MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Psycholog o zmianie szkoły w czasie etapu edukacyjnego. „Może być zagrożeniem albo szansą”

Magdalena Ignaciuk
Wideo
emisja bez ograniczeń wiekowych
Zmiana szkoły w trakcie etapu edukacyjnego to decyzja, która może budzić wiele obaw i wątpliwości. Dla jednych dzieci może to być szansa na lepszą przyszłość, dla innych ryzyko utraty poczucia bezpieczeństwa. Dr Karolina Appelt, psycholog, wyjaśnia, jakie mogą być konsekwencje tej decyzji oraz na co warto zwrócić uwagę, zanim podejmiemy ostateczną decyzję.

Spis treści

Zmiana szkoły jako szansa i zagrożenie

Zmiana szkoły w trakcie etapu edukacyjnego jest dylematem, przed którym staje wielu rodziców. Jak podkreśla psycholog, na zmianę można spojrzeć z dwóch stron.

Czy zgadzać się na zmianę szkoły, jeśli dziecko nas o to prosi?
Czy zgadzać się na zmianę szkoły, jeśli dziecko nas o to prosi? freepik.com

– Może być zagrożeniem albo może być szansą. Dokładnie tak samo jest także w przypadku zmiany szkoły. Czasem to jest okazja do tego, żeby odmienić sytuację dziecka na lepszą. Warto jednak wiedzieć, że zmiana może się wiązać też z pewnymi zagrożeniami. Kiedy zabieramy dziecko z takiego środowiska, które już zna, które jest oswojone i trafia do zupełnie nowego miejsca, gdzie nie zna ani osób, przestrzeni, zwyczajów szkoły, reguł panujących, to może mu być, szczególnie w pierwszym okresie adaptacji do zmiany, trudniej funkcjonować niż w poprzedniej placówce – wyjaśnia dr Karolina Appelt.

Decyzja o przeniesieniu dziecka powinna być dobrze przemyślana i oparta na realnych potrzebach i sytuacji. Musimy mieć świadomość, że może mieć ona pozytywne i negatywne skutki.  

Przeczytaj też: Jak stawiać dziecku granice? Czy brak granic to wolność? Jasne zasady dają dzieciom poczucie bezpieczeństwa

Moment ma znaczenie

Proces adaptacji dziecka do nowej szkoły zależy w dużej mierze od etapu edukacyjnego, na którym się ono znajduje. 

– Sytuacja oczywiście zależy od etapu edukacji, bo inna będzie sytuacja dziecka, które jest na początku drogi, czyli wtedy kiedy mamy do czynienia z pierwszą, drugą klasą szkoły podstawowej, inaczej jest, gdybyśmy zmieniali szkołę dziecku w siódmej czy ósmej klasie – zauważa ekspertka.

Młodsze dzieci mogą mieć łatwiej w nawiązaniu nowych relacji, ale jednocześnie są bardziej przywiązane do znajomych miejsc i rutyny. Z kolei starsze dzieci, mimo większej świadomości i dojrzałości, mogą czuć się bardziej zagubione, ponieważ zmieniają się ich priorytety i potrzeby społeczne.  

– Bardzo dużo zależy od dziecka i to też trzeba uwzględnić, że dzieci też są różne, jeżeli chodzi o akceptację zmian w życiu. Są takie, które się bardzo przyzwyczajają do miejsc, sytuacji, pewnej rutyny i które trudniej akceptują wszelkie zmiany, a są takie, które lubią, jak się coś nowego dzieje. To widać też, jeżeli chodzi o używanie różnych rzeczy, o zmianę w swoim pokoju, swojej przestrzeni, są takie dzieci, które cały czas lubią wprowadzać coś nowego i są bardzo takie otwarte na nowości i pewnie te będą miały dużo łatwiej – dodaje psycholożka.

Dzieci otwarte na nowe doświadczenia mogą łatwiej odnaleźć się w nowej placówce, podczas gdy te przywiązane do stałych schematów mogą potrzebować więcej czasu i wsparcia, aby zaakceptować nową sytuację. 

Przemyślana decyzja to klucz do sukcesu

Decyzja o zmianie szkoły nigdy nie powinna być podejmowana pod wpływem emocji. Psycholog radzi, aby przed podjęciem ostatecznej decyzji dokładnie poznać nową placówkę: 

– Nie można oczekiwać, że zmiana placówki od razu zlikwiduje wszystkie nasze problemy i wszystkie trudności. Kiedy zmieniamy szkołę czy przedszkole, zobaczmy nowe miejsce. Ważne jest, by poznać kolejną placówkę, by zmiana była rzeczywiście przemyślaną decyzją, a nie podjętą pod wpływem impulsu czy chwili.

Zmiana szkoły to poważna decyzja, która powinna być starannie rozważona, biorąc pod uwagę nie tylko aspekty edukacyjne, ale również emocjonalne i społeczne dziecka. Każdy przypadek jest inny, dlatego warto podejść do tego indywidualnie i z atencją na potrzeby dziecka. 

Karolina Appelt – doktor, adiunkt na Wydziale Psychologii i Kognitywistyki Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Kierownik Podyplomowych Studiów Przygotowania Pedagogicznego dla Psychologów. Autorka wielu publikacji z zakresu psychologii rozwoju człowieka i edukacji. Interesuje się szczególnie psychospołecznymi uwarunkowaniami procesu rozwoju i edukacji. Prowadzi zajęcia dotyczące m.in.: psychologii rozwoju, zdrowia publicznego, trudności szkolnych, projektowania zajęć edukacyjnych, warsztaty uczenia się i umiejętności wychowawczych. W obszarze działalności społecznej zajmuje się propagowaniem wiedzy z obszaru rozwoju i wychowania wśród rodziców i nauczycieli. Redaktor merytoryczny psychologicznego magazynu dla dzieci „Małe Charaktery”.

Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Strefę Edukacji codziennie. Obserwuj StrefaEdukacji.pl!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na poranny.pl Kurier Poranny