Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Psychologia pracy. Stres może pomóc.

Redakcja
Nie możemy też denerwować się sytuacjami, na które nie mamy żadnego wpływu i z góry skazywać się na niepowodzenie i funkcjonowanie w bardzo silnym stresie - mówi Marek Masalski.
Nie możemy też denerwować się sytuacjami, na które nie mamy żadnego wpływu i z góry skazywać się na niepowodzenie i funkcjonowanie w bardzo silnym stresie - mówi Marek Masalski.
Z Markiem Masalskim, psychologiem, specjalistą w zakresie doradztwa zawodowego i organizacji pracy rozmawia Olga Prusińska.

Kurier Poranny: Czy praca bez stresu jest w ogóle możliwa?

Marek Masalski, właściciel Grupy Konsultacyjnej: Nie, dlatego, że stres u człowieka jest w pełni naturalną funkcją organizmu. Mało tego, jest on nam wszystkim bardzo potrzebny. Motywuje nas do działania, informuje o ważnych rzeczach, które się dzieją z nami i wokół nas, o tym co ma na nas wpływ. Nie ma takich zawodów, nie ma takich ludzi, którzy nie przeżywają stresu. Najważniejszą kwestią jest to, czy i jak potrafimy sobie ze stresem radzić.

_Jakie czynniki lub sytuacje mogą najczęściej wywoływać stres u pracownika? Czy sami możemy wpływać na to, że będziemy odczuwali stres w mniejszym stopniu i czy pracodawca może mieć w tym swój udział? _– Źródłem najsilniejszych stresów i przeżyć są różnego rodzaju sytuacje, w których mamy problemy z podejmowaniem decyzji lub działań, bądź podjęte przez innych decyzje są dla nas niejasne i niezrozumiałe.

Sami najłatwiej możemy zredukować odczuwany przez nas stres tworząc wokół siebie jak najbardziej przewidywalne sytuacje, poszukiwać informacji, podejmować działania i decyzje, bez zbędnych dylematów. Tylko wtedy nasz stres będzie dla nas łatwiejszy do pokonania.

Natomiast w kontaktach pracownik – organizacja, pracownik – przełożony należy zadbać o to, aby wszyscy rozumieli, co i w jaki sposób mają zrobić, ułatwić wzajemne kontakty i zapewnić dobry przepływ informacji. Dzięki temu stres będzie łatwiejszy do pokonania. Należy jednak pamiętać o tym, że każdy z nas ma inny poziom tolerancji na stres – jednego może on motywować, innego demotywować. Dlatego nie ma uniwersalnego sposobu na to, jak radzić sobie w stresie i ze stresem. Najlepiej szukać w sobie najbardziej optymalnych regulatorów stresu.

Zdarzają się takie sytuacje, że stres w pracy zaczyna działać na nas niszcząco, a nasza wydajność pracy spada do zera. Co wtedy?

– Niestety sytuacje, w których stres w pracy staje się pewnego rodzaju patologią niszczącą nasze życie zawodowe zdarzają się dosyć często. Powinniśmy jednak zdawać sobie sprawę z tego, że w takich sytuacjach nie sam stres jest dla nas straszny, tylko to, że my nie jesteśmy w stanie w tym stresie poprawnie funkcjonować. Wiąże się z tym na przykład to, że nie potrafimy znaleźć takiego sposobu działania, który pozwoli nam umiejętnie w stresie działać, wykonywać swoje obowiązki.

Wyjściem z takiej sytuacji może być m.in. zastosowanie tak zwanej strategii poznawczej działania, która umożliwi nam zidentyfikowanie źródła stresu i podjęcia działań, które je zlikwidują.

Ważne jest to, abyśmy rozwiązywali na bieżąco nasze problemy i nie odkładali ich na później. Nie możemy też denerwować się sytuacjami, na które nie mamy żadnego wpływu i z góry skazywać się na niepowodzenie i funkcjonowanie w bardzo silnym stresie.

W jaki sposób szef powinien motywować swoich pracowników, aby nie pogłębiać ich stresu?

– Oczywiście można powiedzieć tak: szef powinien motywować pracowników w taki sposób, by była to motywacja pozytywna i wywoływała w pracownikach chęć wykonywania różnego rodzaju działań. W praktyce jest to jednak bardzo trudne, bo w dużych przedsiębiorstwach pracodawca nie ma możliwości dobrego poznania każdego pracownika. A tylko, gdy ich kontakt jest bliski, może wiedzieć, co każdego pracownika zmotywuje w sposób pozytywny, a co nie.

Najważniejsze jest więc to, aby przełożony zadbał o przejrzystość zasad obowiązujących w danej firmie. Dla pracownika najważniejsze jest bowiem to, że wie co ma zrobić, wie jak ma to zrobić i wie, po co ma to zrobić. Te właśnie trzy czynniki wykorzystywane przez menedżera mogą dać mu poczucie, że robi dużo, aby jego pracownicy byli mniej zestresowani i bardziej zaangażowani w pracę.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Polacy chętniej sięgają po krajowe produkty?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na poranny.pl Kurier Poranny