Forum zrzesza organizacje biznesowe woj. podlaskiego*. I protestuje przeciwko zapowiadanym ograniczeniom w budowie drogi S8 na odcinku Wyszków-Białystok oraz opóźnieniu realizacji drogi S19 na odcinku Białystok-Stobiernia:
Decyzje, jakie w ostatnich okresach są podejmowane, permanentnie skazują województwo podlaskie na region gorszej kategorii. Pragniemy przypomnieć, iż przy braku wsparcia ze stron gremiów rządowych zaprzepaszczona została możliwość budowy obwodnicy Augustowa jako elementu trasy Via Baltica. W efekcie ogromne nakłady już poniesione, zostały zmarnowane, a wraz z nimi szansa na szybką realizację wspomnianej trasy. W zamian, mimo stanowczego sprzeciwu wielu środowisk regionalnych, decyzją władz centralnych zaproponowano nowy przebieg trasy Via Baltica z pominięciem Białegostoku, satelickiego miasta na mapie województwa.
– Do puli decyzji degradujących nasz region – dodaje Witold Karczewski – można zaliczyć oddalającą się w czasie perspektywę modernizacji trasy Rail Baltica (szybkiego kolejowego połączenia Białegostoku z centrum Polski). W mitrędze proceduralnych zawirowań leżących w gestii resortów ministerialnych, pozbawia się nas również szansy na budowę lotniska regionalnego. Podsumowując przytoczone wyżej decyzje władz centralnych, nie trudno oprzeć się wrażeniu, że odbiera się nam wszystko, co jest możliwe. Traktuje się nasze województwo marginalnie, jako zbędny balast, zapominając o unijnej zasadzie zrównoważonego rozwoju.
Przedsiębiorcy zwracają też uwagę na międzynarodowy wymiar tych decyzji i fakt, że problemy komunikacyjne mieszańców województwa podlaskiego w dużym zakresie wynikają z stale rosnącego nasilenia ruchu tranzytowego, bo szlaki komunikacyjne między Europą zachodnią i południową a krajami skandynawskimi, Pribałtyką, Białorusią oraz Rosji prowadzą przez województwo podlaskie.
Na biznesowe aspekty ograniczeń drogowych wskazuje też w swoim stanowisku Podlaska Fundacja Rozwoju Regionalnego.
– Kiedy w niewiadomoą przyszłość oddalona została opcja szybkiej kolei łączącej Podlaskie z innymi regionami, kiedy opóźniana jest ciagle budowa regionalnego lotniska, najnowsze decyzje władz centralnych są dla nas blokadą najprostszego dostępu komunikacyjnego do reszty kraju czy świata – zwraca uwagę Andrzej Parafiniuk, prezes PFRR. – Brak dobrej jakości dróg ogranicza też dopływ do nas inwestorów zewnętrznych, którzy rezygnują z poszukiwania w naszym województwie partnerów biznesowych.
– Jest to też ograniczenie wymiany kapitału ludzkiego, czyli dopływu do nas wykwalifikowanych kadr, czy możliwości swobodnego przemieszczania się mieszkańców Podlasia w poszukiwaniu pracy czy źródeł edukacji – dodaje prezes Parafiniuk.
– Wszystkie badania ankietowe wśród firm, pokazują, że bariera komunikacyjna wskazywana jest na najważniejszą ograniczajacą rozwój gospodarczy regionu. Tu po prostu nie ma nad czym dyskutować.
Więcej na ten temat
w najbliższym wydaniu
Magazynu Kuriera Porannego
*
Izba Rzemieślnicza i Przedsiębiorczości, Izba Przemysłowo - Handlowa w Białymstoku, Łomżyńska Izba Przemysłowo - Handlowa, Podlaski Klub Biznesu, Podlaski Związek Pracodawców, Podlaskie Stowarzyszenie Właścicielek Firm Klub Kobiet Biznesu, Zrzeszenie Kupców Producentów i Usługodawców, Związek Pracodawców Suwalskie Stowarzyszenie Pracodawców, Związek Ochrony Kupców Pracodawców, Związek Pracodawców i Przedsiębiorców Ziemi Sokolskiej.
Wyniki II tury wyborów samorządowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?