Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Promocja województwa podlaskiego. Nie tylko Zenek i Disco pod Gwiazdami. Będzie koncert telewizyjny w Augustowie i Łomży [ZDJĘCIA]

red
Wojciech Wojtkielewicz
Nie tylko filmem "Zenek" i koncertem Disco pod Gwiazdami ma promować się województwo podlaskie w 2020 roku. Będą dwa telewizyjne koncerty w Łomży i Augustowie oraz wielkie show przy Podlaskiej Marce Roku. Sejmik zdecydował o przeznaczeniu dodatkowych 3,4 mln złotych na promocję regionu.

Zmiany w budżecie województwa były podyktowane dodatkowymi pieniędzmi, które otrzymał samorząd. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości zrefundowała 8 milionów zł za przebudowę otwartej w grudniu 2019 roku drogi Markowszczyzna-Łapy. Zaoszczędzone przez województwo pieniądze miały być przeznaczone na drogę Dąbrowa Białostocka- Sokółka, Nowogród- Łomża, Łomża-Śniadowo, ale i na promocję regionu.

- Prowadzimy rozmowy o dwóch koncertach telewizyjnych, ale poza Białymstokiem, a także z jedną ogólnopolską stacją radiową – ujawnił marszałek Artur Kosicki. - Chcemy też stworzyć elitę promocyjną sportowych drużyn regionu, które będą promować województwo. Czy to przez piłkę nożną, siatkówkę, koszykówkę, czy nawet futbol amerykański.

Tłumaczył też, że z powodu ograniczenia przez prezydenta Białegostoku wsparcia dla wielu wydarzeń, zarząd województwa wyszedł naprzeciw ich oczekiwaniom. W tym kontekście wymienił festiwal Up To Date. Zapowiedział też specjalny event, show. Ma w wyjątkowy sposób pokazać tegoroczną edycję Podlaskiej Marki Roku. W oparciu m.in. o filmy promocyjne, których emisję w telewizji publicznej uzyskano dzięki wsparciu produkcji filmu „Zenek”, który od 14 lutego gości w kinach.

- Podlaska Marka Roku będzie wstępem do naszej prezentacji na wystawie EXPO w Dubaju – zapowiedział Artur Kosicki.

Czytaj też:Zenek. Król jest jeden

Drogi i promocja z tej samej puli

Radnych opozycji najbardziej rozsierdziło to, że nowelizację wydatków w tegorocznym budżecie wrzucono do jednego worka z tymi przeznaczonymi na inwestycje drogowe.

- Wrzucanie 3,4 mln na promocję razem z drogami jest trochę nie fair – mówił Jacek Piorunek radny Koalicji Obywatelskiej. - Tym bardziej, że gdy się czyta propozycje na co mają być przeznaczone pieniądze, to rażą swoją ogólnikowością

Domagał się, by zarząd numeratywnie co do złotówki wyliczył, na co przeznacza pieniądze.

- Informacja o dwóch koncertach, nie wiadomo gdzie i kiedy, to za mało – mówił Jacek Piorunek.

Wtórował mu Jarosław Dworzański. - Z chęcią poprę nasze inwestycje drogowe, ale po ostatnich doświadczeniach z promocją przez media, ostrożność nakazuje wyjąć punkt o promocji do osobnego glosowania – przekonywał radny.

Jeszcze ostrzej wydatki na promocję skrytykował radny Cezary Cieślukowski.

- Nie dają pełnego obrazu, na co mają być wykorzystane – tłumaczył. - Nagle pojawia się w budżecie 8 mln zł z refundacji budowy drogi i mamy w zarządzie burzę mózgów, na co je wydać. Rozsądek nakazuje zmniejszenie zadłużenia albo na wydatki własne. Tymczasem mamy do czynienia z rozdawnictwem. Nie tylko dla mediów telewizyjnych, ale i samorządów.

W tym ostatnim kontekście skrytykował pomysł, by sejmik wspomógł finansowo miasto Tykocin kwotą 1,5 mln zł w budowie ścieżki dydaktycznej nad Narwią.

- Powinniśmy przede wszystkim wspierać nasze instytucje – mówił radny z Suwałk.

Promocja to nie sztuka dla sztuki

Krzysztof Kondraciuk, radny niezależny,, ale wybrany z listy PiS, dociekał co takiego się stało, że dwa miesiące po chwaleniu budżetu i przeznaczeniu nie małych pieniędzy na promocję, trzeba przeznaczyć na nią kolejne miliony.

- Zabrakło ich czy wydatkujemy te, które już uchwaliliśmy – pytał odnosząc się do niejasnego uzasadnienia uchwały.

Pytał też o kulisy podejmowania działań promocyjnych zarządu i braku wiedzy radnych o podejmowanych decyzjach.

- Czy ktoś z państwa wiedział, bo ja nie byłem wtedy jeszcze radnym, że ktoś zlecił film Lordowi Kruszwilowi - pytał. - Nie chcę, by przez taką promocję reszta kraju postrzegała nasz region.

Domagał się, by dodatkowe pieniądze z oszczędności na inwestycji drogowej przeznaczyć na spłatę zadłużenia województwa. Pytał też jakie efekty przyniosła promocja filmu „Zenek”, do którego województwo dołożyło 400 tys.

Czytaj też:Lord Kruszwil i Podlaskie

O to, czy jej efekty są badane i w jaki sposób pytała też Anna Augustyn: - I czy mają oparcie, w jakimś dokumencie strategicznym.

Marszałek Artur Kosicki odpierając zarzuty mówił, że czas na oszczędzanie jeszcze przyjdzie.

- A teraz trzeba inwestować. W mieszkańców, gminy, powiatów. Bo mamy zapóźnienia - tłumaczył. - Wystarczy przejechać most na Wiśle i porównać jak wyglądają tamte tereny, a jak nasze.

Tłumaczył, że nikt dla promocji nie zrobił tyle, co ubiegłoroczny koncert Disco pod Gwiazdami.

- W szczytowym momencie w telewizji oglądało go 6,5 mln telewidzów. Przez dwa dni na kampusie politechniki bawiło się 80 tys. osób. Nikt nigdy tak nie pokazał tego kampusu – wymieniał marszałek.

Disco pod Gwiazdami 2019. Miłość motywem przewodnim. Tłumy na na pierwszym dniu festiwalu

Disco pod Gwiazdami 2019. Miłość motywem przewodnim. Tłumy n...

Radni opozycji wytykali, że powołanie się na wyniki oglądalności, to słaby miernik efektywności promocji.

- Promocja nie jest sztuką dla sztuki, ale działaniem zmierzające do rozwoju regionu – mówiła Anna Augustyn

- A zysk taksówkarzy, hotelarzy, restauratorów się nie liczy? Jeszcze nigdy branże te nie zarobiły tyle, co w pierwszy weekend sierpnia. A dwa tygodnie od premiery filmu „Zenek” Podlaskie zobaczyło na ekranach 250 tys. widzów - odpierał zarzuty marszałek. - Potknięcia się zdarzają, ale ten nie popełnia błędów, kto nic nie robi. Zresztą Państwo radni będzie nas kontrolować i rozliczać przy absolutorium.

Zobacz też:Disco pod Gwiazdami

Augustów jak Mrągowo

Naciskany ujawnił, że planowany jest koncert telewizyjny w Łomży i Augustowie.

- Jak widzę koncerty telewizyjne pokazujące Mrągowo aż chce się tam jechać. Chcę, by tak samo było z Augustowem. By Polska dowiedziała się, gdzie leży Augustów. Ale nie tylko, bo w różnych rozmowach nadal słyszymy, że region ma kłopoty z rozpoznawalnością. A teraz Państwo żałujecie pieniędzy na Podlaską Markę Roku i EXPO.

- Już cieplej panie marszałku – mówił Jacek Piorunek odnosząc się do lokalizacji koncertów w Łomży i Augustowie. - Ale nadal jest zbyt wiele niewiadomych. Choćby zasady promocji przez sport.

I zgłosił wniosek formalny o wyłączenie wątku promocji z uchwały i przełożenia go na inną sesję.

Poparł go Jarosław Dworzański. - Jak dzisiaj zagłosuję przeciw, to zaraz zostanę okrzyknięty jako ten, który sprzeciwia się inwestycjom w regionie. A przecież tak nie jest. Mam zastrzeżenie do tego, że wydatki są pomieszane razem z tymi na promocję.

Wniosek Jacka Piorunka nie znalazł uznania większości. Za było 15 radnych, tyle samo przeciw. Ostatecznie też za uchwałą głosowało 17 radnych, pięciu się wstrzymało, ośmiu było przeciw.

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na poranny.pl Kurier Poranny