Radosław Stępień: Specjalna spółka wybuduje S19

Wojciech Oksztol
Radosław Stępień, wiceminister infrastruktury
Radosław Stępień, wiceminister infrastruktury Wojciech Oksztol
Udostępnij:
Województwo podlaskie jest szczególnym regionem, o takim a nie innym nasyceniu obszarami Natura 2000, ale to nie znaczy, że nie widzimy tu komunikacji - mówi Radosław Stępień, wiceminister infrastruktury.

Budowana jest ósemka na odcinku Białystok - Jeżewo, obwodnica Zambrowa, rusza budowa obwodnicy Augustowa. Co z innymi podlaskimi inwestycjami drogowymi? Ich realizację przesunięto w nieokreśloną przyszłość.

Radosław Stępień, wiceminister infrastruktury: Absolutnie nie można do tego tak podchodzić. Te fragmenty ósemki, które były przygotowane i udało się podpisać umowę do 2010 roku, są realizowane. Nie można zacząć prac na odcinkach, które są w przygotowaniu przed zamknięciem dokumentacji. Będziemy pilnować, żeby tempo prac przygotowawczych do obwodnicy Suwałk się utrzymało.

Rzeczywiście, województwo podlaskie jest szczególnym regionem, o takim a nie innym nasyceniu obszarami Natura 2000, ale to nie znaczy, że nie widzimy tu komunikacji.

Kiedy ruszy coś w sprawie budowy drogi krajowej numer 19?

- Jeśli chodzi o dziewiętnastkę, to zaczynamy w tym tygodniu od przedstawienia kierownictwu resortu koncepcji spółki drogowej specjalnego przeznaczenia. Jeżeli uzyska akceptację, to pójdzie do realizacji. Będzie to pilotażowy program. Specjalna jednostka ma przyspieszyć budowę drogi. Trzeba pamiętać, że krajowa dziewiętnastka to szereg zadań inwestycyjnych o różnym stopniu przygotowania. Jest drogą priorytetową w układzie międzynarodowym. Jest ważna nie tylko z punktu widzenia ruchu, ale i rozwoju regionu. Siedzibą spółki będzie Białystok.
Kiedy zacznie działać spółka?

- Skonsultujemy to jeszcze z Komisją Europejską, bo spółka będzie korzystać z pomocy publicznej. Mamy nadzieję, że zacznie działać w tym roku. Jest już harmonogram prac przygotowawczych i jest też ich finansowanie. Być może potem spółka zajmie się utrzymaniem drogi.

Zatem kiedy fizycznie ruszy budowa dziewiętnastki?

- Fizycznie budowa zaczyna się gdy jest podpisana umowa, a umowa jest podpisana po przetargu, a przetarg jest wtedy, kiedy gotowa jest pełna dokumentacja.

Zostały oszczędności z przetargu na obwodnicę Augustowa. Czy te pieniądze, blisko 400 mln zł, trafią na inne inwestycje na Podlasiu, na przykład przebudowę ósemki do Warszawy?

- W wyniku przetargu pozostał jedynie niewyemitowany dług. To nie jest pieniądz budżetowy leżący w określonej działce. Nie można patrzeć na to tak, jakbyśmy mieli pewną kwotę pieniędzy, a jedynie tylko zgodę na ewentualną emisję. To nie jest limit przypisany do konkretnej drogi czy regionu. Jest to limit Krajowego Funduszu Drogowego.

Czytaj e-wydanie »

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Wojna na Ukrainie to wyzwanie dla całej branży IT, opinia eksperta

Wideo

Komentarze 19

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
Magiczne słowo "zdaje się" wszystko wyjaśnia;) Stan w jakim jest infrastruktura na Podlasiu trwa od wielu lat... bez względu na opcję polityczną, każda miała nas w poważaniu... Delikatnie mówiąc, centralna i zachodnia Polska ma nas w ......

Proszę nie uogólniać.Polityka "Zrównoważonego rozwoju" kreowana przez PiS, nie miała prowadzić do marginalizacji Białegostoku i całego regionu,co obecnie coraz bardziej się ujawnia przy sprawowaniu rządów przez PO.
G
Gość
Rozwiązanie jest jedno.Polityków pognać na ch***....albo do izraela.
T
Tomasz
Jest prosty sposób na odwrócenie tej sytuacji.Na jesieni wybory,zdaje się,że w planach przyszłych dróg PIS nie był za marginalizacją Białegostoku.
Magiczne słowo "zdaje się" wszystko wyjaśnia;) Stan w jakim jest infrastruktura na Podlasiu trwa od wielu lat... bez względu na opcję polityczną, każda miała nas w poważaniu... Delikatnie mówiąc, centralna i zachodnia Polska ma nas w ......
G
Gość
Jest prosty sposób na odwrócenie tej sytuacji.Na jesieni wybory,zdaje się,że w planach przyszłych dróg PIS nie był za marginalizacją Białegostoku.
g
gosc
połaczenie wizyty pana wiceministra najpierw w Augustowie (gdzi ebyl przy podpisaniu umowy faktycznie wylaczajacej Białystok z Vi aBaltica z deklaracja o "specjalnej spolce" dot. s19 swiadczy wedlug mnie ze cos jesdt na rzeczy z koncepcja wylaczenia Bialegosotku i z tej drogi. Czyu to mozliwe?
g
gosc
Mysle zę idea jest taka zaby ta "specjalnam społka" z siedziba w Białymsotku doprowadzila do tego zeby wyelimionowac Białystok wlasnie z dziewietnastki.?? Wydaje sie ze znamy podobne przyklady??
r
raaf
...a w spółce znajdą pracę krewni i znajomi i będą żyli długo i szczęśliwie za pieniądze z pomocy publicznej. Mina pana vice-ministra doskonale pokazuje, że koncepcja SPECJALNEJ spółki (czyli pozbawionej zwyczajnej kontroli) została dokładnie przemyślana. Cholerni złodzieje.
K
Kononowitz
Koncepcja Przestrzennego Zagospodarowania Kraju zakłada rozwój regionalny Polski w oparciu o model polaryzacyjno-dyfuzyjny, który zakłada wspieranie najsilniejszych ośrodków w kraju, zwłaszcza w rejonie pięciokąta miast Warszawa-Poznań-Wrocław-łódź-Kraków. Silne ośrodki mają wywierać wpływ na zasadzie dyfuzji na ośrodki sąsiednie. O zasadzie zrównoważonego rozwoju możesz zapomnieć, przynajmniej u obecnie rządzxących. Tę koncepcję POmatołki forsują w UE.

Oczywiście będzie specjalna spółka, która wybuduje lotnisko, koleje, awtostrade do Warszawy i nawet port na Białce. Ale dopiero po wyborach. Będą nowe stanowiska kierownicze dla tych, którzy zapiszą się do Peło. W sprawie zatrudnień proszę zwracać się do marszałka Dworzańskiego, on ma doświadczenie jak zatrudniać bez konkursu właściwe osoby.
Po wyborach pociągi będą jeździły po 2 na godzinę ( 2 km), a emerytury wzrosną o 68 %, a cukier będzie po 1,55 zł za kilogram.
J
Jan Zecik
nawiązując do projektu konsultacji społecznych w zakresie "Koncepcji przestrzennego zagospodarowania kraju 2030 - projektu dokumentu rządowego przeznaczonego do konsultacji", datowanego na styczeń 2011 roku, moonza bylo wyslac opinie co do rzeczonego projektu.

Oosbiscie uwazalem iż znajdują się w nim propozycje które należy zmienić, gdyż - w mojej ocenie - nie mogą one służyć właściwej implementacji idei zrównoważonego rozwoju, a zatem jednej z podstawowych zasad funkcjonowania Unii Europejskiej.

Poniżej przedstawiam dostrzeżone propozycje „Koncepcji”, które - jak mniemam - są nie do zaakceptowania , jako możliwie kolidujące ze wskazaną wyżej ideą zrównoważonego rozwoju.
Są to, jak następuje:
- nie uwzględnienie włączenia Białegostoku do miast metropolitalnych
- nie uwzględnienie wybudowania szybkiego połączenia kolejowego Białystok – Augustów – Suwałki co najmniej do roku 2030
- nie uwzględnienie wybudowania szybkiego połączenia kolejowego Białystok - Lublin co najmniej do roku 2030- nie uwzględnienie wybudowania ekspresowego połączenia drogowego Białystok- Augustów- Suwałki
- nie uwzględnienie wybudowania drogi ekspresowej S 19 na odcinku Białystok - Lublin do roku co najmniej do 2020 ,
- nie uwzględnienie wybudowania lotniska dla Białegostoku co najmniej do roku 2015
- nie uwzględnienie wybudowania szybkiego połączenia kolejowego Warszawa- Białystok co najmniej do roku 2015
- niezgodny z Traktatem Akcesyjnym RP do UE oraz -jak sadzę - z zaleceniami Zielonej Księgi TEN-T przebieg Via Baltica
- niezgodny z Traktatem Akcesyjnym RP do UE oraz - jak sadzę - z zaleceniami Zielonej Księgi TEN-T przebieg Rail Baltica

Koncepcja Przestrzennego Zagospodarowania Kraju zakłada rozwój regionalny Polski w oparciu o model polaryzacyjno-dyfuzyjny, który zakłada wspieranie najsilniejszych ośrodków w kraju, zwłaszcza w rejonie pięciokąta miast Warszawa-Poznań-Wrocław-łódź-Kraków. Silne ośrodki mają wywierać wpływ na zasadzie dyfuzji na ośrodki sąsiednie. O zasadzie zrównoważonego rozwoju możesz zapomnieć, przynajmniej u obecnie rządzxących. Tę koncepcję POmatołki forsują w UE.
s
sliedzik
Ale przed wyborami wybudują, czy po wyborach. Wbrew pozorom, ale zgodnie z doświadczeniem to istotne.
g
gosc
JEŻELI uzyska akceptację

prosz esobie przypomniec: w marcu 2oo9 roku podczas wizyty w Augustowie Schetyna i Grabarczyk zapowiedzili jak najszybsze powołanie spólki z siedziubą w Białymstoku, budującej S 19 (w nowym zreszta, kompletnie bezsensownym przebiegu wokol puszczy.) Ale kto by to pamietał, prawda?
g
gość
Via Carpatia a Natura 2000 na pół-wsch. Polski (i nie tylko) -czesc II

Via Carpatia (S-19 expressroad)as now proposed will bypass Knyszyn Forest from the north and west sides (which is good),but further south from Bialystok it may affect approximately15 Natura 2000 sites”
Po rozwinięciu odnośnika widzimy listę obszarówNatura 2000,na jakie Via Carpatia może oddziaływać(z tego na liście sąjedynie dwa na obszarze woj. podlaskiego,)
„Upper Narew river Valley, Bug Valley,
Lasy Janowskie, Lower San Valley, Middle Wislok river with tributaries, Zdziary, Uroczyska Puszczy Sandomierskiej, Polichna, Trzciana, Jasiolka, Schrony Brzeskiego Rejonu Umocnionego, Murwy kserotermiczne w Hackach, Dolny San i Wislok, and Ostoja Czarnorzecka.”

Trudno jest w przedstawionym kontekście ocenić czy wskazywany tekst dotyczy Polski pólnoco-wschodniej czy całej Via Carpatia,etc. Jedno jest pewne- idea efektywnej budowy drogi eskpresowej Budzisko- Białystok-Lublin- Rzeszów- Barwinek jest uważnie monitorowana,szczególnie -jak sie wydaje- na pólnocnym-wschodzie Polski
g
gpw
w najbliższych wyborach podlaskie podziękuje PO za to wszystko! Za S8, za S19, za OFE i pozostałe rzeczy.
o
obywatel
Ciekawy jestem kto jeszcze, poza mną- zwyklym obywatelem - wysała do Ministerstwa rozwoju Regionalnego uwagi w sprawie tegoz - w mojej ocednie skandalicznego - Planu do roku 2030 z 25 stycznia 2011 roku. Przypominam ze termin skladania uwag upłynął 2 marca 2011 roku.
Pozdrawiam wszystkich.
o
obywatel
Do 2 marca 2011 roku na adres w Ministerstwie Rozwoju Regionalnego
[email protected]

nawiązując do projektu konsultacji społecznych w zakresie "Koncepcji przestrzennego zagospodarowania kraju 2030 - projektu dokumentu rządowego przeznaczonego do konsultacji", datowanego na styczeń 2011 roku, moonza bylo wyslac opinie co do rzeczonego projektu.

Oosbiscie uwazalem iż znajdują się w nim propozycje które należy zmienić, gdyż - w mojej ocenie - nie mogą one służyć właściwej implementacji idei zrównoważonego rozwoju, a zatem jednej z podstawowych zasad funkcjonowania Unii Europejskiej.

Poniżej przedstawiam dostrzeżone propozycje „Koncepcji”, które - jak mniemam - są nie do zaakceptowania , jako możliwie kolidujące ze wskazaną wyżej ideą zrównoważonego rozwoju.
Są to, jak następuje:
- nie uwzględnienie włączenia Białegostoku do miast metropolitalnych
- nie uwzględnienie wybudowania szybkiego połączenia kolejowego Białystok – Augustów – Suwałki co najmniej do roku 2030
- nie uwzględnienie wybudowania szybkiego połączenia kolejowego Białystok - Lublin co najmniej do roku 2030- nie uwzględnienie wybudowania ekspresowego połączenia drogowego Białystok- Augustów- Suwałki
- nie uwzględnienie wybudowania drogi ekspresowej S 19 na odcinku Białystok - Lublin do roku co najmniej do 2020 ,
- nie uwzględnienie wybudowania lotniska dla Białegostoku co najmniej do roku 2015
- nie uwzględnienie wybudowania szybkiego połączenia kolejowego Warszawa- Białystok co najmniej do roku 2015
- niezgodny z Traktatem Akcesyjnym RP do UE oraz -jak sadzę - z zaleceniami Zielonej Księgi TEN-T przebieg Via Baltica
- niezgodny z Traktatem Akcesyjnym RP do UE oraz - jak sadzę - z zaleceniami Zielonej Księgi TEN-T przebieg Rail Baltica

Postulowalem zmianę tych - jak uważam - niezrozumiałych propozycji, co w mojej ocenie umożliwi w naszym kraju realizację - opartej o właściwą implementację zasady zrównoważonego rozwoju - koncepcji przestrzennego zagospodarowania kraju
Przejdź na stronę główną Kurier Poranny
Dodaj ogłoszenie