Przy św. Rocha wycięto drzewa - to smutny widok

fot. Czytelnik
Teren objęty wycinką drzew z uwagi na swój zabytkowy charakter i piękno powinien pozostać nietknięty - uważa nasz Czytelnik.
Teren objęty wycinką drzew z uwagi na swój zabytkowy charakter i piękno powinien pozostać nietknięty - uważa nasz Czytelnik. fot. Czytelnik
Piszę do Państwa gdyż ubolewam nad faktem wycinki drzewostanu na terenie kościoła Św. Rocha - rozpoczyna swój list nasz Czytelnik. - Jak zwykle w Białymstoku niszczy się zieleń, aby zabetonować kolejny jego fragment dla wyciągnięcia pieniędzy unijnych - uważa.

List od Czytelnika

Na zlecenie proboszcza parafii Św.Rocha jakiś czas temu rozpoczęto wycinkę starego i zdrowego drzewostanu na terenie przykościelnym. Nowy proboszcz parafii, wycinkę swą tłumaczy koniecznością wymiany starego drzewostanu na niskopienny "drzewostan" iglasty, gdyż wg. niego drzewa powodują zawilgocenie terenu (większość drzew rośnie na zboczach góry na której stoi kościół Św. Rocha, więc argument księdza o zasadności wycinki jest bzdurą!).

Wycinka starych drzew konieczna jest mu również do wybudowania parkingów i dojazdów do samego kościoła. Lecz ludzie wolą mieć piękne zielone zbocza kościoła niż betonowe parkingi bez których sobie radzili.

Proboszcz mówił iż kościół posiada miano zabytku ponadregionalnego i na wszystkie remonty musiał wyrazić zgodę konserwator zabytków, a po jej uzyskaniu starał się o dotację ze środków unijnych. Drzewa, które planuje wyciąć ksiądz mają ok 100 - 80 lat. Rosną w większości na zboczach góry Św. Rocha w miejscu dawnego cmentarza z 1839r. Drzewostan ten podkreśla zabytkowy charakter kościoła zbudowanego w latach 1927-1946 i powinien jak on podlegać ochronie, a nie zniszczeniu przez kaprys jednej osoby.

Teren objęty wycinką drzew z uwagi na swój zabytkowy charakter i piękno powinien pozostać nietknięty. Ale jak to zwykle w Białymstoku niszczy się zieleń aby zabetonować kolejny jego fragment dla wyciągnięcia pieniędzy unijnych. Bardzo proszę państwa o wspomnienie chociaż o tym fakcie w którymś z artykułów. Dla wielu ludzi z którymi rozmawiałem na ten temat to smutny widok - Nagie wzgórze kościoła Świętego Rocha.

Wideo

Komentarze 26

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

I
Iwona
CYTAT(Gość @ 11.05.2009, 15:57:22)
Brednie!!! W końcu widać kawałek kościoła. Jak ktoś tak kocha drzewa niech zamieszka w lesie. Nie róbmy z Białegostoku ciemnogrodu. Niech w końcu wygląda jak miasto.

A ty z jakiej wsi przyjechałeś, że dla ciebie miasto to beton?
G
Gość
CYTAT(Gość @ 11.05.2009, 15:57:22)
Brednie!!! W końcu widać kawałek kościoła. Jak ktoś tak kocha drzewa niech zamieszka w lesie. Nie róbmy z Białegostoku ciemnogrodu. Niech w końcu wygląda jak miasto.


jak betonowe miasto ...
G
Gość

Brednie!!! W końcu widać kawałek kościoła. Jak ktoś tak kocha drzewa niech zamieszka w lesie. Nie róbmy z Białegostoku ciemnogrodu. Niech w końcu wygląda jak miasto.

W
WWW.BSTOK.FORA.PL
CYTAT(LESZ1972 @ 16.02.2009, 17:27)
Warto by ktoś zainteresował wydawanymi przez konserwatora decyzjami, dziwnym zbiebiem przypadków decyzje dotyczące kościołów w Białymstoku jest bardzo dużo. Po prostu konserwator bardzo lubi pomagać księżom, takie szepty słychać na korytarzu Urzędu Miejskiego.I tak jest od wielu lat, księża na terenach kościołów robią co chcą, to wytną drzewa to postawią nadajniki telefoni komórkowej na wieży kościoła. Wiecznie im mało, tylko szkoda że ludzie coraz częściej odwracają się od takich kościołów. Kościoły traktują jak własne podwórka bez ponoszenia odpowiedzialności za podejmowane decyzje. Tylko czy nasze władze mają tyle odwagi by takimi sprawami się zająć?


DOSTAJE ZA TO ROZGRZESZENIE ZA JAZDE SAMOCHODEM PO PIJANEMU?
i
iwona

Zgadzam się z Tobą ale logiczne myślenie w Polsce przegrywa.

CYTAT(LESZ1972 @ 16.02.2009, 17:27)
Tylko czy nasze władze mają tyle odwagi by takimi sprawami się zająć?

Myślę, ze nie.
L
LESZ1972

Warto by ktoś zainteresował wydawanymi przez konserwatora decyzjami, dziwnym zbiebiem przypadków decyzje dotyczące kościołów w Białymstoku jest bardzo dużo. Po prostu konserwator bardzo lubi pomagać księżom, takie szepty słychać na korytarzu Urzędu Miejskiego.I tak jest od wielu lat, księża na terenach kościołów robią co chcą, to wytną drzewa to postawią nadajniki telefoni komórkowej na wieży kościoła. Wiecznie im mało, tylko szkoda że ludzie coraz częściej odwracają się od takich kościołów. Kościoły traktują jak własne podwórka bez ponoszenia odpowiedzialności za podejmowane decyzje. Tylko czy nasze władze mają tyle odwagi by takimi sprawami się zająć?

G
Gość
CYTAT(hors @ 18.01.2009, 21:30)
Dziś na ogłoszeniach parafialnych, ksiądz proboszcz(kościoła św. Rocha) próbując tłumaczyć wycinkę na zboczach wzgórza, poinfornował iż wszystkie wycięte już drzewa i te przeznaczone do wycinki stanowiły i stanowią zagrożenie dla zdrowia i życia parafian. To smutne iż człowiek duchowny tak prymitywnym kłamstwem próbuje usprawiedliwić swojw postępowanie w oczach parafian. Drzewa mimo swojego wieku były i są w doskonałym stanie zdrowotnym(są na to dowody), a najstarszy drzewostan którego wycinka już się rospoczęła znajduje się w miejscu nie uczęszczanym przez ludzi
(wzgórze od strony spodków) więc tłumaczenia księdza proboszcza są bezpodstawnym kłamstwem.


W Wasilkowie to i krzyże na złom oddają! -takie biedule.
h
hors

Dziś na ogłoszeniach parafialnych, ksiądz proboszcz(kościoła św. Rocha) próbując tłumaczyć wycinkę na zboczach wzgórza, poinfornował iż wszystkie wycięte już drzewa i te przeznaczone do wycinki stanowiły i stanowią zagrożenie dla zdrowia i życia parafian. To smutne iż człowiek duchowny tak prymitywnym kłamstwem próbuje usprawiedliwić swojw postępowanie w oczach parafian. Drzewa mimo swojego wieku były i są w doskonałym stanie zdrowotnym(są na to dowody), a najstarszy drzewostan którego wycinka już się rospoczęła znajduje się w miejscu nie uczęszczanym przez ludzi
(wzgórze od strony spodków) więc tłumaczenia księdza proboszcza są bezpodstawnym kłamstwem.

i
iwonaj

Wyciecie drzew przy sw.Rocha to bardzo smutny widok.Do tego nie powinno dojsc.Te drzewa dodawaly uroku i ciepla kosciolowi.

l
lipa

Porażka!!! jak to sie mogło stać? te drzewa były ozdobą koscioła, a teraz co? parking i samochody? porażka

~WWW.ZIELONI.REPUBLIKA.PL~
CYTAT(C50613 @ 14.01.2009, 11:43)
A gdzie jest zielony czyżby nie miał odwagi z klerem zadzierać?


JA ZA COS TAKIEGO WSADZALBYM DO WIEZIENIA ALE PROKURATURA KRYJE BANDYTóW WYCINAJACYCH DRZEWA RóWNIEZ TYCH Z URZęDU MIASTA KTORZY WYCIELI LIPY Z UL. LIPOWEJ I SKWERU PRZY RATUSZU BY SPRZEDAWAC TAM PIWO
a
ananas

Moim zdaniem konserwator powinien ponieść konsekwencje takiej zgody.To niesamowite, ze kaprys jednej osoby może tak zubożyć wygląd miasta (jakim prawem!), a ktoś kto powinien stać na pieczy tegoż wyglądu beztrosko na to przyzwala.Nie do pomyślenia! Jestem oburzona i wściekła, bo to jest chore - 100 lat drzewo rośnie i zdobi,a przychodzi jakiś "wizjoner" i robi sobie "porządek" na podwórku.Tyle, że to "podwórko" to historia tego miasta, część składowa projektu tego kościoła... Co teraz będziemy oglądać - samochody na parkingu?! Kto za to odpowie, pytam,kto?

A
Annabella

Wycinac to my umiemy...to trwa kilka minut

Ale ile czasu roznie nowe drzewo?

A dlaczego jest problem wtedy, gdy prywatna osoba chce wyciac drzewo na prywatnej posesji?
jedno drzewo?

Albo tna wszyscy, albo nikt!

K
KONIECPOLSKI

NA MIEJSCU WYCIĘTYCH DRZEW KLECHY POWINNY USTAWIĆ NASZE NOWE LOGO MIASTA.

f
fernando

Nie rozśmieszajcie mnie, tak bardzo się roztkliwiacie nad kilkoma drzewkami, a dupę wycieracie mluśkim papierem! Fakt, drzewa w centrum by się przydały, ale nie da się zbudować miasta, na drzewach! Każdy kto wycina drzewa musi to zrekompensować przyrodzie - zapłacić kasę za wycięcie, które to pieniążki trafiają np na nowe nasadzenia. Takie jest prawo. Niemniej jednak zgadzam się z argumentem, że drzewa powinny rosnąć w centrum, ale czasami trzeba coś wyciąć żeby coś zbudować i też jest to dla ludzi. A szkółka leśna, nasadzone drzewa to co? Kiedy je nasadzono, drzewo rośnie 30 lat, więc nie piszcie o drzewkach na papier toaletowy, bo ich nikt nie sadzi. Z lasu są, lasu. A drzewo to drzewo, każde daje tlen.

Dodaj ogłoszenie