MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Ranking miast przyjaznych kierowcom. Białystok na słabej, przedostatniej pozycji. "Ocena wydaje się niesprawiedliwa"

Izabela Krzewska
W godzinach szczytu główne ulice w Białymstoku korkują się, ale -zdaniem naszych rozmówców - w porównaniu do innych miast, kierowcy nie mają wielkich powodów do narzekań
W godzinach szczytu główne ulice w Białymstoku korkują się, ale -zdaniem naszych rozmówców - w porównaniu do innych miast, kierowcy nie mają wielkich powodów do narzekań Wojciech Wojtkielewicz/ archiwum Polska Press
Stosunkowo wysokie ceny paliw czy ubezpieczenia OC. Z drugiej strony niskie opłaty za korzystanie ze strefy płatnego parkowania i płynne poruszanie się po mieście mierzone średnią prędkością jazdy. W ogólnym rozrachunku w "Rankingu miast przyjaznych kierowcom" Białystok zajmuje przedostatnie miejsce, wyprzedzając jedynie Rzeszów. - Wyniki są nieadekwatne, a po mieście jeździ się sprawnie i bezpiecznie - uważa szef Automobilklubu Podlaskiego.

Ranking miast przyjaznych kierowcom. Kryteria, lider i przegrani

Chodzi o kategorie miast do 300 tys. mieszkańców. Ranking opracował portal Oponeo.pl we współpracy z aplikacją Yanosik. Wzięło pod lupę największe polskie miasta i 8 kryteriów oceny.

  • średnie prędkości poruszania się,
  • liczbę kolizji,
  • funkcjonowaniu strefy płatnego parkowania (w tym wysokość opłat, liczba miejsc parkingowych typu Park 'N Go),
  • liczbę stacji ładowania samochodów elektrycznych,
  • dostępności carsharingu,
  • średnie ceny paliw,
  • koszt wymiany opon,
  • koszty ubezpieczenia OC auta średniej klasy.

- Myślę, że opinia kierowców - zarówno z naszego miasta, jak i tych przyjeżdżających do Białegostoku - jest zdecydowanie bardziej pozytywna, niż ranking by na to wskazywał - uważa Tomasz Klim, wiceprezydent Białegostoku.

Czytaj też:

Przypomina, że w ostatnich latach Miasto wybudowało i wyremontowało około 80 km dróg w samym tylko Białymstoku.

- Oprócz ulic lokalnych najważniejszą inwestycją ostatniego czasu jest cała śródmiejska obwodnica oraz Trasa Niepodległości, które zdecydowanie poprawiły komunikację w Białymstoku i wyprowadziły ruch z centrum. Białystok jest dobrze skomunikowany, a sieć komunikacyjna jest przemyślana. Po Białymstoku jeździ się dobrze i płynnie, czas przejazdu do miejsc docelowych nie jest długi nawet w godzinach szczytu, są elementy spowolnienia, a nie korki - podkreśla wiceprezydent.

Wtóruje mu prezes Automobilklubu Podlaskiego.

- Myślę że to jest dla kierowców kluczowe: brak lub niewielkie korki. Uważam, że Białystok jest bardzo przyjazny kierowcom. Infrastruktura drogowa, obwodnice bardzo ułatwiają poruszanie się po naszym mieście. 9. miejsce nie oddaje rzeczywistości, a kryteria oceny, i to nie tylko moje zdaniem, są nieadekwatne - kwituje Cezary Niewiarowski.

Białystok w dół "ciągną" wysokie ceny paliw i ubezpieczenia OC

Stolica woj. podlaskiego - na 10 analizowanych miast - zajęła przedostatnią pozycję. Po raz drugi z rzędu zwyciężył Sosnowiec.

Na słaby wynik (w ogólnym rozrachunku) Białegostoku wpłynęły stosunkowo wysokie ceny paliw (PB - 6,55 zł/l; ON - 6,63 zł,; LPG - 3,06 zł), koszt wymiany opon (34 zł przy feldze stalowej i 38 zł aluminiowej) oraz ubezpieczenia samochodu (najniższa cena OC to 401 zł).

Miasto - w porównaniu do innych - słabo wypada pod kątem oferty aut dostępnych w ramach carsharingu (tylko 28 samochodów można wynająć "na minuty"), a pod względem liczby miejsc typu Park 'N Go ("parkuj i jedź", miejsca gdzie można zostawić auto i dalej do celu przemieszczać się pieszo, autobusem, rowerem lub hulajnogą) - średnio. W mieście jedyny tego typu parking (na 80 miejsc) funkcjonuje przy ul. Filipowicza.

- Miasto monitoruje potrzeby w tym zakresie. Jeżeli zauważymy, że takich miejsc potrzeba więcej, na pewno będziemy reagować - zaznacza wiceprezydent.

Zobacz także:

Cezary Niewiarowski uważa, że Park 'N Go wcale nie świadczą o przyjazności kierowcom, wszak mają zachęcić do niekorzystania z samochodu. W kluczowych - jego zdaniem - kwestiach dla osób zmotoryzowanych, Białystok wypada w rankingu bardzo dobrze.

Mowa np. o średniej prędkości poruszania się po mieście (27 km/h w centrum i 42 km/h poza nim), czy opłaty w strefie płatnego parkowania SPP (pierwsza godzina w podstrefie A - 2,80 zł/h, kolejne maksymalnie 3,60 zł; w podstrefie B - 1,60 zł, maksymalnie 2 zł).

Ekspert: w kluczowych kwestiach Białystok "wypada" bardzo dobrze

W mieście przybywa też miejsc parkingowych w SPP. W ostatnich 4 latach - o tysiąc. Aktualnie - jak informuje wiceprezydent Klim - jest ich prawie 3,8 tys.

- Analizowałem punktację. W wielu dziedzinach zajmujemy wysoką lokatę - na poziomie drugiego, trzeciego miejsca. Na przykład jeśli chodzi o kolizyjność (w Białymstoku odnotowano niespełna 2,3 tys. stłuczek - przyp. red.). Na pewno nasze zachowanie samych użytkowników dróg ma na to wpływ, ale nie bez znaczenia jest też dobrze zorganizowana infrastruktura drogowa, sygnalizacja, wyremontowane ulice, dobrze oznakowane skrzyżowania. Nie widzę jakiegoś rażącego problemu. Według mnie wszystko idzie w dobrym kierunku.

W kategorii miast powyżej 300 tys. mieszkańców w rankingu zwyciężył Gdańsk. Najgorzej wypadł Wrocław.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Włochy i Szwajcaria zmieniają swoje granice

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na poranny.pl Kurier Poranny