Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Rail Baltica: Warszawa-Białystok. Trasa ma być gotowa w 2018

Archiwum
Trasa będzie modernizowana
Trasa będzie modernizowana Archiwum
W przyszłym roku rozpocznie się przebudowa odcinka Warszawa - Tłuszcz, a w 2015 roku całej linii do Białegostoku. Zbigniew Szafrański, prezes PKP PLK przedstawił plany inwestycji na Podlasiu.

Po modernizacji linii czas przejazdu z Białegostoku do Warszawy mógłby skrócić się nawet do półtorej godziny. Jednak taka perspektywa to dopiero 2017 rok. W piątek prezes PKP Polskich Linii Kolejowych Zbigniew Szafrański przedstawił plany inwestycyjne spółki w województwie Podlaskim.

- Jeszcze w tym roku ogłosimy przetarg na modernizację odcinka Warszawa Rembertów - Tłuszcz - mówi Zbigniew Szafrański. - Będzie to inwestycja realizowana w systemie projektuj i buduj.

To oznacza, że dopiero w przyszłym roku fizycznie rozpoczną się prace na torach. Jeszcze w tej perspektywie finansowej Unii, czyli do 2014 roku spółka chciałby zlecić opracowanie dokumentacji budowlanej na kolejny odcinek torów, od Tłuszcza do Białegostoku.

- Ich stan nie jest jeszcze taki zły - uważa Zbigniew Szafrański. - Ale kolejnych 10 lat te tory na pewno nie wytrzymają.

Dlatego w 2015 roku miałaby rozpocząć się ich kompleksowa modernizacja. Prezes zakłada, że przebudowa linii zakończyłaby się w 2017 bądź 2018 roku. Inwestycja byłaby realizowana etapami, a jednym z pierwszych zadań byłaby przebudowa torów w obrębie stacji kolejowej w Białymstoku. Średni koszt przebudowy kilometra torów to 20 milionów złotych.

Na całej linii do Warszawy geometria torów zostałaby przystosowana do prędkości 200 km/h. Ale w pierwszym etapie pociągi poruszałby się maksymalnie z prędkością 160 km/h. - Przekroczenie tej prędkości wymaga likwidacji wszystkich przejazdów kolejowych - tłumaczy prezes PKP PLK. A to dodatkowy koszt.

Pilnego remontu natomiast wymaga inny odcinek torów na Podlasiu, z Białegostoku do Czeremchy.

- Ta linia jest w stanie dogorywającym - mówi prezes. Bez remontu linia może zostać zamknięta w ciągu pięciu lat. A właśnie z niej miałaby korzystać budowana fabryka mebli IKEA. Zbigniew Szafrański twierdzi, że jedyną szansą na jej modernizację jest dofinansowanie z regionalnego programu operacyjnego województwa. W piątek przekonywał o tym podlaskich samorządowców oraz posłów.

Czytaj e-wydanie »

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na poranny.pl Kurier Poranny