W miesiącu marcu bieżącego roku planowane jest otwarcie ofert na wykonanie robót budowlanych - informuje Sławomir Rząca
z wydziału przygotowania i realizacji inwestycji Podlaskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich w Białymstoku.
Dlaczego inwestorem jest instytucja podległa urzędowi marszałkowskiemu, skoro ulica leży w Białymstoku? To pokłosie umowy zawartej przed kilku laty przez oba samorządy. Zgodnie z nim miasto wzięło na siebie odpowiedzialność za znalezienie źródeł finansowania węzła Porosły, za którego zaprojektowanie odpowiadał Podlaski Zarząd Dróg Wojewódzkich. Ten zaś wziął na siebie finansowanie przebudowy ulicy Raginisa (plus gotowej już drogi od granic Białegostoku do Supraśla - to był jeden projekt), ale to na miasto spadł ciężar przygotowywania dokumentacji.
Trwało to kilka lat, a ostateczne skompletowanie akt stało się możliwe po tym, jak zielone światło do inwestycji dała Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska. Rozpatrywała ona odwołania od decyzji środowiskowej Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Białymstoku. Ta we wrześniu 2020 roku uznała, że przebudowę ulicy Raginisa można prowadzić pod 33 warunkami. Od postanowienia odwołały się zarówno organizacje społeczne, jak i osoby fizyczne. Generalna Dyrekcji Ochrony Środowiska kilka razy przedłużała terminy na rozpatrzenie odwołań. Ponadto w lutym 2022 roku zobowiązała też prezydenta Białegostoku do uzupełnienia raportu oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko. Dopiero jesienią GDOŚ postawił kropkę nad i. Zaleciła, by w 65
miejscach, rok po zakończeniu inwestycji, przeprowadzić badania poziomu hałasu.
Do decyzji GDOŚ wpłynęły skargi. Zgodnie z prawem GDOŚ przekazał je do właściwości Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie. Nie stoi to na przeszkodzie w realizowaniu inwestycji (przykładem jest choćby przedłużenie Piastowskiej oddane ponad dekadę temu, a nadal trwa batalia o sprawy środowiskowe). Zanim jednak wybrany w przetargu wykonawca wbije pierwszą łopatę, inwestor musiał uzyskać Zezwolenie na Realizację Inwestycji Drogowej. Stało się to 9 marca. Decyzja została wydana z rygorem natychmiastowej wykonalności w związku z powyższym roboty budowlane rozpoczną się zaraz po wyborze wykonawcy robót.
- Realizacja inwestycji zakłada budowę drogi o przekroju dwujezdniowym na odcinku od skrzyżowania z ul. Rycerską i ul. Baśniową do granicy miasta Białystok - informuje Sławomir Rząca
.
Odcinek liczy 1150 metrów.
- Odcinek od ul. Kazimierza Wielkiego do Baśniowej także jest planowany do przebudowy, jednak tutaj czynności formalno – prawne potrwają nieco dłużej ze względu na to, że wciąż toczy się postępowanie związane z decyzją środowiskową na budowę ul. Piastowskiej - informuje Agnieszka Zabrocka, zastępca dyrektora Departamentu Komunikacji Społecznej Urząd Miejski w Białymstoku.
Chodzi o tzw. przedłużenie ul. Piastowskiej w Białymstoku. Od dekady jeżdżą nim kierowcy, a trasie patronują Kazimierz Wielki i Bolesław Krzywousty.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na Twitterze!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Dzieje się w Polsce i na świecie – czytaj na i.pl
Polecane oferty
kup teraz

Apple AirPods 2 biały (MV7N2ZM/A)
Nowe AirPods to słuchawki bezprzewodowe wymyślone …
kup teraz

Beyerdynamic DT 900 Pro X Czarny
Beyerdynamic DT 900 PRO X Słuchawki studyjne do od…
kup teraz

Pioneer HDJ-X5-K czarny
Pioneer DJ stworzył nową linię DJskich słuchawek, …
kup teraz

Beyerdynamic DT770M 80Ohm
BEYERDYNAMIC DT770M Profesjonalne DT770M to słucha…
Pirat drogowy w Lublinie