Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Rail Baltica. Decyzja lokalizacyjna odcinka Szepietowo - Łapy. Linia kolejowa E75 Czyżew - Białystok część międzynarodowej trasy (zdjęcia)

(dj)
Po dwóch torach nowymi mostami nad Bugiem, bez czekania na zwolnienie jednotorowego odcinka między Prostyniem a Małkinią, od 30 grudnia kursują pociągi. Z przejazdów zmodernizowaną trasą Sadowne – Czyżew korzystają pasażerowie pociągów regionalnych i dalekobieżnych
Po dwóch torach nowymi mostami nad Bugiem, bez czekania na zwolnienie jednotorowego odcinka między Prostyniem a Małkinią, od 30 grudnia kursują pociągi. Z przejazdów zmodernizowaną trasą Sadowne – Czyżew korzystają pasażerowie pociągów regionalnych i dalekobieżnych http://www.rail-baltica.pl
Wojewoda podlaski wydał decyzję o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej na odcinku Szepietowo - Łapy. To piąta decyzja, dotycząca prac na linii kolejowej E75 Czyżew - Białystok - fragmentu międzynarodowej trasy Rail Baltica.

- To ważna decyzja - dotyczy elementu trasy Rail Baltica, która ma znaczenie europejskie - powiedział wojewoda podlaski Bohdan Paszkowski. - Pociągi pasażerskie będą mogły poruszać się z prędkością 200 km na godzinę, a towarowe - 160 km na godzinę. To znacznie usprawni szybkość przemieszczania się osób i towarów.

Odcinek Szepietowo - Łapy, na który wojewoda wydał decyzję lokalizacyjną, ma długość ok. 23 km i przebiega na terenie pięciu gmin: Szepietowo, Nowe Piekuty, Sokoły, Poświętne oraz Łapy.

W ramach tej inwestycji zaplanowano:

  • przebudowę układu torowego i podtorza, celem dostosowania geometrii układu torowego do prowadzenia ruchu pociągów pasażerskich z prędkością V=200 km/h , a pociągów towarowych z prędkością V=160 km/h. Pociągi pasażerskie będą osiągały prędkość 200 km/h dopiero wówczas, kiedy wszystkie przejazdy kolejowo-drogowe będą przejazdami bezkolizyjnymi. Stąd PKP PLK S.A dzieli inwestycję na dwa etapy: pierwszy to dostosowanie torów i podtorza do prędkości 200 km/h –w/w decyzja lokalizacyjna, drugi to wykonanie bezkolizyjnych obiektów inżynieryjnych – odrębna decyzja lokalizacyjna.
  • rozbiórkę istniejących i budowę nowych peronów na przystankach osobowych : Szymbory, Jabłoń Kościelna, Zdrody Nowe, Łapy Osse, Racibory. Perony te będą wyposażone w wiaty peronowe, oświetlenie, elementy małej architektury, tablice informacyjne dla pasażerów, systemy oznakowania dotykowego etc.
  • budowę nowego wiaduktu kolejowego nad drogą gminną i rozbiórkę istniejącego w gminie Sokoły,
  • przebudowę przejazdów kolejowo - drogowych, przepustów kolejowych i drogowych,
  • przebudowę urządzeń srk, sieci elektroenergetycznych, trakcyjnych, stacji transformatorowych, sieci kablowej światłowodowej, sieci infrastruktury technicznej,
  • budowę ekranów akustycznych.

Celem inwestycji jest stworzenie możliwości rozbudowy linii w ramach europejskiego korytarza transportowego i wprowadzenie w przyszłości nowego europejskiego taboru dla transportu intermodalnego.

Likwidacja „wąskiego gardła” – jednotorowego około kilometrowego odcinka z mostem na Bugu na linii Warszawa – Białystok zakończona została jeszcze w 2019 r. Pociągi na odcinku Sadowne – Czyżew kursują dwoma torami, czyli linia kolejowa zwiększyła przepustowość. W październiku nad rzekę nasunięto 5 przęseł 300-metrowego nowego obiektu. Każde z przęseł waży około 300 ton. Na nowych konstrukcjach ułożone zostały tory. Wykonawca zamontował sieć trakcyjną i urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Od 30 grudnia nową przeprawą pojechały już setki pociągów. Wcześniej, w marcu na odcinku Sadowne – Czyżew otwarto pierwszy nowy most na Bugu.

Czytaj też: PKP PLK: Polski odcinek Rail Baltica zostanie ukończony dopiero po 2027 r.

Dobre zmiany dla podróżnych są na stacji w Małkini. Pasażerowie korzystają z drugiego nowego peronu. Ustawione są nowe wiaty, ławki, a wieczorem drogę ułatwia ledowe oświetlenie. Informację poprawił system nagłośnienia i tablice informacyjne. Stacja staje się dostępniejsza dla osób o ograniczonych możliwościach ruchowych. Ułożono antypoślizgową nawierzchnię i ścieżki naprowadzające.

Czytaj też: Rail Baltica: Szykuje się rewolucja kolejowa. Podróż z Białegostoku do Warszawy zajmie dwie godziny (zdjęcia)

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przygotowują się do modernizacji trzeciego odcinka trasy Rail Baltica Czyżew – Białystok. W I połowie tego roku planowane jest podpisanie umowy z wykonawcą. Większy komfort pasażerów na odcinku Czyżew – Białystok zapewni przebudowa peronów na 13 przystankach i 6 stacjach. Mieszkańcy Białegostoku po przebudowie zyskają funkcjonalną stację dostosowaną do potrzeb wszystkich grup podróżnych. Lepszy dostęp do kolei będzie po budowie nowego przystanku Białystok Zielone Wzgórza. Na ponad 70 km odcinku będą nowe tory i sieć trakcyjna. Przebudowanych zostanie 10 mostów kolejowych, w tym most na rzece Narew. Bezpieczne podróże zapewni nowoczesne lokalne centrum sterowania w Białymstoku. Wzrośnie również bezpieczeństwo, na skrzyżowaniu dróg i torów. Na odcinku Czyżew-Białystok będą wyłącznie skrzyżowania bezkolizyjne – przejścia podziemne, wiadukty i tunele. Po modernizacji i zakończeniu procedur formalnych odcinek będzie przystosowany jazdy do 200 km/h.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na poranny.pl Kurier Poranny