Rail Baltica: Warszawa-Białystok. Trasa ma być gotowa w 2018

archiwum
Trasa będzie modernizowana
Trasa będzie modernizowana Archiwum
W przyszłym roku rozpocznie się przebudowa odcinka Warszawa - Tłuszcz, a w 2015 roku całej linii do Białegostoku. Zbigniew Szafrański, prezes PKP PLK przedstawił plany inwestycji na Podlasiu.

Po modernizacji linii czas przejazdu z Białegostoku do Warszawy mógłby skrócić się nawet do półtorej godziny. Jednak taka perspektywa to dopiero 2017 rok. W piątek prezes PKP Polskich Linii Kolejowych Zbigniew Szafrański przedstawił plany inwestycyjne spółki w województwie Podlaskim.

- Jeszcze w tym roku ogłosimy przetarg na modernizację odcinka Warszawa Rembertów - Tłuszcz - mówi Zbigniew Szafrański. - Będzie to inwestycja realizowana w systemie projektuj i buduj.

To oznacza, że dopiero w przyszłym roku fizycznie rozpoczną się prace na torach. Jeszcze w tej perspektywie finansowej Unii, czyli do 2014 roku spółka chciałby zlecić opracowanie dokumentacji budowlanej na kolejny odcinek torów, od Tłuszcza do Białegostoku.

- Ich stan nie jest jeszcze taki zły - uważa Zbigniew Szafrański. - Ale kolejnych 10 lat te tory na pewno nie wytrzymają.

Dlatego w 2015 roku miałaby rozpocząć się ich kompleksowa modernizacja. Prezes zakłada, że przebudowa linii zakończyłaby się w 2017 bądź 2018 roku. Inwestycja byłaby realizowana etapami, a jednym z pierwszych zadań byłaby przebudowa torów w obrębie stacji kolejowej w Białymstoku. Średni koszt przebudowy kilometra torów to 20 milionów złotych.

Na całej linii do Warszawy geometria torów zostałaby przystosowana do prędkości 200 km/h. Ale w pierwszym etapie pociągi poruszałby się maksymalnie z prędkością 160 km/h. - Przekroczenie tej prędkości wymaga likwidacji wszystkich przejazdów kolejowych - tłumaczy prezes PKP PLK. A to dodatkowy koszt.

Pilnego remontu natomiast wymaga inny odcinek torów na Podlasiu, z Białegostoku do Czeremchy.

- Ta linia jest w stanie dogorywającym - mówi prezes. Bez remontu linia może zostać zamknięta w ciągu pięciu lat. A właśnie z niej miałaby korzystać budowana fabryka mebli IKEA. Zbigniew Szafrański twierdzi, że jedyną szansą na jej modernizację jest dofinansowanie z regionalnego programu operacyjnego województwa. W piątek przekonywał o tym podlaskich samorządowców oraz posłów.

Czytaj e-wydanie »

Wideo

Komentarze 5

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

POdziękować PO podczas wyborów

j
ja no

Czyli realna data powstania tej linii kolejowej to rok 2028 zgodnie z polską zasadą "+10".

G
Gość

Szybciej wymyślą sposób na teleportację niż na Podlasiu powstaną drogi ekspresowe i godne XXI wieku linie kolejowe

q
q

Linię do Tłuszcza będą remontować, bo tak naprawdę jest to inwestycja dla stolicy. A reszta trasy trafi do kosza wraz z lotniskiem i Via Baltica.

G
Gość

Białystok - Czeremcha dawno powinien być wyremontowany. Wciskają kit że nie opłacalna linia, a to właśnie temu nie opłacalna bo jest w tragicznym stanie i prawie pociągi nie jeżdżą. Ludzie właśnie temu przesiadają się do autobusów/busów bo dojada szybciej i mają autobus nieraz co godzinę. Paranoją jest że łatwiej dostać się do Lublina przez Warszawę zamiast w linii prostej przez Siedlce. Linie powinni zmodernizować by można było chociaż 100km/h jechać autobusem szynowym. Debile też ustalają rozkłady na tej linii. Dwa pociągi mają skomunikowanie do Siedlec z Białegostoku i jedzie się ok 4h jednak już chcąc jechać w druga stronę trzeba poświęcić od 8 do 11 godzin na podróż, bo skomunikowania nie ma. 0 sensu i logiki. Potem jest zdziwienie że pociągi puste. A PKS napchany do granic wytrzymałości mimo że kilka jeździ dziennie.

Modernizacja Warszawa - Białystok jest odkładana z roku na rok. Teraz planują na 200km/h a jeszcze nawet 120 ledwo pojadą w kilku miejscach. 160 wystarczy całkowicie. Zresztą większość jest obsługiwana Białostockimi lokomotywami (po za kilkoma pociągami które są Warszawskimi) gdzie nasi posiadają tabor tylko do 125km/h.

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3