Rada Ministrów uchwaliła Krajowy Program Kolejowy

(dj)

Wideo

Rada Ministrów podjęła uchwałę w sprawie ustanowienia „Krajowego programu kolejowego do 2023 roku”, przedłożoną przez ministra infrastruktury i rozwoju.

Krajowy program kolejowy ma być realizowany do końca 2023 r. Jego wykonawcą będzie spółka PKP Polskie Linie Kolejowe SA. Nadzorowanie programu powierzono ministrowi odpowiedzialnemu za transport. Premier Ewa Kopacz w exposé mówiła o rozwoju kolejowych przewozów pasażerskich i obiecała budowę nowego oraz modernizację istniejącego taboru kolejowego.

Głównym celem programu jest wzmocnienie roli transportu kolejowego w zintegrowanym systemie transportowym kraju przez stworzenie spójnej i nowoczesnej sieci linii kolejowych. Cel ten zostanie osiągnięty przez wzmocnienie efektywności transportu kolejowego i zwiększenie bezpieczeństwa jego funkcjonowania, a także poprawę jakości w przewozach pasażerskich i towarowych.

Najważniejsze zadania programu:

· poprawa stanu technicznego sieci TEN-T, w tym kontynuacja prac w korytarzach C-E30, E20/C-E20, E59/C-E59, E65/C-E65, E75, a także w korytarzach stanowiących połączenia międzynarodowe;

· poprawa przepustowości linii kolejowych w obrębie aglomeracji oraz na odcinkach, na których stwierdzono niewystarczającą zdolność przepustową;

· osiągnięcie korzystniejszego czasu przejazdu pociągów względem transportu drogowego;

· inwestycje w ciągu „Magistrali Wschodniej” na trasach: Rzeszów/Kielce – Lublin – Białystok – Olsztyn;

· wdrażanie ERTMS w Polsce, czyli Europejskiego Systemu Zarządzania Ruchem Kolejowym, który obejmuje Globalny System Kolejowej Radiokomunikacji Ruchomej (ERTMS/GSM-R) oraz Europejski System Sterowania Pociągiem (ERTMS/ETCS);

· poprawa jakości oferty i bezpieczeństwa infrastruktury udostępnianej przewoźnikom przez PKP Polskie Linie Kolejowe SA;

· poprawa stanu technicznego linii kolejowych tworzących tzw. korytarze towarowe;

· poprawienie infrastruktury obsługującej kolejowe przejścia graniczne na styku linii normalno- i szerokotorowych oraz położonych na tych obszarach odcinaków linii szerokotorowych;

· lepsze skomunikowanie Warszawy z innymi regionami, poprawa połączeń między miastami wojewódzkimi, a przede wszystkim z ośrodkami gospodarczymi, a także zapewnienie sprawnych połączeń kolejowych z portami morskimi;

· poprawa stanu technicznego linii ważnych dla ruchu towarowego m.in.: zapewniających ominięcie aglomeracji warszawskiej, poznańskiej i górnośląskiej oraz poprawiających dostęp do portów morskich w Gdańsku, Gdyni, Szczecinie i Świnoujściu.

Na wykonanie zadań programu do 2023 r. zostanie przeznaczone 67,5 mld zł.

Przewidywane efekty programu to m.in.:

· skrócenie czasu przejazdu pociągów na liniach kolejowych zarządzanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe SA;

· podniesienie przepustowości linii kolejowych na odcinkach o największym obciążeniu lub wykorzystaniu przepustowości;

· wzrost długości odcinków linii kolejowych pozwalających na ruch pociągów pasażerskich z prędkością powyżej 160 km/h;

· zwiększenie długości torów o dopuszczalnym nacisku (równym lub większym) 221 kN na oś, co oznacza poprawę warunków wykonywania przewozów towarowych;

· wzrost przepustowości infrastruktury obsługującej porty morskie w Gdańsku, Gdyni, Szczecinie i Świnoujściu;

· wzrost długości linii kolejowych wyposażonych w ERTMS, czyli Europejski System Zarządzania Ruchem Kolejowym;

· zwiększenie liczby skrzyżowań dwupoziomowych oraz zmodernizowanych przejazdów kolejowych;

· zmniejszenie liczby wypadków kolejowych na skrzyżowaniach linii kolejowych i dróg w jednym poziomie;

· zapewnienie dostępu do transportu kolejowego osobom o ograniczonej możliwości poruszania się;

· wzrost liczby miast wojewódzkich połączonych zmodernizowanymi liniami kolejowymi, na których pociągi pasażerskie będą kursować ze średnią prędkością 100 km/h;

· wzrost liczby pasażerów przewiezionych na liniach kolejowych zarządzanych przez PLK SA (w przewozach wojewódzkich, międzywojewódzkich, międzynarodowych i ekspresowych);

· zwiększenie prędkości kursowania pociągów towarowych na liniach kolejowych zarządzanych przez PLK SA;

· wzrost udziału kolejowych przewozów intermodalnych w towarowych przewozach kolejowych ogółem (przewóz intermodalny to przewóz różnymi środkami transportu).

Komentarze 2

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

Ale jaja, ale jaja....

 

Chytra baba z Radomia jedzie rządowa limuzyną, żeby 300-tysiącom Białostoczan oznajmić że  .... jeszcze 8 lat będą się bujać niemieckimi szrotami po rozkopanej ósemce. 

G
Gość

Proba zablokowania kolei Białysok- warszawa do roku 2022?

Informacja o kolejnym, jak się wydaje, etapie skanenizacji  i degradacji Białegostoku (procesu rozpoczętego przez Rospudagate)  jest  tak porażająca i groteskowa wręcz, że  ograninczę się do jej podania:

"Jak wyjaśnił na antenie Radia Wnet Stanisław Biega, od dwóch lat remontowana jest linia kolejowa Warszawa - Białystok i jest ona w tym czasie nieprzejezdna. Ruch pasażerski, a także ruch towarowy odbywa się komunikacją zastępczą.  /…/Linia jest zamknięta od 10 miesięcy i będzie zamknięta przez najbliższych 10 miesięcy. Mały most na rzece Liwiec został rozebrany a prace remontowe nie posuwają się do przodu. ZarządcaPKP PLKplanuje zamykać kolejne odcinki na trasie Warszawa - Białystok do 2022 roku"

 

I jeden z komenarzy tamże

Fritz To zamykanie odcinkow /.../ "przez nastepne 8 lat i w ten sposob paralizowanie polaczen jest oczywistym sabotazem gospodarczym w pierwszym rzedzie majacym uniemozliwic rozwoj regionu. Polski rzad z tym musi natychmiast skonczyc!"

 Por.

 

 

Dodaj ogłoszenie