Przyszłość salonów suwalskiej firmy Recman w galeriach handlowych pod znakiem zapytania (zdjęcia)

Andrzej Matys
Andrzej Matys
Mijają pierwsze dwa tygodnie od otwarcia galerii handlowych w Polsce. Powrót do rzeczywistości i czas dostosowania się do nowych warunków wymaga wypracowania nowego podejścia do współpracy na linii wynajmujący-najemca.

Koronawirus Suwałki. Dwie lokalne firmy chcą szyć ochronne maseczki

Po ponad miesięcznej przerwie, jako jedna z nielicznych 4 maja firma Recman otworzyła ponad 72 spośród 77 salonów, kiedy zniesiono część obostrzeń związanych z pandemią. Do tego czasu firma dzięki zaangażowaniu pracowników czynnie włączyła się do walki z koronawirusem. Natychmiastowo przestawiła produkcję w szwalni na szycie maseczek wielokrotnego użytku, przekazując wiele z nich w formie darowizny dla polskiej służby zdrowia, jednocześnie walcząc o utrzymanie miejsc pracy.

Nowa rzeczywistość, nowe standardy

- Otwierając salony 4 maja zachowaliśmy godziny pracy zgodne z umową. Tym samym chcieliśmy pokazać wynajmującym, że jesteśmy gotowi do rozmów i wychodzimy naprzeciw oczekiwaniom drugiej strony – mówi Roman Tulwin, Prezes Zarządu i założyciel Recmana.

Koronawirus a biznes. Jeszcze niedawno biustonosze, a dziś maseczki dla szpitali

Firma sprawnie dostosowała lokale do nowej rzeczywistości, zapewniając najwyższe standardy bezpieczeństwa pracownikom i klientom.

- Do salonów zostały szybko dostarczone niezbędne środki ochrony osobistej. Przekazaliśmy pracownikom spersonalizowane maseczki szyte we własnym zakładzie, a personel został przeszkolony. Wdrożyliśmy aktualizację standardów obsługi klienta, aby bezpośrednia obsługa była bezpieczna zarówno dla klienta, jak i dla doradcy - podkreśla Roman Tulwin. - Ze względu na restrykcje narzucone przez rząd oraz obawy społeczeństwa, atrakcyjność galerii znacząco spadła.

Cytuje też badanie firmy Kantar (zrealizowane 11 maja br), w których 8 na 9 Polaków nie odwiedziło galerii w pierwszym tygodniu od otwarcia. Aż 39 proc. badanych nie zrobi tego w ciągu najbliższego miesiąca.

Jednak mniej klientów i mniejsze obroty

- Niestety, od ponownego otwarcia salonów w galeriach, obserwujemy drastyczne spadki. Obroty oscylują na poziomie około 20 proc. obrotów z zeszłego roku Dodatkowo jesteśmy zmuszeni oferować nową kolekcję w promocyjnych cenach, co negatywnie wpływa na marżę. Ze względu na produkcję w Polsce we własnych szwalniach, nie jesteśmy w stanie zejść cenowo do ofert firm, które importują produkty z Dalekiego Wschodu - wyjaśnia właściciel Recmana.

Co zmieniło się w perspektywie postrzegania galerii handlowych? Jeszcze przed epidemią co najmniej raz w tygodniu obiekty takie odwiedzało co najmniej 4,5 mln Polaków. Jak wskazują badania około 70 proc. ankietowanych, którzy robili zakupy regularnie w centrach handlowych, teraz ma obawy związanie z powrotem do nich.

Na spadek atrakcyjności galerii wpływa przede wszystkim strach przed możliwością zarażenia wirusem COVID-19, co deklaruje aż 43 proc. badanych. Ponadto klientów zniechęcają nowe obostrzenia i restrykcje higieniczno-sanitarne, wyłączenie lub ograniczenie stref rozrywki i gastronomii oraz zamknięcie ulubionych sklepów.

Branża wizytowa odzieży męskiej szczególnie odczuwa skutki koronawirusa, który przyszedł w momencie, gdy miał ruszyć najgorętszy okres sprzedażowy.

- Sprzedaż w naszym segmencie znacząco spadła. Sytuację pogarsza fakt, że pandemia wybuchła tuż przed rozpoczęciem sezonu ślubnego, podczas którego osiągaliśmy najwyższe wyniki w czasie całego roku sprzedażowego. Okazje te generowały dla naszej branży największe zyski, a obecnie stoją pod dużym znakiem zapytania. Śluby, komunie i inne ceremonie są odwoływane, przekładane lub organizowane w nielicznym gronie - tłumaczy Roman Tulwin i dodaje: - Ze względu na specyfikę branży garniturowej, niestety nie odnotowaliśmy wzrostów sprzedaży w e-commerce. Przedłużająca się praca zdalna również wpływa negatywnie na sprzedaż odzieży wizytowej.

Normalność dopiero w przyszłym roku

Wpływ i skutki koronawirusa na handel będą odczuwalne jeszcze przez wiele miesięcy, a specjaliści przewidują, że sytuacja może wrócić do normy najszybciej w 2021 roku. Potrzeby zakupowe klientów zmieniły się, najczęściej wybierane są produkty pierwszej potrzeby. Nie ma wątpliwości, że konieczne jest wypracowanie długofalowej formuły współpracy między najemcą a wynajmującym. Recman deklaruje, że jest otwarty na takie rozmowy, ale nie wyklucza odstąpienia od umów w części lokalizacji.

Galerie handlowe otwarte. Pierwszy weekend w białostockich centrach handlowych: Ludzie przyszli, ale czy szaleli z zakupami? (zdjęcia)

- Głęboko wierzę w partnerskie podejście ze strony wynajmujących i przygotowanie atrakcyjnych propozycji ze strony wszystkich galerii handlowych, w których działają salony marki Recman. Cieszy nas, że kilku wynajmujących już przychyliło się do naszych propozycji współpracy. Niepokoi nas jednak to, że wielu z wynajmujących odwleka propozycje spotkań i rozmów o wzajemnych oczekiwaniach. Przy braku porozumienia, będziemy poważnie rozważali odstąpienie od umowy – zapowiada Roman Tulwin.

Recman to rodzinna firma, która specjalizuje się w szyciu odzieży i akcesoriów dla mężczyzn. Sieć liczy blisko 77 salonów firmowych w całej Polsce, a produkty marki dostępne są na stronie firmy.

Wysokie czynsze, niewielu klientów. Restauratorzy zamykają biznesy.

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3