pracy z płynem obniżającym temperaturę wypalania sadzy. Reasumując sadza bez płynu nie wypala się bo spaliny mają zbyt niską temperaturę.

Oczywiście nad poprawnością działania tych systemów czuwa ogrom sond, czujników i sterowników, jednak i one mogą zawieść, a rzutuje to na sprawność układów oczyszczania spalin. Bardzo ważnym jest, aby reagować natychmiast, gdy tylko pojawią się pierwsze oznaki zapchania DPF-a. Im dłużej będziemy zwlekać, będziemy narażać się na coraz większe koszty i problemy. Filtr należy oddać do czyszczenia i postarać się rozpoznać przyczynę jego awarii, tak aby wyczyszczony mógł nam posłużyć jak najdłużej.

KRYMAR S.C. MARIUSZ SIENIUC, PATRYK SIENIUC
UL. WARSZAWSKA 6A LOK 2
BIAŁYSTOK 15-063
+48 512 339 409
+48 85 654 48 73
WWW.TURBOKRYMAR.PL

Wideo

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3