MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Przebudowa drogi S8. Za Białymstokiem powstanie wielki węzeł. Przejdzie nad nim S19. Zaczynają się utrudnienia w obu kierunkach

Tomasz Maleta
Powstaje tuż za Jeronikami w ramach budowy trasy ekspresowej S19 na odcinku Krynice Białystok-Zachód. Tu S19 przejdzie nad S8. Od poniedziałkami będą tu spore utrudnienia zarówno w kierunku Warszawy, jak i wjazdu do Białegostok
Powstaje tuż za Jeronikami w ramach budowy trasy ekspresowej S19 na odcinku Krynice Białystok-Zachód. Tu S19 przejdzie nad S8. Od poniedziałkami będą tu spore utrudnienia zarówno w kierunku Warszawy, jak i wjazdu do Białegostok Fot. Wojciech Wojtkielewicz
Od poniedziałku (16 września) w związku z pracami przy węźle Białystok Zachód – łączącym S8 z S19 – nastąpi zwężenie jezdni drogi ekspresowej S8. Będzie to pierwszy z trzech etapów zmian w organizacji ruchu, które planują wprowadzić drogowcy. Są one związane z trwającą od połowy marca budowa odcinka S19 Białystok Zachód- Krynice. To fragment trasy Via Carpatia, a zarazem zachodnio-północna obwodnica Białegostoku. Ma być gotowa w pierwszej połowie 2026 roku.

Spis treści

Wykonawcą odcinka S19 Białystok Zachód-Krynice jest konsorcjum firm PORR-Unibep. Na początkowym fragmencie, zaczynającym się od wjazdu z szosy ełckiej (dk65) brukowaną drogą (powstanie tu rondo tymczasowe) w rejon wieży nadawczej w Krynicach, wyasfaltowane jest ponad kilometr nawierzchni. Prace trwają też na innych odcinkach. Między innymi przy wznoszeniu obiektów mostowych nad rzekami Białą i Supraśl. Teraz wykonawca wprowadza ograniczenia w końcowej części odcinka na przecięciu z S8 w rejonie Jeronik w gminie Choroszcz.

Pierwsze zmiany na S8 w poniedziałek

Węzeł Białystok Zachód. Budowa drogi S19 Krynice-BiałystokZachód

Zmiana organizacji ruchu będzie przebiegać w trzech etapach. W pierwszym, dwutygodniowym etapie jezdnia do Warszawy zostanie zwężona na odcinku ok. 440 m do jednego pasa ruchu (prawego).

Wprowadzone zostanie też nowe ograniczenie prędkości - 60 km/h - czytamy w komunikacie GDDKiA

.

Jezdnia do Białegostoku również zostanie zwężona na tej samej długości, z pozostawieniem dwóch pasów ruchu oraz wprowadzeniem ograniczenia prędkości - do 100 km/h. Równocześnie będą prowadzone prace nad wykonaniem nawierzchni w pasie rozdziału (pasie zieleni). Po tym nastąpi drugi etap zmiany organizacji ruchu.

Etap drugi i trzeci zmian w organizacji ruchu na S8

W drugim i trzecim etapie obie jezdnie, do Warszawy i do Białegostoku, na długości ok. 730 m, zostaną zwężone do dwóch pasów ruchu. W drugim etapie wyłączona z ruchu zostanie jezdnia do Białegostoku, w trzecim – do Warszawy.

Ruch będzie się odbywał dwoma pasami w każdym kierunku przy wykorzystaniu sąsiedniej jezdni i utwardzonego pasa rozdziału. Jezdnie będą oddzielone od siebie barierami. Pas awaryjny nie będzie dostępny dla użytkowników. Wprowadzone zostanie ograniczenie prędkości do 50 km/h. Wprowadzone zmiany będą obowiązywać przez najbliższe dwa lata.

S19 z węzłem Białystok Zachód

Przypomnijmy, że w ramach budowy odcinka S19 Krynice - Dobrzyniewo - Białystok Zachód powstanie węzeł Białystok Zachód łączący dwie drogi ekspresowe – powstającą S19 z istniejącą S8. W ramach budowy węzła wykonana będzie też przebudowa S8 na długości blisko 2 km.

Powstanie również 13 obiektów inżynierskich, w tym dwa mosty – nad rzeką Supraśl i rzeką Białą, a także wiadukt nad linią kolejową relacji Białystok – Ełk.

Droga ekspresowa S19 będzie miała dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każdą stronę (z rezerwą terenu pod trzeci pas) wraz z pasem awaryjnym i będzie przystosowana do obciążeń 11,5 t/oś. Rodzaj konstrukcji nawierzchni wybierze wykonawca, przy zachowaniu wymagań jakościowych GDDKiA.

Unibep, ale już w ramach innego kontraktu, wybuduje w Dobrzyniewie trójwjazdowy węzeł. Powstanie od w ramach odcinkach Dobrzyniewo-Białystok Zachód, który obecnie jest w fazie projektowania. Dostępu do niego nie będą mieć mieszkańcy gm. Dobrzyniewo, bo w umowie z wykonawcą nie przewidziano czwartego wjazdu, który umożliwiałby połączenie z szosą ełcką. Sprzeciwiają się temu mieszkańcy, którzy zebrali ponad 3,5 tys. podpisów i złożyli je zarówno w siedzibie centrali GDDKiA w Warszawie, jaki i w Ministerstwie Infrastruktury. Liczą, że obie instytucje przychylą się do ich żądania.

- Postulat wykonania takiego 4-wlotu został zgłoszony do Ministerstwa Infrastruktury. Realizacja takiego wlotu jest uzależniona od zgody ministerstwa w zakresie zwiększenia zakresu inwestycji tej samej co w pytaniu wyżej, oraz zwiększeniu jej kosztów - informuje Bartłomiej Piotrowski, główny specjalista, Pion Zastępcy Dyrektora ds. Zarządzania Drogami i Mostami
Wydział ds. Zarządzania Kryzysowego i Bezpieczeństwa w białostockim oddziale Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

[polecane26589357[/polecane]

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Zmiany w prawie o sprzedaży alkoholu

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na poranny.pl Kurier Poranny