Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Problem z rezygnacją z usługi bankowej. Interweniuje Rzecznik Finansowy. "Oszukany klient zostaje bez środków do życia"

OPRAC.:
Maciej Badowski
Maciej Badowski
W obawie przed zaciągnięciem zobowiązań przez oszustów, klienci banków mogą chcieć odłączyć taki produkt od posiadanej w banku oferty.
W obawie przed zaciągnięciem zobowiązań przez oszustów, klienci banków mogą chcieć odłączyć taki produkt od posiadanej w banku oferty. pixabay
Rzecznik Finansowy przyjrzy się procedurom związanym z brakiem możliwości rezygnacji z tak zwanych "kredytów na klik". By skorzystać z takiej oferty, wystarczy zwykle kilka kliknięć w serwisie banku lub aplikacji mobilnej. – Choć to rozwiązanie korzystne zarówno dla banków, jak i konsumentów, to jednak problem pojawia się wtedy, gdy do naszego konta dostęp uzyska niepowołana do tego osoba. – Oszukany klient zostaje nie tylko bez środków do życia, ale również z zobowiązaniem kredytowym, które może spłacać latami – ostrzega ekspertka. Rzecznik Finansowy temat „kredytów na klik” podejmował już kilkukrotnie.

Tzw. „kredyt na klik”, to szybka pożyczka, którą możemy wziąć w banku, w którym mamy konto i dostęp do internetowego serwisu transakcyjnego. By skorzystać z takiej oferty, wystarczy zwykle kilka kliknięć w serwisie banku lub aplikacji mobilnej.

Kredyt na klik. Kiedy pojawia się problem?

– Choć to rozwiązanie korzystne zarówno dla banków – oszczędzają czas pracowników i koszty obsługi kredytu, jak i konsumentów – kredyt można wziąć szybko i bez zbędnych procedur, to jednak problem pojawia się wtedy, gdy do naszego konta dostęp uzyska niepowołana do tego osoba – tłumaczy dr Joanna Łagowska, dyr. Wydziału Klienta Rynku Bankowo-Kapitałowego w Biurze Rzecznika Finansowego, cytowana w komunikacie.

– Dochodzi do tego najczęściej w wyniku działań przestępców, którzy w tym celu korzystają z szerokiego wachlarza metod socjotechnicznych. Jeśli dostaną się na nasze konto, mogą je wyczyścić nie tylko z bieżących środków finansowych, ale również, w naszym imieniu, zaciągnąć kredyt i przywłaszczyć jego wartość. Oszukany klient zostaje nie tylko bez środków do życia, ale również z zobowiązaniem kredytowym, które może spłacać latami – dodaje Joanna Łagowska.

Klienci chcą odłączenia usługi "Kredyt na klik"

Jak wskazano w komunikacie, w obawie przed zaciągnięciem zobowiązań przez oszustów, klienci banków mogą chcieć odłączyć taki produkt od posiadanej w banku oferty. Do Rzecznika Finansowego mają trafiać sygnały, że nie w każdym banku jest to możliwe. Dlatego Rzecznik Finansowy chce sprawdzić jakie w tym zakresie procedury obowiązują w działających w Polsce bankach.

Biuro Rzecznika Finansowego wciąż odnotowuje rosnącą liczbę wniosków klientów, związanych z zawieraniem umów kredytowych z wykorzystaniem bankowości elektronicznej (lub innych instrumentów płatniczych w rozumieniu ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o usługach płatniczych, takich jak aplikacje mobilne), określanych kredytami lub pożyczkami „na klik”.

Sprawy o szczególnej dolegliwości dla klientów

Zdaniem Rzecznika, sygnalizowane we wnioskach roszczenia z tym związane należy kwalifikować jako "sprawy o szczególnej dolegliwości dla klientów". – Mogą one bowiem wpływać negatywnie nie tylko na bieżącą sytuację majątkową danego klienta, ale również skutkować dalszymi reperkusjami, włącznie z wykluczeniem finansowym (w razie braku możliwości spłacenia zobowiązania) lub pogorszeniem sytuacji potencjalnych spadkobierców – wyjaśniono.

Klient jest zobowiązany do spłaty zadłużenia

– Dotychczasowe działania podejmowane przez Rzecznika w omawianych sprawach pozwalają na przyjęcie ogólnego wniosku, zgodnie z którym podmioty rynku finansowego, w tym przede wszystkim banki, z reguły nie uznają roszczeń klientów za zasadne – czytamy w komunikacie. Jak wyjasniono, w praktyce oznacza to, że klient jest zobowiązany do spłaty zadłużenia, wynikającego ze zobowiązania kredytowego, którego – w jego ocenie – nie zawierał.

– Jest gorzej niż się spodziewaliśmy. Prawie połowa restauratorów w rejonach turystycznych popełnia błędy – poinformowano.

Tak oszukują klientów w restauracjach i lokalach gastronomic...

Rzecznik Finansowy zwrócił się do banków (dostawców usług płatniczych) o udzielenie informacji "w odniesieniu do wskazanej problematyki". – Analiza może okazać się istotna z punktu widzenia podjęcia ewentualnych dalszych działań przez Rzecznika Finansowego – dodano.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Problem z rezygnacją z usługi bankowej. Interweniuje Rzecznik Finansowy. "Oszukany klient zostaje bez środków do życia" - Strefa Biznesu

Wróć na poranny.pl Kurier Poranny